Informační a komunikační výchova na základních a středních školách
Název práce v češtině: | Informační a komunikační výchova na základních a středních školách |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Information and communication education at primary and secondary education |
Klíčová slova: | informační výchova|informatika|informační potřeba|informační gramotnost|digitální gramotnost|základní školy|gymnázia|žáci |
Klíčová slova anglicky: | information education|ICT education|information need|information literacy|digital literacy|primary school|grammar school|students |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | Ing. Jitka Novotná, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 06.05.2020 |
Datum zadání: | 07.05.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.06.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 22.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Adéla Jarolímková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce bude identifikace informačních a komunikačních potřeb žáků základních škol a nižších ročníků víceletých gymnázií a zjištění, zda žáci v rámci informační a komunikační výchovy získávají dovednosti potřebné k uspokojení těchto potřeb.
Teoretická část práce na základě odborné literatury představí současný stav informační a komunikační výchovy. Hlavním zdrojem bude Rámcový vzdělávací program, který umožní identifikaci z relevantních kompetencí a očekávaných výstupů žáků v oblasti informační a komunikační výchovy. Praktickou část bakalářské práce bude tvořit kvantitativní průzkum mezi žáky formou dotazníkového šetření a analýza výsledků tohoto průzkumu. Průzkum proběhne mezi žáky druhého stupně základní školy. Bakalářská práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
ARMSTRONG, Sara a Pamela BRUNSKILL. Information literacy: separating fact from fiction : finding information, analyzing information, using information. Huntington Beach: Shell Education, 2018. ISBN 978-1-4258-1756-5.
HALVA, Filip. Informační a komunikační výchova na základních školách dle žáků základních škol [online]. Brno, 2019 [cit. 2020-05-28]. Dostupné z: https://is.muni.cz/th/feiqy/. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Jana Boumová. JANEČEK, Lukáš. Technická a informační výchova v základním školství. Praha, 2006. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra informačních technologií a technické výchovy. Vedoucí práce Rothanzl, Bohuslav. KOVÁŘOVÁ, Pavla. Informační bezpečnost žáků základních škol: lekce v knihovnách. Brno: Filozofická fakulta, Masarykova univerzita, 2019. Opera Facultatis philosophicae Universitatis Masarykianae. ISBN 978-80-210-9270-9. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání [online]. Praha: MŠMT, 2017 [cit. 2020-05-25]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/ucebni-dokumenty. |