Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Terapeutický vztah v léčbě adolescentů s psychickými obtížemi v rámci denního stacionáře
Název práce v češtině: Terapeutický vztah v léčbě adolescentů s psychickými obtížemi v rámci denního stacionáře
Název v anglickém jazyce: The therapeutic relationship in treatment of adolescentes suffering from mental health problems within a centre for adolescents
Klíčová slova: terapeutická aliance|terapeutický vztah|kvalitativní studie|stacionář|adolescenti|FIRO-B
Klíčová slova anglicky: therapeutic alliance|therapeutic relationship|qualitative study|day care centre|adolescentes|FIRO-B
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hedvika Boukalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.02.2020
Datum zadání: 28.02.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 07.05.2020
Datum a čas obhajoby: 24.05.2021 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:14.04.2021
Datum proběhlé obhajoby: 24.05.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. David Čáp, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc.
Zásady pro vypracování
Cílem této diplomové práce je prezentovat současné poznatky o vztahu terapeuta a klienta a otom, jakou roli tento vztah hraje roli vléčebném a terapeutickém procesu. Po představení samotných fenoménů terapeutického vztahua procesubude kladen důraz na vztažení těchto poznatků k adolescentní klientele, k čemuž slouží výzkumná část práce. Ta se totiž zaměřuje právě na zmapování toho, jak klienti denního stacionáře vnímají osobu terapeuta, vzájemný vztah a jak tento vztah ovlivňuje proces jejich léčby v programu Denního Stacionáře pro Adolescenty při Psychiatrické klinice VFN vPraze.Výzkumná část je zejména kvalitativníhocharakteru. Kzískání dat budou použity anonymizované rozhovory s jednotlivýmiklienty tohotozařízení, doplněné o standardizované dotazníkové metody.Předpokládaný počet klientů účastnících se studie je 10 až 15.
Diplomový projekt bymohl přispětke zjištěnítoho, jestli vrámci tohoto denního stacionáře funguje důležitá proměnná terapeutickéhoprocesu–tedyprávě určitá formavztahu terapeut/klient, adále toho, v jaké formě a jakou roli při léčbě adolescentů spsychickými obtížemi v rámci tohoto denního stacionářetento faktor hraje. Odborná literatura se terapeutickým procesem u této věkové skupiny tolik nezabývá, a toto zařízení je jediné svéhodruhu vcelérepublice, proto tento projekt může sloužit i jako dobrá sonda do terapeutickéhoprocesu vléčbě adolescentů u nás.
Seznam odborné literatury
Norcross, J. C. (2010). The therapeutic relationship. In B. L. Duncan, S. D. Miller, B. E. Wampold, & M. A. Hubble (Eds.), The heart and soul of change: Delivering what works in therapy (p. 113–141). American Psychological Association. Warren, S., Huston, L., Egeland, B., & Sroufe, A. (1997). Child and adolescent anxiety disorders and early attachment. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 36, 637-644.
Skourteli, M., C. and Lennie, C., (2011). The therapeutic relationship from an attachment theory perspective. Counselling Psychology Review 26 (1) 20-33. 30 Storr, A. (1990). The Art of Psychotherapy. New York: Butterworth-Heinemann Ltd
Obegi, J. H. (2008). The development of the client-therapist bond through the lens of attachment theory. Psychotherapy Theory, Research, Practice, Training, 45, 431-466.
Horvath, A., O. (2009). How real is the ‘‘real relationship’’? Psychotherapy Research, 19 (3) 273-277.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK