Abbreviated verbal forms and the category of emergent modal verbs in the corpora of present-day spoken English
Název práce v češtině: | Zkrácené slovesné formy a kategorie emergentních modálních sloves na základě korpusů současné mluvené angličtiny |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Abbreviated verbal forms and the category of emergent modal verbs in the corpora of present-day spoken English |
Klíčová slova: | modalita|gramatikalizace|korpusy|mluvená angličtina|emergentní kategorie|zkrácené slovesné formy|pomocná slovesa |
Klíčová slova anglicky: | modality|grammaticalization|corpora|spoken English|emergent category|abbreviated verbal forms|auxiliary verbs |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Ondřej Tichý, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.02.2020 |
Datum zadání: | 18.02.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 19.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 17.08.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Ondřej Fúsik |
Zásady pro vypracování |
Práce se zabývá proměnami v současném anglickém systému pomocných (futurum) resp. modálních sloves a bude navazovat na předchozí lingvistický výzkum, který vedl k postulaci subkategorie emergentních modálních sloves v rámci tradiční kategorie modálních sloves. Mezi prototypické členy této nové subkategorie jsou řazeny hovorové a fonologicky redukované formy gonna (be going to), gotta (have got to) a wanna (want to). Cíl této bakalářské práce bude prozkoumat relevantnost této nové subkategorie. Pokud se skutečně v současné angličtině formuje nová skupina modálních sloves, tak by mělo platit, že výše uvedené fonologicky zkrácené formy budou funkčně divergovat od svých neredukovaných protějšků. Praktická část bude obsahovat kvalitativní analýzu, která bude posuzovat zastoupení funkcí modality a budoucího času u redukovaných forem. To pomůže určit, do jaké míry došlo k funkční divergenci, neboli separaci tohoto nového paradigmatu od toho starého.
Kvalitativní část výzkumu bude vycházet z kvantitativní analýzu, která zhodnotí synchronně i diachronně (ca. 1950-2000) celkovou proliferaci redukovaných forem v porovnání s formami neredukovanými případně s formami vyjadřujícími podobné funkce. Vzhledem k převážně mluvené povaze zkoumaných jevů (zkrácených forem) budou hlavní materiálovou oporu tvořit korpusy mluvené angličtiny TVCor a MovCor, případně i Spoken BNC2014. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
Seznam odborné literatury |
Bybee, Joan L. 1995. The Semantic Development of Past Tense Modals in English. In Benjamins. (Typological Studies in Language 32).
Brinton, Laurel J. and Traugott, Elizabeth Closs. Lexicalisation and Language Change. Cambridge University Press, Cambridge 2006. Dasher, Richard B. and Traugott, Elizabeth Closs. 2005. Regularity in Semantic Change. Cambridge University Press. Halliday, M. A, K. 1961, Categories of the Theory of Grammar. WORD. 17:2. 241-292. DOI: 10.1080/00437956.1961.11659756. Heine, Bernd. Cognitive Foundations of Grammar. Oxford University Press. Oxford: 1997. Krug, Manfred G. Emerging English Modals, A Corpus-Based Study of Grammaticalization. (Walter de Gruyter, Berlin: 2000). Hopper, Paul J. Traugott, Elizabeth C. Grammaticalization. 2nd ed. Cambridge University Press, Cambridge: 2004. Hopper, Paul. "Emergent grammar." Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society. Vol. 13. 1987. Hopper, Paul J. "On some principles of grammaticization." Approaches to grammaticalization 1 (1991): 17-35. Palmer, Frank R. 1995. Negation and the Modals of Possibility and Necessity. In Benjamins. (Typological Studies in Language 32). Traugott, Elizabeth Closs. 1982. From propositional to textual and expressive meanings: some semantic-pragmatic aspects of grammaticalization. In Winfred P. Lehman and Benjamins. (Current Issues in Linguistic Theory 24). |