Partial conversion of adjectives into nouns without the use of the
Název práce v češtině: | Částečná konverze adjektiv v substantiva bez užití the |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Partial conversion of adjectives into nouns without the use of the |
Klíčová slova: | konverze|adjektivum|konstrukce|konstrukční gramatika |
Klíčová slova anglicky: | conversion|adjective|construction|construction grammar |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. et Mgr. Jakub Sláma |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.02.2020 |
Datum zadání: | 18.02.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 03.03.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 24.06.2021 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 24.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Pavlína Šaldová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Práce se zaměří na dosud nepopsaný typ částečné (syntaktické) konverze adjektiv v substantiva, který dokládají následující příklady:
(1) angry is good, angry gets shit done (the TV series American Gods) (2) I like normal (The Hate U Give by Angie Thomas) (3) What the hell is wrong with being weird? Weird is cool. (Twitter) Teoretická část práce představí teoretický rámec konstrukční gramatiky, ze kterého bude práce vycházet, a problematiku konverze, především pak částečné konverze adjektiv v substantiva. Teoretická část také poukáže na různé možnosti analýzy struktur typu the rich a the obvious (tj. částečná konverze vs. elipsa) a na to, jak je možné tyto struktury popisovat v konstrukční gramatice. Praktická část práce bude založena na korpusu Spoken BNC2014 a na anglickém komponentu paralelního korpusu InterCorp. Relevantní doklady budou vyhledávány pomocí korpusových dotazů, které budou založeny na neobvyklosti adjektiv v některých pozicích (např. začátek věty – adjektivum – finitní sloveso). Analýza bude vycházet přinejmenším ze sta dokladů sledované konstrukce. Vzhledem k relativní novosti a potenciální hovorovosti popisované konstrukce je možné, že v korpusech nebude možné dohledat dostatečný počet dokladů; v takovém případě budou excerpovány také doklady ze současné beletrie nebo ze sociální sítě Twitter. Analytická část práce se v duchu konstrukční gramatiky zaměří na komplexní popis konstrukce (případně jejích typů) s ohledem na formální, sémantické a referenční rysy, ale také na pragmatické a kontextové aspekty užití konstrukce. Sledována budou i omezení na užití dané konstrukce, např. sémantická omezení na adjektivum, které může do konstrukce vstoupit, sémantická omezení na konstrukce, do nichž může vstoupit sledovaná konstrukce, či kontextová omezení pro užití konstrukce. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
Seznam odborné literatury |
Adams, V. (1973): An Introduction to Modern English Word-Formation. Longman.
Biber, D. et al. (1999): Longman Grammar of Spoken and Written English. Longman. Bybee, J. (2013): Usage-based Theory and Exemplar Representations of Constructions. In: In: T. Hoffmann & G. Trousdale (eds.), The Oxford Handbook of Construction Grammar, 49–69. Oxford University Press. Dąbrowska, E. (2016): Cognitive Linguistics’ Seven Deadly Sins. Cognitive Linguistics 27(4): 479–491. Diessel, H. (2015): Usage-based construction grammar. In: E. Dąbrowska & D. Divjak (eds.), Handbook of Cognitive Linguistics, 296–322. De Gruyter Mouton. Diessel, H. (2019): The Grammar Network. How Linguistic Structure is Shaped by Language Use. Cambridge University Press. Divjak, D. (2019): Frequency in Language. Memory, Attention and Learning. Cambridge University Press. Divjak, D. & C. Caldwell-Harris (2015): Frequency and Entrenchment. In: E. Dąbrowska & D. Divjak (eds.), Handbook of Cognitive Linguistics, 53–74. De Gruyter Mouton. Dušková, L. et al. (2012): Mluvnice současné angličtiny na pozadí češtiny. Academia. Goldberg, A. E. (2003): Constructions: A new theoretical approach to language. Trends in Cognitive Sciences 7(5): 219–224. Goldberg, A. E. (2013): Constructionist Approaches. In: T. Hoffmann & G. Trousdale (eds.), The Oxford Handbook of Construction Grammar, 15–31. Oxford University Press. Goldberg, A. E. (2019): Explain Me This. Creativity, Competition and the Partial Productivity of Constructions. Princeton University Press. Günther, C. (2018): The rich, the poor, the obvious. Arguing for an ellipsis analysis of “adjectives used as nouns”. In: A. H. Leung & W. van der Wurff (eds.), The Noun Phrase in English. Past and Present, 77–112. John Benjamins Publishing Company. Hilpert, M. (2014): Construction Grammar and its Application to English. Edinburgh University Press. Huddleston, R. & G. K. Pullum (2002): The Cambridge Grammar of the English Language. Cambridge University Press. Lieber, R. (2004): Morphology and Lexical Semantics. Cambridge University Press. Martsa, S. (2013): Conversion in English: A Cognitive Semantic Approach. Cambridge Scholars Publishing. Plag, I. (2005): Word-Formation in English. Cambridge University Press. Quirk, R. et al. (1985): A Comprehensive Grammar of the English Language. Longman. Taylor, J. (2019): Cognitive linguistic approaches. In: B. Aarts, J. Bowie & G. Popova (eds.), The Oxford Handbook of English Grammar. Oxford University Press. Valera Hernández, S. (1999): Many Questions and Few Answers: On Conversion in English. Revista Alicantina de Estudios Ingleses 12: 181–198. |