Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vizualizace zločinu v normalizační kinematografii
Název práce v češtině: Vizualizace zločinu v normalizační kinematografii
Název v anglickém jazyce: Visualisation of crime in the Normalization cinema
Klíčová slova: zločin, trestní právo, film, obraz zločinu ve filmu, kriminální film, mediální analýza, normalizace, právní historie, sociologie práva
Klíčová slova anglicky: crime, criminal law, cinema, image of crime in cinema, crime cinema, media analysis, normalization, legal history, sociology of law
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra politologie a sociologie (22-KPS)
Vedoucí / školitel: JUDr. Mgr. Michal Urban, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 17.02.2020
Datum zadání: 17.02.2020
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.02.2024
Datum a čas obhajoby: 28.02.2024 16:00
Místo konání obhajoby: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 242, 242
Datum odevzdání elektronické podoby:03.02.2024
Datum proběhlé obhajoby: 28.02.2024
Oponenti: Mgr. Petr Agha, LL.M., Ph.D.
 
 
 
Ocenění:Práce byla navržena na ocenění
Předběžná náplň práce
Práce se zabývá otázkou, nakolik a jakým způsobem se normalizace prostřednictvím státem řízené kinematografie podepsala na podobě zobrazování zločinu a zločinnosti ve snímcích kriminálního a detektivního žánru. Předkládaná práce se pokouší zachytit schémata a mantinely, ve kterých se pohybovala dramaturgie české filmové žánrové produkce během tzv. normalizace. Práce vychází z možností porovnání dostupných dat a studií o reálné kriminalitě s jejím filmovým obrazem. Součástí práce je kapitola věnovaná mezioborovým, zejména sociologickým souvislostem zkoumání zločinu a jeho reflektování společností. Další část textu zahrnuje historický a právně-historický kontext zkoumaného tématu, resp. proměn trestního práva. Společně s popisem některých vybraných motivů filmového vyprávění a zhodnocením, nakolik a jakým způsobem jsou vybraná kriminologická témata (např. recidiva, problém sociálních patologií) reflektována dobovou odbornou literaturou (případně statistikami) a filmem, ilustruje práce na konkrétních příkladech, jakými způsoby se normalizační ideologie mohla projevit ve filmové produkci sloužící primárně k zábavě diváků (veřejnosti). Dovětkem práce zhodnocuje i další možnosti analýzy takového souboru, včetně nastínění některých limitů, které jsou jí vlastní.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
The thesis deals with the question to what extent and in what way the Czechoslovak Normalisation through state-controlled cinema influenced the portrayal of crime/criminality in crime and detective films. The present work attempts to capture the schemes and boundaries within which the dramaturgy of Czech film genre production moved during the so-called Normalisation. The work is based on comparing available data and studies on real crime with its filmic portrayal. The thesis includes a chapter devoted to interdisciplinary, especially sociological, contexts of researching crime and its reflection in society. Another part of the text includes the historical and legal-historical context of the topic under study and the transformations of criminal law. Together with a description of some selected motifs of the film narratives and with an assessment of the extent to which and in what ways selected criminological topics (e.g. recidivism, the problem of social pathologies) are reflected in contemporary professional literature (or statistics) and film, the thesis illustrates with specific examples the ways in which the ideology of Normalization may manifested itself in film productions primarily for the entertainment of the audience (the public). The thesis also assesses other possibilities for the analysis of such a media content, including outlining some of the limitations inherent in the analytical process.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK