Motivační a zájmový potenciál volnočasových aktivit z pohledu vychovatelů dětského domova se školou
Název práce v češtině: | Motivační a zájmový potenciál volnočasových aktivit z pohledu vychovatelů dětského domova se školou |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Motivational and interest potential of leisure activities from the point of view of educators of children´s home with school |
Klíčová slova: | Dětský domov se školou|ústavní výchova|ochranná výchova|vychovatel|volný čas|motivace|zájem. |
Klíčová slova anglicky: | Children's home with the school|institutional care|protective education|tutor|leisure time|interest. |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.02.2020 |
Datum zadání: | 13.02.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.04.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce je zaměřena na motivační a zájmový potenciál volnočasových aktivit dětí v dětském domově se školou a je teoreticko-empirického charakteru. Teoretická část se v jednotlivých kapitolách zabývá charakteristikou dětského domova se školou a dalších zařízení, kde jsou umístěny děti, jež mají nařízenou ústavní nebo ochrannou výchovu. Jsou zde popsány důvody umístění dětí do tohoto typu zařízení, volný čas a aktivity provozované ve volném čase vhodné pro děti. Je popsána také motivace a její smysl v rámci plnohodnotného využívání volného času dětí, jakou roli hraje vychovatel v tom, aby učil děti smysluplně a plnohodnotně trávit volný čas. Teoretická východiska práce budou vycházet z analýzy odborné literatury a rešerše výzkumů provedených na uvedené téma.
Empirická část bude realizována na bázi kvalitativní metodologie, konkrétně formou polostrukturovaných rozhovorů s vychovateli z vybraného dětského domova se školou. Cílem bude je zjistit, jakým způsobem koncipují vychovatelé dětského domova se školou přípravu na odpolední a víkendový program, aby děti dokázali zaujmout, rozvíjet a motivovat je ke smysluplnému využívání volného času. Dílčími cíli bude zjistit, jak motivují děti, aby se se aktivně podílely na programech připravených vychovateli, a jak vychovatelé hodnotí účinnost této motivace. Rozhovory budou provedeny s vychovateli z různých rodinných skupin, jež mají odlišné složení dětí, jak pohlavím, tak i věkem. Rozhovor proběhne s každým informantem individuálně, aby se informanti navzájem ve svých odpovědí neovlivňovali a měli prostor co nejvíce popsat dané téma. Pro vyhodnocení dat budou užity vybrané postupy zakovené teorie. |
Seznam odborné literatury |
BENDL, S., J. HANUŠOVÁ a M. LINKOVÁ. Žák s problémovým chováním: cesta institucionální pomoci. Praha: Stanislav Juhaňák – Triton, 2016. ISBN 978-80-7387-703-3.
HÁJEK, B., B. HOFBAUER aj. PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. 2., přeprac. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7290-471-6. HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. 2., přepracované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4674-6. KNOTOVÁ, Dana. Školní poradenství. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4502-2. MATOUŠEK, O., P. KODYMOVÁ aj. KOLÁČKOVÁ, ed. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-002-x. NOVÁK, T. Mnohem menší dareba, než jste čekali. Praha: Grada, 2014. Psychologie pro každého. ISBN 978-80-247-5069-9. STRAUSS, A. a J. CORBIN. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno: Sdružení Podané ruce, 1999. SCAN. ISBN 80·85834-60.x. |