Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Neformální mimopracovní vzdělávání dospělých v České republice
Název práce v češtině: Neformální mimopracovní vzdělávání dospělých v České republice
Název v anglickém jazyce: Non-formal Non-vocational Adult Education in the Czech Republic
Klíčová slova: volný čas|neformální vzdělávání|zájmové vzdělávání dospělých|účast dospělých na vzdělávání|občanské vzdělávání dospělých|nabídka volnočasových vzdělávacích aktivit
Klíčová slova anglicky: leisure time|non-formal education|adult leisure education|participation of adults in education|adult citizenship education|offer of leisure-time education activities
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.02.2020
Datum zadání: 10.02.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.07.2020
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Olga Běhounková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat problematikou neformálního mimopracovního vzdělávání dospělých, které probíhá především ve volném čase jedinců. Cílem práce bude analýza současné podoby neformálního mimopracovního vzdělávání dospělých v ČR. Práce bude zaměřena na míru účasti dospělé populace na neformálním mimopracovním vzdělávání a na zjištění nabídky vzdělávacích aktivit. V práci se budu nejprve věnovat definici, významu, funkcím a prožívání volného času dospělými jedinci a také vymezení neformálního vzdělávání dospělých. Další kapitoly budou zaměřeny na zájmové a občanské vzdělávání dospělých, především na jejich cíle, náplň a formy. Pozornost bude věnována také účasti dospělé populace na neformálním mimopracovním vzdělávání, na nabídku a instituce, které tuto oblast vzdělávání poskytují. Následovat bude empirické šetření zaměřené na neformální mimopracovní vzdělávání zaměstnanců pracujících na administrativních pozicích v České republice. Hlavním důvodem, proč byla vybrána právě tato skupina respondentů je, že většina výzkumů (Adult Education Survey, OECD atp.) udává jako typického účastníka neformálního mimopracovního vzdělávání dospělých právě zaměstnance. Data budou získána pomocí dotazníkového šetření, které bude realizováno mezi zaměstnanci pracujícími na administrativních pozicích vybraných ministerstev ČR (MPO, MPSV) a Policie ČR a dále mezi zaměstnanci na administrativních pozicích v soukromé sféře. Hlavním cílem empirického šetření bude analyzovat participaci českých zaměstnanců pracujících na administrativních pozicích na neformálním mimopracovním vzdělávání. Dílčím cílem bude vzájemná komparace administrativních pracovníků státní a soukromé sféry.

Předběžná struktura práce:

1 Volný čas dospělých
1.1 Definice volného času
1.2 Funkce a význam volného času dospělých
1.3 Prožívání volného času dospělých
2 Neformální vzdělávání dospělých
2.1 Charakteristika neformálního vzdělávání dospělých
2.2 Pracovně orientované neformální vzdělávání dospělých
2.3 Neformální mimopracovně orientované vzdělávání dospělých
3 Zájmové a občanské vzdělávání dospělých
3.1 Charakteristika zájmového a občanského vzdělávání dospělých
3.2 Cíle zájmového a občanského vzdělávání dospělých
3.3 Obsah a formy zájmového a občanského vzdělávání
4 Účast dospělých na neformálním mimopracovním vzdělávání
4.1 Nabídka neformálního mimopracovního vzdělávání a příklady institucí poskytujících tento typ vzdělávání
4.2 Účast dospělé populace na mimopracovním vzdělávání v zahraničí
4.3 Účast dospělé populace na mimopracovním vzdělávání v České republice
5 Empirické šetření: Neformální mimopracovní vzdělávání zaměstnanců v České republice
Seznam odborné literatury
BLACKSHAW, Tony. Leisure. London: Routledge, 2010. ISBN 978-0-415-43026-5.

BULL, Chris, Jayne HOOSE a Mike WEED. An Introduction to Leisure Studies. Malaysia: Pearson Education Limited, 2003. ISBN 978-0-582-32503-6.

ČSÚ. Vzdělávání dospělých v České republice – Výstupy z šetření Adult Education Survey 2016 [online]. Praha: Český statistický úřad, 2018. Dostupné z: https://www.czso.cz/documents/10180/76208655/23005318.pdf/9fe2d063-88e8-4205-b643-eac62bb481af?version=1.6.

DUFFKOVÁ, Jana, Lukáš URBAN a Josef DUBSKÝ. Sociologie životního stylu. Plzeň: Aleš Čeněk, 2008. ISBN 978-80-7380-123-6.

EUROPEAN COMMISSION. DG EDUCATION AND CULTURE. Study on Active Citizenship Education [online]. UK: GHK, 2007. Dostupné z: http://edz.bib.uni-mannheim.de/daten/edz-b/gdbk/07/study_active_citizenship.pdf.

GERSHUNY, Jonathan. Changing times: work and leisure in postindustrial society. Oxford: Oxford University Press, 2000. ISBN 978-01-9828-787-2.

HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogika volného času. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2003. ISBN 80-729-0128-1.

HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER a Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času. Praha: Portál, 2004. ISBN 978-80-7367-473-1.

JANIŠ, Kamil a Jitka SKOPALOVÁ. Volný čas seniorů. Havlíčkův Brod: Grada Publishing a.s., 2016. ISBN 978-80-271-9541-1.

KNOTOVÁ, Dana. Neformální zájmové vzdělávání dospělých ve volném čase. In: Vzdělávání dospělých v rámci celoživotního učení [online]. Sborník prací Filozofické fakulty Brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2006. Ročník LIV. Řada pedagogická. U11, s. 67-77. ISSN 1211-6971. Dostupné z: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/427/583.

KOPECKÝ, Martin. Občanské vzdělávání dospělých v Evropě. Povaha, funkce a vybrané národní příklady [online]. Praha: MŠMT, 2011. ISBN neuvedeno. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/15059.

KRATOCHVÍLOVÁ, Emília. Pedagogika voľného času. Bratislava: Veda, 2010. ISBN 978-80-8082-330-6.

KRYSTOŇ, Miroslav a kol. Záujmové vzdelávanie dospelých. Teoretické východiská. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2011. ISBN 978-80-557-0211-7.

KRYSTOŇ, Miroslav. Andragogické aspekty využívania voľného času. Banská Bystrica: Pedagogická fakulta UMB v Banskej Bystrici, 2011. ISBN 978-80-557-0240-7.

KOMINAREC, Igor. Úvod do pedagogiky voľného času. Prešov: Grafotlač, 2003. ISBN 80-9686608-5-2.

KUBÁTOVÁ, Helena. Sociologie životního způsobu. Grada Publishing, a.s., 2010. ISBN 978-80-247-2456-0.

KUPCOVÁ, Veronika. Záujmové vzdelávanie dospelých z aspektu kvality. Banská Bystrica: Belianum, Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela v Banskej Bystrici, Pedagogická fakulta, 2014. ISBN 978-80-557-0744-0.

MŠMT. Analýza občanského vzdělávání dospělých [online]. Brno: Centrum občanského vzdělávání, 2010. Dostupné z: http://www.msmt.cz/file/15064.

PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6.

ROJEK, Chris. The labour of leisure: the culture of free time. Los Angeles: Sage, 2010. ISBN 978-1-4129-4553-0.

STEBBINS, Robert A. Serious Leisure. A perspective for Our Time. New Brunswick: Transaction Publisher, 2008. ISBN 978-0-76-58-0363-4.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.

VÁŽANSKÝ, Mojmír. Základy pedagogiky volného času. Brno: Print-Typia, 2001. ISBN 80-86384-00-4.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK