Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Osobní data jako komodita: jak trh s daty funguje, jakou mají cenu a co o tom čeští uživatelé internetu vědí
Název práce v češtině: Osobní data jako komodita: jak trh s daty funguje, jakou mají cenu a co o tom čeští uživatelé internetu vědí
Název v anglickém jazyce: Personal data as a commodity: how does the data market work, what is data worth and what Czech internet users know about it
Klíčová slova: osobní data|uživatelská data|online sběr dat|extrakce dat|soukromí na internetu|cena dat|hodnota dat|trh s daty|agregátoři dat|cílená reklama|personalizace reklam
Klíčová slova anglicky: personal data|user data|data extraction imperative|online privacy|internet privacy|data value|data market|data brokers|data aggregators|targeted ads|personalized advertising
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Vít Šisler, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.02.2020
Datum zadání: 07.02.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 18.02.2020
Datum a čas obhajoby: 05.09.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2022
Datum proběhlé obhajoby: 05.09.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem diplomové práce je zmapovat trh s osobními daty; jak funguje, jaké vlivy ho zformovaly do dnešní podoby a jak ho vnímá veřejnost. Teoretická část bude založená na systematické rešerši akademických zdrojů, médií, legislativy a dalších relevantních pramenů. Zjištění z teoretické části budou následně rozšířena o kvalitativní výzkum, který metodou hloubkových rozhovorů zjistí, nakolik jsou si Češi vědomí toho, co se s jejich daty děje, jakou pro ně mají hodnotu a jaký mají na současné nastavení trhu názor. Práce přispěje k lepšímu pochopení trhu s osobními daty a také vztahu mezi digitálními společnostmi a tuzemskými uživateli jejich služeb.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
ZUBOFF, Shoshana. The age of surveillance capitalism: the fight for a human future at the new frontier of power. New York: PublicAffairs, 2018. ISBN 978-1-61039-569-4.
VARIAN, Hal. Beyond Big Data [online]. In: . Presented at the NABE Annual Meeting, San Francisco, CA., 10. 9. 2013 [cit. 2020-01-07]. Dostupné z: http://people.ischool.berkeley.edu/~hal/Papers/2013/BeyondBigDataPaperFINAL.pdf
CRAIN, Matthew. The limits of transparency: Data brokers and commodification. New media & society [online, SAGE]. 2018, 2016, (20(1), 88-104 [cit. 2020-01-07]. DOI: o0r.g1/107.171/1774/6114641444841861665577096.
MOROZOV, Evgeny. The net delusion: the dark side of internet freedom. New York: PublicAffairs, [2011]. ISBN 978-1-61039-106-1.
OECD, Exploring the Economics of Personal Data: A Survey of Methodologies for Measuring Monetary Value. Paříž, OECD Digital Economy Papers, No. 220, OECD Publishing, 2. 4. 2013. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1787/5k486qtxldmq-en
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK