Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Děti s mentálním a souběžným sluchovým postižením: Jejich vzdělávání a komunikace
Název práce v češtině: Děti s mentálním a souběžným sluchovým postižením: Jejich vzdělávání a komunikace
Název v anglickém jazyce: Children with concurrent intellectual and hearing disabilities: Their education and communication
Klíčová slova: alternativní a augmentativní komunikace|komunikace|mentální postižení|neslyšící člověk|raná péče|sluchové postižení|speciálně pedagogické centrum|vzdělávání
Klíčová slova anglicky: augmentative and alternative communication|communication|intellectual disability|deaf person|early intervention|hearing impairment|special pedagogical centre|education
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Vedoucí / školitel: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 07.02.2020
Datum zadání: 07.02.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 12.02.2020
Datum a čas obhajoby: 15.06.2022 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:19.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Přestože odborné medicínské zdroje uvádějí zvýšenou prevalenci sluchových vad u dětí s mentálním postižením, vzdělávání ani komunikaci této zcela specifické skupiny dětí není u nás věnováno příliš pozornosti. Včasné odhalení sluchové vady a následná volba vhodných vzdělávacích a komunikačních strategií při tom mohou významným způsobem celoživotně ovlivnit kvalitu života takových dětí.

Cílem práce je pokusit se popsat, jak je k takovýmto dětem přistupováno ve vybraných zařízeních (školách, stacionářích, střediscích rané péče, speciálně pedagogických centrech atd.) specializovaných na vzdělávání dětí s mentálním postižením (resp. v případě středisek rané péče na péči o rodiče dětí s mentálním postižením). Předmětem zájmu bude jak způsob vzdělávání a komunikace těchto dětí (typ vzdělávací instituce, způsob komunikace, jazykové a komunikační vzdělávání, jazykové kompetence jejich vzdělavatelů…), tak proces hledání vhodné vzdělávací a komunikační cesty těchto dětí (zapojení a spolupráce různých odborníků a institucí v různých fázích života a vývoje dítěte, další faktory ovlivňující tento proces).

Postup práce:

1. Studium odborné literatury – s důrazem na literaturu zahraniční – zabývající se vzděláváním a komunikací dětí s mentálním postižením, vzděláváním a komunikací dětí se sluchovým postižením a vzděláváním a komunikací dětí se souběžným mentálním a sluchovým postižením.
2. Výzkumné šetření ve vybraných zařízeních (školách, stacionářích, střediscích rané péče, speciálně pedagogických centrech atd.) specializovaných na vzdělávání dětí s mentálním postižením (resp. v případě středisek rané péče na péči o rodiče dětí s mentálním postižením) v Jihočeském kraji. Výzkumné šetření bude realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů s relevantními pracovníky daných zařízení a příp. obsahové analýzy relevantních vzdělávacích dokumentů (obecných i specifických vážících se k jednotlivým dětem) a observace při vzdělávání a komunikaci dětí s mentálním a souběžným sluchovým postižením).
3. Usouvztažnění poznatků nabytých studiem zdrojů a dat získaných prostřednictvím výzkumného šetření. Interpretace diplomantčiných zjištění a jejich zapojení do širšího kontextu.
Seznam odborné literatury
Barr, E., Dungworth, J., Hunter, K., McFarlane, M., & Kubba, H. (2011). The prevalence of ear, nose and throat disorders in preschool children with Down's syndrome in Glasgow. Scottish Medical Journal, 56(2), 98–103.

Corker, M. (1998). Deaf and disabled, or deafness disabled?: towards a human rights perspective. Philadelphia: Open University Press, 165 p. ISBN 03-351-9699-3.

Davis, A. C. (1989). The prevalence of hearing impairment and reported hearing disability among adults in Great Britain. International Journal of Epidemiology, 18(4), 911–917.

Driscoll, C., Kei, J., Bates, D., & McPherson, B. (2003). Tympanometry and TEOAE testing of children with Down syndrome in special schools. Australian and New Zealand Journal of Audiology, 25(2), 85–93.

Evenhuis, H. M., Theunissen, M., Denkers, I., Verschuure, H., & Kemme, H. (2001). Prevalence of visual and hearing impairment in a Dutch institutionalized population with intellectual disability. Journal of Intellectual Disability Research, 45(Pt 5), 457–464.

Evenhuis, H. M. (1995). Medical aspects of ageing in a population with intellectual disability: II. Hearing impairment. Journal of Intellectual Disability Research, 39(Pt 1), 27–33.

Evenhuis, H., van Splunder, J., Vink, M., Weerdenburg, C., van Zanten, B., & Stilma, J. (2004). Obstacles in large-scale epidemiological assessment of sensory impairments in a Dutch population with intellectual disabilities. Journal of Intellectual Disability Research, 48(Pt 8), 708–718.

Glickman, Edited by Neil S. (2013). Deaf mental health care, New York: Routledge, ISBN 978-020-3810-545.

Herer, G. R. (2012). Intellectual disabilities and hearing loss. Communication Disorders Quarterly, 33(4), 252–260. doi: 10.1177/1525740112448214.

Hess, C., Rosanowski, F., Eysholdt, U., & Shuster, M. (2006). Hearing impairment in children and adolescents with Down's syndrome. HNO, 54(3), 227–232.

Hildmann, A., Hildmann, H., & Kessler, A. (2002). Hearing disorders in children with Down's syndrome. Laryngorhinootologie, 81(1), 3–7.

Ludíková, L., kol. (2005). Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 138 s. ISBN 80-244-1154-7

Meuwese-Jongejeugd, A., Vink, M., van Zanten, B., Verschuure, H., Eichhorn, E., Koopman, D., … & Evenhuis, H. (2006). Prevalence of hearing loss in 1598 adults with an intellectual disability: Cross-sectional population based study. International Journal ofAudiology, 45, 660–669.

Michalík, J. (2011). Zdravotní postižení a pomáhající profese. Praha: Portál, ISBN 978-80-7367-859-3.

Park, A. H., Wilson, M. A., Stevens, P. T., Harward, R., & Hohler, N. (2012). Identification of hearing loss inpediatric patients with Down syndrome. Otolaryngology-Head & Neck Surgery, 146(1), 135–140.

Rubin, I. (2016). Leslie. Health care for people with intellectual and developmental disabilities across the lifespan. New York, NY: Springer Berlin Heidelberg, ISBN 978-3319180953

Shott, S. R., Joseph, A., & Heithaus, D. (2001). Hearing loss in children with Down syndrome. International Journal of Pediatric Otorhinolaryngology, 61(3), 199–205.

Szyfter, W., & Laczkowska-Przybylska, J. (1995). Hearing impairment in children with Down's syndrome. Otolaryngologia polska, 49(5), 436–444.

Vančová, A. (2001). Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, ISBN 80-967180-7-X.

Vrchotová, J. (2010). Specifika odborného sociálního poradenství pro osoby se sluchovým postižením. Praha, Bakalářská práce. UJAK. Vedoucí práce Klugerová Jarmila.

Wilson, D. H., Walsh, P. G., Sanchez, L., Davis, A. C., Taylor, A. W., Tucker, G., & Meagher, I. (1999). The epidemiology of hearing impairment in an Australian adult population. International Journal of Epidemiology, 28(2), 247–252.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK