Problémové chování žáka ve vyučovací hodině na základní škole
Název práce v češtině: | Problémové chování žáka ve vyučovací hodině na základní škole |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Problematic behaviour of schoolchild in the lesson at primary school |
Klíčová slova: | Problémové chování|rušivé chování|management školní třídy|třídní pravidla|kázeň |
Klíčová slova anglicky: | misbehaviour|disruptive behaviour|classroom management|classroom rules|discipline |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. David Čáp, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 31.01.2020 |
Datum zadání: | 31.01.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.09.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Eva Šírová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je popsat problémové chování žáků v pedagogicko-psychologických souvislostech. Pozornost je zaměřena zejména na takové problémové chování, které narušuje učební proces dětí a které děti mohou alespoň částečně ovlivnit. Obsahem literárně přehledové části bude především samotné problémové chování žáků základní školy ve vyučovací hodině, jeho příčiny a podoby, funkce nevhodného chování a nastavování hranic vhodného a nevhodného chování ve výuce. Úvodní kapitola bude věnována managementu třídy a tomu, jak by mělo vyučování probíhat, aby byly minimalizovány příležitosti k nevhodnému chování a co dětem pomáhá při řešení problémových situací. Na chování žáků má vliv klima třídy, míra spolupráce učitele a žáka, čemuž bude věnována druhá kapitola. Výzkumným tématem je vnímání hranice mezi vhodným a nevhodným chováním ze strany žáka i učitele. Předmětem návrhu výzkumu je zejména takové problémové chování, které může žák alespoň částečně ovlivnit a které narušuje jeho učební proces. První etapu výzkumu bude představovat kvalitativní výzkum mezi učiteli a žáky, při němž bude mapováno, k jakým problémovým situacím ve vyučovacích hodinách v současné škole dochází. V druhé etapě budou z odpovědí metodou obsahové analýzy vytvořeny modelové situace, které budou následně žáci i učitelé hodnotit v dotazníku. Na škále budou usuzovat, jestli je chování vhodné, přijatelné nebo nevhodné či dokonce nepřípustné. Projekt bakalářské práce může rozšířit poznatky o školní interakci učitele a žáka a přispět k efektivnějšímu působení učitele. |
Seznam odborné literatury |
Hodges, K., Xue, Y., & Wotring, J. (2004). Outcomes for Children with Problematic Behavior in School and at Home Served By Public Mental Health. Journal of Emotional & Behavioral Disorders, 12(2), 109–119. Mertin, V. & Krejčová, L. (2013). Problémy s chováním ve škole – jak na ně: individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer Česká republika. Navrátil, S. & Mattioli, J. (2011). Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada. Ronen, T. (2000). Psychologická pomoc dětem v nesnázích: kognitivně-behaviorální postupy při práci s dětmi. Praha: Portál. Štípek, P. (2011). Dítě na zabití. Praha: Portál. Vágnerová, M. (2004). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum. Vlčková, K., Květon, P., Ježek, S., Mareš, J., & Lojdová, K. (2019). Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky. Studia Paedagogica, 24(1), 135-155. |