Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problémové chování žáka ve vyučovací hodině na základní škole
Název práce v češtině: Problémové chování žáka ve vyučovací hodině na základní škole
Název v anglickém jazyce: Problematic behaviour of schoolchild in the lesson at primary school
Klíčová slova: Problémové chování|rušivé chování|management školní třídy|třídní pravidla|kázeň
Klíčová slova anglicky: misbehaviour|disruptive behaviour|classroom management|classroom rules|discipline
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. David Čáp, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 31.01.2020
Datum zadání: 31.01.2020
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.02.2020
Datum a čas obhajoby: 03.09.2020 00:00
Datum odevzdání elektronické podoby:26.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 03.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Eva Šírová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je popsat problémové chování žáků v pedagogicko-psychologických souvislostech. Pozornost je zaměřena zejména na takové problémové chování, které narušuje učební proces dětí a které děti mohou alespoň částečně ovlivnit.



Obsahem literárně přehledové části bude především samotné problémové chování žáků základní školy ve vyučovací hodině, jeho příčiny a podoby, funkce nevhodného chování a nastavování hranic vhodného a nevhodného chování ve výuce. Úvodní kapitola bude věnována managementu třídy a tomu, jak by mělo vyučování probíhat, aby byly minimalizovány příležitosti k nevhodnému chování a co dětem pomáhá při řešení problémových situací. Na chování žáků má vliv klima třídy, míra spolupráce učitele a žáka, čemuž bude věnována druhá kapitola.



Výzkumným tématem je vnímání hranice mezi vhodným a nevhodným chováním ze strany žáka i učitele. Předmětem návrhu výzkumu je zejména takové problémové chování, které může žák alespoň částečně ovlivnit a které narušuje jeho učební proces. První etapu výzkumu bude představovat kvalitativní výzkum mezi učiteli a žáky, při němž bude mapováno, k jakým problémovým situacím ve vyučovacích hodinách v současné škole dochází. V druhé etapě budou z odpovědí metodou obsahové analýzy vytvořeny modelové situace, které budou následně žáci i učitelé hodnotit v dotazníku. Na škále budou usuzovat, jestli je chování vhodné, přijatelné nebo nevhodné či dokonce nepřípustné.



Projekt bakalářské práce může rozšířit poznatky o školní interakci učitele a žáka a přispět k efektivnějšímu působení učitele.
Seznam odborné literatury
Hodges, K., Xue, Y., & Wotring, J. (2004). Outcomes for Children with Problematic Behavior in School and at Home Served By Public Mental Health. Journal of Emotional & Behavioral Disorders, 12(2), 109–119.

Mertin, V. & Krejčová, L. (2013). Problémy s chováním ve škole – jak na ně: individuální výchovný plán. Praha: Wolters Kluwer Česká republika.

Navrátil, S. & Mattioli, J. (2011). Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada.

Ronen, T. (2000). Psychologická pomoc dětem v nesnázích: kognitivně-behaviorální postupy při práci s dětmi. Praha: Portál.

Štípek, P. (2011). Dítě na zabití. Praha: Portál.

Vágnerová, M. (2004). Psychologie problémového dítěte školního věku. Praha: Karolinum.

Vlčková, K., Květon, P., Ježek, S., Mareš, J., & Lojdová, K. (2019). Adaptace škály managementu chování a výuky na české podmínky. Studia Paedagogica, 24(1), 135-155.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK