Revoluce na jevišti. Obrazy antikoloniálního povstání a jeho reflexe v dramatech Kateba Yacina, Bernarda Dadiého a Aimého Césaira
Název práce v češtině: | Revoluce na jevišti. Obrazy antikoloniálního povstání a jeho reflexe v dramatech Kateba Yacina, Bernarda Dadiého a Aimého Césaira |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Revolution on stage. Images of anticolonial insurrection and its reflexion in the DRAMAS of Kateb Yacine, Bernard Dadié and Aimé Césaire |
Klíčová slova: | antikolonialismus|postkoloniální realita|revoluce|angažované umění|Afrika|Maghreb|frankofonní literatury |
Klíčová slova anglicky: | anticolonialism|postcolonial reality|revolution|engaged art|Africa|Maghreb|Francophone literatures |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav románských studií (21-URS) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Vojtěch Šarše, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 29.01.2020 |
Datum zadání: | 29.01.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 06.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Míla Janišová |
Zásady pro vypracování |
Práce analyzuje a komparuje obraz revoluce a porevolučního vývoje v konkrétních dílech tří významných frankofonních autorů. Revoluce je zde chápána jako obecná idea individuální a společenské emancipace, která může být v rozporu s konkrétní naplňovanou realitou. Vybraní autoři představovali zároveň důležité osobnosti antikoloniálního hnutí a téma vzdoru, revoluce a dobytí svobody tak pro ně bylo takřka nevyhnutelné. Jednotlivé divadelní hry však nabízí specifické pohledy na kýženou společenskou změnu. Nejde jen o soustředění se na jinou etapu boje proti kolonialismu, která souvisí s rozdílným datem vzniku děl. Každý z autorů záměrně revoluční myšlenky jinak zpracovává, každý ukazuje boj za svobodu v jiném světle. Práce zkoumá, jakými prostředky se divadelní hry ke společnému motivu revoluce vztahují. |
Seznam odborné literatury |
Primární literatura:
Yacine, Kateb. Le cadavre encerclé. In: YACINE, Kateb. Le Cercle des représailles: théâtre. Paris: Seuil, 1959. DADIÉ, Bernard Binlin. Îles de tempête: pièce en sept tableaux. Paris: Présence Africaine, 1973. Césaire, Aimé. Une saison au Congo. Paris: Seuil, 1967. Sekundární literatura: ARNAUD, Jacqueline. La littérature maghrébine de langue française. Paris: Publisud, 1986. CHEVRIER, Jacques. La littérature nègre. 2. édition. Paris: Armand Colin, 2003. CHEVRIER, Jacques. Littératures francophones d'Afrique noire. Aix-en-Provence: Édisud, 2006. KESTELOOT, Lilyan. Histoire de la littérature négro-africaine. Paris: Karthala, 2002. . |