Vizuální poezie a introvertní konceptualismus: Význam slova v neoficiálním umění Čech a Ruska v letech 1960 - 1980
Název práce v češtině: | Vizuální poezie a introvertní konceptualismus: Význam slova v neoficiálním umění Čech a Ruska v letech 1960 - 1980 |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Visual poetry and introvert conceptual art: The Word’s Role in Czech and Russian Non-official in 1960th-1980th |
Klíčová slova: | vizuální poezie|konceptualismus|neoficiální umění|60. léta|70.léta|80.léta|české umění|ruské umění|sovětský underground|umění a společnost |
Klíčová slova anglicky: | visual poetry|conceptualism|non-oficial art|1960s|1970s|1980s|Czech art|Russian art|Soviet Underground|art and society |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav pro dějiny umění (21-UDU) |
Vedoucí / školitel: | prof. doc. PhDr. Marie Klimešová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 21.01.2020 |
Datum zadání: | 21.01.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.01.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 08.09.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná pracovníkem v zastoupení a finalizovaná |
Oponenti: | Milena Slavická |
Zásady pro vypracování |
Tato bakalářská práce se zabývá spojením dvou významných fenoménů umění 20. století. Prvním z nich je vizuální poezie, která je charakteristická přehodnocením komunikativní hodnoty slova v rámci světového umění 60. let. Napětí mezi vírou v pevný objektivní význam slova a vědomím jeho manipulativnostii, zvláště v totalitní společnosti, se rodí na poli neoficiálního umění komunistických zemí zajímavější fenomén. Cílem této práce tím pádem je prozkoumat praktiky druhé vlny vizuální poezie v Čechách a Rusku a její vztah k slovu a jazyku jako spolehlivého systému. Za výsledek bych také považovala i komparace české a ruské neoficiální intermediální scény, kde byli zároveň v kontaktu básníci a výtvarníci. Budou zde zmíněna jména podstatná pro umění druhé poloviny 20. století včetně Jiřího Koláře, Ladislava Nováka, Jiřího Valocha, Vladimira Burdy a Václava Havla na české straně a Lianozovskou školou v čele s Vsevolodem Nekrasovem, Genrichom Sapgirem a následující generací moskevských konceptualistů v čele s Dmitrijem Prigovem na straně ruské. This bachelor thesis deals with the connection of two important phenomena of 20th century art. The first one is visual poetry movement, which is characterized with a reconsideration of words‘ communicative value within the state of the society in the 1960s. The tension between the belief in the objective meaning of a word and the awareness of its manipulativeness, especially in totalitarian society, gives birth to a more interesting phenomenon in the field of unofficial art of the communist countries. The aim of this paper is to explore the practices of the Second Wave of visual poetry in the Czech Republic and Russia and its relationship to the word and language as a reliable system. Essential names for the art of the second half of the 20th century will be mentioned here, including Jiří Kolář, Ladislav Novák, Jiří Valoch, Vladimir Burda and Václav Havel from the Czech side; and the Lianozov School led by Vsevolod Nekrasov, Genrich Sapgir, and the next generation of Moscow conceptualists led by the famous Dmitry Prigov. |
Seznam odborné literatury |
Seznam odborné literatury:
BOBRINSKAJA, Ekaterina. Čužie? Tom 1. Neoficialnoje iskusstvo. Mify. Strategii. Koncepcii. Moskva, BREUS, 2012 BUDDEUS, Ondřej a Markéta MAGIDOVÁ. Třídit slova: literatura a konceptuální tendence 1949-2015. Praha GLANC, T., HÄNSGEN, S., KOTYK, P., HAVEL, V., & PRIGOV, D. (2016). Havel - Prigov a česká experimentální tvorba. 2016, Praha POMAJZLOVÁ, Alena. Obraz a slovo v českém výtvarném umění šedesátých let. Brno: Barrister & Principal, o.p.s. ve spolupráci se Západočeskou galerií v Plzni, [2017]. PRIGOV, Dmitrij ,exh. cat. for the exhibition «Dmitri Prigov: Dmitri Prigov», organized as part of the parallel program of the 54th Venice Biennale, co-produced by the State Hermitage Museum, St. Petersburg, the Ca’ Foscari University, Venice, the Dmitry Prigov Foundation, and the Barbarian Art Gallery, Zürich, 2011 |