Textová složka v učebnicích češtiny jako cizího jazyka
Název práce v češtině: | Textová složka v učebnicích češtiny jako cizího jazyka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Textual part in the textbooks of Czech as a foreign language |
Klíčová slova: | text|didaktický text|komunikace|komunikát|učebnice|čeština jako cizí jazyk|gender |
Klíčová slova anglicky: | text|didactic text|communication|textbook|Czech as a foreign language|gender |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Milan Hrdlička, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 20.01.2020 |
Datum zadání: | 13.02.2020 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 26.02.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 06.09.2021 08:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 06.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. et Mgr. Silvie Převrátilová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je charakterizovat a analyzovat obsah a způsob prezentace výkladové i nevýkladové textové složky (psané a obrazové) učebnic češtiny jako cizího jazyka z hlediska jejího účelu a její funkce vzhledem k charakteru učebnice. Práce bude formou komparativní metody a metody obsahové analýzy kontrastivně srovnávat dané učební materiály s ohledem na jejich náročnost, genderovou charakteristiku a relevantnost vhledem k tématu, vymezenému cíli (zadání), vymezené cílové skupině a jazykové úrovni. Výběr konkrétních učebnic různého typu, od různých autorů a napříč jazykovými úrovněmi bude upřesněn na základě plánovaného předvýzkumu. Primárně půjde o učebnice s tzv. průvodci (postavami příběhů) zaměřené na cílovou skupinu dospělých nerodilých mluvčí.
Postup práce: 1) Prostudování příslušné odborné literatury 2) Provedení předvýzkumu se zaměřením na výběr relevantního vzorku učebnic češtiny jako cizího jazyka dle zadaných charakteristik 3) Shromáždění reprezentativního materiálu 4) Klasifikace a okomentování daného materiálu 5) Aplikace teoretických poznatků na získaný vzorek 6) Charakteristika, analýza a komparace vzorku 7) Závěry |
Seznam odborné literatury |
FOLPRECHTOVÁ, J. Názory žáků na konverzační témata a na výběr textů. In: Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům. 1996/1997, roč. 40, č. 7/8, s. 133-134. ISSN 1210-0811.
HARWOOD, N. English language teaching textbooks: content, consumption, production. Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2014, 373 s. ISBN 978-1-137-27630-8. HLOUŠKOVÁ, L. Obsahová analýza učebnice jako didaktického a historického textu. In Sborník prací filozofické fakulty brněnské univerzity. Brno: Masarykova univerzita, 2001, č. 5-6, s. 79-89. Řada pedagogická (U). ISBN 80-210-2310-4. JANOUŠKOVÁ, E. Vztah úrovně didaktické vybavenosti a míry obtížnosti textu současných učebnic. In: Pedagogická orientace. 2009, roč. 19. č. 1. s. 56-72. JELÍNEK, S. K funkční charakteristice učebnic cizích jazyků. In: Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům. 1994/1995, roč. 38, č. 3, s. 83-88. ISSN 1210-0811. JELÍNEK, S. Vývojové proměny učebnic cizích jazyků. In: Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům. 2018/2019, roč. 62, č. 2, s. 3- 8. ISSN 1210-0811. JEŘÁBKOVÁ, P. Koncepce a kritéria výběru učebnice cizího jazyka. In: Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům. 2016/2017, roč. 60, č. 5, s. 3-8. ISSN 1210-0811. KNECHT, P. a JANÍK, T. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2008, 196 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 11. ISBN 978-80-7315- 174-4. MAŇÁK, J. a D. KLAPKO (eds.). Učebnice pod lupou. Brno: Paido, 2006, 123 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 4. ISBN 80-7315-124-3. MAŇÁK, J. a P. KNECHT (eds.). Hodnocení učebnic. Brno: Paido, 2007, 141 s. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, sv. 7. ISBN 978-80-7315-148-5. PAZDEROVÁ, A. Problematika využívání textů jiných autorů při tvorbě jazykových učebnic. In: Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům. 2001/2002, roč. 45, č. 3, s. 98-99. ISSN 1210-0811. PRŮCHA, J. Učebnice: Teorie a analýzy edukačního média: příručka pro studenty, učitele, autory učebnic a výzkumné pracovníky. Brno: Paido, 1998, 148 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-49-4. PURM, R. K teorii učebnice cizího jazyka. In: Cizí jazyky: časopis pro teorii a praxi vyučování cizím jazykům. 1996/1997, roč. 40, č. 7/8, s. 111-112. ISSN 1210- 0811. QUINN NOVOTNÁ, V. On the potential transformation of english textbooks – a global perspective - Part I. In: Lingua viva. 2013, roč. 9, č. 17, s. 22-31. ISSN 1801- 1489. QUINN NOVOTNÁ, V. On the potential transformation of english textbooks – a global perspective - Part II. In: Lingua viva. 2014, roč. 10, č. 18, s. 9-19. ISSN 1801-1489. SVOBODOVÁ, J. Stylistika a teorie textu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018, 115 s. Edice studijních materiálů. ISBN 978-80-244-5472-6. SÝKORA, M. Učebnice: její úloha v práci učitele a ve studijní činnosti žáků a studentů. Praha: EM-Effect, 1996, 75 s. ISBN 80-900566-1-X. ŠULOVSKÁ, D. When there is no esp textbook to match students’ needs. In: Lingua viva. 2016, roč. 12, č. 22, s. 21-33. ISSN 1801-1489 ŠVEC, Š. Obsahová analýza textových dokumentů. In: Metodologie věd o výchově: kvantitativně-scientické a kvalitativně-humanitní přístupy v edukačním výzkumu. České rozš. vyd. Brno: Paido, 2009, s 141-155. ISBN 978-80- 7315-192-8. VALDROVÁ, J., SMETÁČKOVÁ-MORAVCOVÁ, I. a KNOTKOVÁČAPKOVÁ, B. Příručka pro posuzování genderové korektnosti učebnic [online] 2016. |