Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifické poruchy učení u dětí se sluchovým postižením
Název práce v češtině: Specifické poruchy učení u dětí se sluchovým postižením
Název v anglickém jazyce: Learning Disabilities in Hearing-impaired Children
Klíčová slova: dyslexie|dysgrafie|dysortografie|neslyšící|sluchová vada|specifické poruchy učení
Klíčová slova anglicky: dyslexia|dysgraphia|dysorthographia|deaf|hearing impairment|learning disabilities
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav jazyků a komunikace neslyšících (21-UJKN)
Vedoucí / školitel: Mgr. Lenka Okrouhlíková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 19.12.2019
Datum zadání: 19.12.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.12.2019
Datum a čas obhajoby: 02.02.2021 11:40
Datum odevzdání elektronické podoby:03.01.2021
Datum proběhlé obhajoby: 02.02.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Andrea Hudáková, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Specifickým poruchám učení u dětí se sluchovou vadou nebyla dlouhou dobu věnována pozornost ani u nás ani v zahraničí. Předpokládalo se, že výskyt těchto poruch se se sluchovou vadou neslučuje a veškeré vzdělávací obtíže těchto dětí jsou zapříčiněny pouze jejich sluchovým postižením. Diagnostika specifických poruch učení u těchto dětí je velmi komplikovaná, a to zejména proto, že je někdy obtížné oddělit a) projevy absence sluchovým vjemů jako takové, b) vzdělávací obtíže a problémy zapříčiněné nevhodným přístupem rodiny, školy a společnosti a c) příznaky specifických poruch učení. Nejkomplikovanější je tato diferenciační diagnostika při obtížích spojených s čtením a psaním, jež mohou – ale nemusí – být zapříčiněny dyslexií, dysgrafií či dysortografií. U osob se jmenovanými specifickými poruchami učení se vyskytuje diskrepance mezi jejich individuálním potenciálem a výsledky vzdělávání zejména v oblasti písemného vyjadřování a čtenářských dovedností, nezbytných pro nabytí funkční gramotnosti. Standardizované metody, testy, diagnostické nástroje a terapeutické postupy užívané pro identifikaci, testování a terapii specifických poruch učení u slyšící populace, u dětí se sluchovou vadou často selhávají, mj. proto že vzdělávání, testování i terapie probíhají v jazyce, jenž je pro určitou skupinu neslyšících dětí jazykem druhým/cizím.
Cílem bakalářské práce je popis aktuálního stavu vědeckého poznání a bádání v této oblasti. Diplomantka bude vycházet zejména ze zahraničních studií, které se zaměřují na identifikaci, diagnostiku a terapii specifických poruch učení u neslyšících dětí – a to konkrétně těch, které se projevují obtížemi při čtení a psaní – tj. na dyslexii, dysortografii, dyslexii. Dalšími východisky budou domácí studie a diplomantčin vlastní sběr dat mezi osobami zabývajícími se danou problematikou v České republice (tj. zejména mezi pracovníky speciálně pedagogických center pro sluchově postižené).
Postup práce:
1. Studium odborné literatury zabývající se specifickými poruchami učení obecně.
2. Studium odborné, zejména zahraniční, literatury zabývající se specifickými poruchami učení u neslyšících dětí.
3. Kompilace nejnovějších poznatků o specifických poruchách učení (zejména dyslexii, dysgrafii a dysortografii), jejich identifikaci, diagnostice a terapii u neslyšících dětí.
4. Zmapování současného stavu v oblasti specifických poruch učení (zejména dyslexie, dysgrafie a dysortografie) u neslyšících dětí v českém kontextu – prostřednictvím výzkumu vedeného formou polostrukturovaného rozhovoru s pracovníky SPC či jiných relevantních zařízení.
Seznam odborné literatury
BERENT, Gerald P., SAMAR, Vincent J., and PARASNIS, Ila. College teachers' perceptions of English language characteristics that identify English language learning disabled deaf students. American Annals of the Deaf. 2000 October, Volume 145, Issue 4, s. 342–358.
BUSCH, Stacey N. Students who are deaf/hard of hearing with learning challenges: Strategies for classroom instruction. Independent Studies and Capstones. 2012. Paper 649. Program in Audiology and Communication Sciences, Washington University School ofMedicine.
Caemmerer, Jacqueline M., Cawthon, Stephanie W. and Bond, Mark. Comparison of Students’ Achievement: Deaf, Learning Disabled, and Deaf With a Learning Disability. School Psychology Review, 2016, Volume 45, No. 3, s. 362–371.
Calderon, Rosemary. Learning Disability, Neuropsychology, and Deaf Youth: Theory, Research, and Practice. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education. Volume 3, Issue 1, Winter 1998, s. 1–3.
ENNS, Charlotte and LAFOND, Loni Dustan. Reading against all odds: a pilot study of two deaf students with dyslexia. American Annals of the Deaf. 2007, Volume 152, Issue 1, s. 163–172.
HERMAN, Rosalind, ROY, Penny and KYLE, Fiona. Literacy and dyslexia in oral deaf children. London: City University London, 2014.
HERMAN, Rosalind, KYLE, Fiona and ROY, Penny. Literacy and phonological skills in oral deaf children and hearing children with a history of dyslexia. Reading Research Quarterly. 2019, s. 1–23.
HERMAN, Rosalind, ROY, Penny and KYLE, Fiona. Reading, Dyslexia and Oral Deaf Children: From Research to Practice. London: City University London, 2014.
KRÁLÍKOVÁ, Jana. Specifické poruchy učení u dětí s poruchami sluchu. Brno, 2009. Diplomová práce. Masarykova Univerzita. Pedagogická fakulta. Katedra speciální pedagogiky.
KUČABOVÁ, Lenka. Vzdělávání sluchově postižených se specifickými poruchami učení. Brno, 2009. Bakalářská práce. Masarykova Univerzita. Pedagogická fakulta. Katedra speciální pedagogiky.
MAUK, Gary W. and MAUK Pamela P. Considerations, conceptualizations, and challenges in the study of concomitant learning disabilities among children and adolescents who are deaf or hard of hearing. The Journal of Deaf Studies and Deaf Education. 1998 Winter, 3(1), 15–34.
Musyoka, Millicent M., Gentry, Mary A. and Meek, David R. Perceptions of Teachers’ Preparedness to Teach Deaf and Hard of Hearing Students with Additional Disabilities: A Qualitative Case Study. Journal of Developmental and Physical Disabilities. 2017, Volume 29, Issue 5, s. 827–848.
NELSON, Catherine and BRUCE, Susane M. Children Who Are Deaf/Hard of Hearing with Disabilities: Paths to Language and Literacy. Education Science. 2019, 9, 134
POST, Susan. Identifying characteristics of deaf poor readers. Rochester, 2003. Thesis. Rochester Institute of Technology.
ROY, Penny, Shergold, Zoe, KYLE, Fiona E. and Herman, Rosalind. Spelling in oral deaf and hearing dyslexic children: A comparison of phonologically plausible errors. Research in Developmental Disabilities. 2014. 36, s. 277–290.
SAMAR, Vincent, PARASNIS, Ila and BERENT, Gerald. Learning disabilities, attention deficit disorders, and deafness. In M. Marschark & M. D. Clark (Eds.), Psychological perspectives on deafness, 1998 Vol. 2, s. 199–242. Mahwah, NJ, US: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.
SAMAR, Vincent J. and PARASNIS, Ila. Dorsal stream deficits suggest hidden dyslexia among deaf poor readers: Correlated evidence from reduced perceptual speed and elevated coherent motion detection thresholds. Brain and Cognition. 2005, 58, s. 300–311.
SOUKUP, Monica, and FEINSTEIN, Sheryl. Identification, assessment, and intervention strategies for deaf and hard of hearing students with learning disabilities. American Annals of the Deaf. 2007 Spring, 152(1), s. 56-62.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Otevřené možnosti diagnostiky a nápravy specifických poruch učení se zaměřením na čtení u sluchově postižených. In: Súčasné trendy vzdelávania detí so sluchovým postihnutím. Banská Bystrica: Metodické centrum, 2000, s. 33–36.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Problematika specifických poruch učení se zaměřením na čtení sluchově postižených. Speciální pedagogika: časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. 2000. Roč. 10, č. 2, s. 123–129.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Problematika specifických poruch učení u sluchově postižených dětí. In: I. Mezinárodní konference k problematice osob se specifickými potřebami. Olomouc: UP, 2000.
VITÁSKOVÁ, Kateřina. Vybraná úskalí aktuálních možností diagnostiky u dětí se sluchovým postižením. E-Pedagogium (on-line), 2004, roč.4, č.2. Dostupné na www: http://epedagog:.upol.cz/eped1.2004/ index.htm. ISSN 1213-7499
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK