Přesvědčení učitelů na základní škole o možnostech individualizace ve výuce a její realizace v edukačním procesu
Název práce v češtině: | Přesvědčení učitelů na základní škole o možnostech individualizace ve výuce a její realizace v edukačním procesu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Elementary teachers conviction of the possibilities of individualization in education and its implementation in the educational process |
Klíčová slova: | Individualizace|diferenciace|základní škola|metoda vyučování|učitel |
Klíčová slova anglicky: | Individualization|differentiation|elementary school|teaching method|teacher |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.12.2019 |
Datum zadání: | 16.12.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 31.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 09.09.2020 12:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 31.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 09.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Josef Valenta, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce Přesvědčení učitelů na základní škole o možnostech individualizace ve výuce a její realizace v edukačním procesu uvádí do tématu Individualizace a vysvětluje základní pojmy (základní škola, individualizace, diferenciace, speciální vzdělávací potřeby...). Práce rovněž poskytuje výčet výchozích teorií individualizace a popis konkrétní základní školy, kde bude probíhat dotazování respondentů. V praktické části jsou zpracovány rozhovory s pedagogy konkrétní základní školy, dotazování je zaměřeno na postoj a povědomí o individualizaci, na realizaci individualizace ve výuce, na faktory ovlivňující individualizaci a porovnání míry výskytu individualizace u žáků s SVP a u žáku bez SVP. |
Seznam odborné literatury |
BREDOVÁ, R. 2014. Možnosti individualizace a diferenciace výuky v současné škole. Praha: Diplomová práce. Univerzita Karlova v Praze. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce N. Mazáčová.
CVEŠPEROVÁ, D., 2014. Individualizace a diferenciace ve výuce na 1. stupni ZŠ. Brno: Diplomová práce. Masarykova Univerzita. Pedagogická fakulta. Vedoucí práce V. RODRIGUEZOVÁ. KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J., Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace, kooperace ve vyučování. Praha: IKARUS Mělník.1994. KOŠŤÁLOVÁ, H.: Efektivní vyučování respektuje přirozené procesy učení. In: Učím s radostí. Agentura STROM, Praha 2003. KŘIVÁNEK, Z.: Typologie a diferenciace ve výuce elementárního čtení. In: kolektiv autorů: K současným problémům vnitřní transformace primární školy. Univerzita Karlova, Praha 1998. MALINOVÁ; MELICHAR. Diferenciace v primárním a preprimárním vzdělávání a rozvoj matematického myšlení [online]. [cit. 2018-06-18]. MAŇOUROVÁ, Z.: Moderní pohled na výuku prvopočátečního čtení a psaní z hlediska nazírání na chybu a práci s chybou. In: Didaktické studie, ročník 1 (V), č. 2, 2009. univerzita Karlova, Praha 2009. MAREŠ, J.: Styly učení žáků a studentů. Portál, Praha 1998. Pasch M.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Portál, Praha 1998. PRŮCHA, J., Walterová E., Mareš J.: Pedagogický slovník. Portál, Praha 1995.]. STRAKOVÁ, J. 2010. „Dopad diferenciace vzdělávacích příležitostí v povinném vzdělávání na vývoj nerovností ve výsledcích žáků v ČR po roce 2000.“ Pedagogika 60: 21-37. VALIŠOVÁ, A., KASÍKOVÁ, H. a kolektiv. 2007. Pedagogika pro učitele. Praha: Grada Publishing, a.s. ZIELENIECOVÁ, P. Metody a organizační formy výuky: Výuka, vyučování, učení. Přímá a nepřímá výuka. Diferenciace a individualizace výuky. [MFF UK; 2015 6. 5.; Praha, Česká republika] 2015. |