Rozdíly ve strategii výuky angličtiny dětí mladšího školního věku a dětí mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami
Název práce v češtině: | Rozdíly ve strategii výuky angličtiny dětí mladšího školního věku a dětí mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Difference between Strategies Used when Teaching English to Primary School Students as Opposed to Primary School Students with Special Educational Needs |
Klíčová slova: | strategie výuky|metody výuky|anglický jazyk|žáci se speciálními potřebami |
Klíčová slova anglicky: | teaching strategies|teaching methods|English language|special needs students |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Hana Kasíková, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 16.12.2019 |
Datum zadání: | 16.12.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.07.2021 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 20.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Tato práce je zaměřena na strategie výuky anglického jazyka dětí mladšího školního věku a dětí mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami. Hlavním cílem práce je rozšířit autorovy obzory v rámci dostupných strategií a metod, vylepšit výuku a získat lepší přehled o možnostech individualizace výuky. Autor také chce představit výzkumnou metodu sebe-studie a motivovat čtenáře této práce k jejímu využití na vylepšení jazykových hodin. Zároveň má práce poukázat na vhodnost či nevhodnost určitých strategií a metod při výuce žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
První kapitola osvětlí, co je myšleno dětmi mladšího školního věku a dětmi mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami, a zmíní určitá specifika jejich výuky. Druhá kapitola podá krátký úvod do vývoje výuky anglického jazyka a představí obecné strategie výuky, výukové metody a strategie výuky a učení používané při výuce anglického jazyka. Třetí kapitola představí výzkumnou metodu sebe-studie, způsob jakým autorka sbírala data, a to, jak její hodiny vypadaly. Ve čtvrté kapitole se podíváme na výsledky tohoto zkoumání a zjistíme, jak se jednotlivé strategie a metody osvědčily v praxi. |
Seznam odborné literatury |
AKSENOVOVÁ, Z. Poruchy řeči – praktický pohled v ordinaci pediatra. Pediatrie pro praxi [online]. 2015, roč. 16, č. 5, s. 315-319. [cit. 2021-07-09] ISSN 1803-5264. Dostupné z:https://www.solen.cz/pdfs/ped/2015/05/19.pdf.
AL-DARAYSEH, A. The Impact of Using Explicit/Implicit Vocabulary Teaching Strategies on Improving Students’ Vocabulary and Reading Comprehension. Theory and Practice in Language Studies. 2014, 4 (6). ISSN 1799-2591. BAČÍKOVÁ, M. Vztah žáků prvního a druhého stupně základní školy ke škole. Olomouc, 2009. Diplomová práce. Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta. Vedoucí diplomové práce Alena PETROVÁ. COHEN, A. a S., WEAVER. Styles and Strategies-Based Instruction: A Teachers’ Guide. Minneapolis: University of Minnesota, 2005. ISBN 9780972254540 ČÁP, J. a MAREŠ, J. Psychologie pro učitele. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-463-x DANIELSON, Ch. The Framework for Teaching: Evaluation Instrument. [online]. 2013. [cit. 2021-07-11] ISBN: 978-0615597829 Dostupné z:https://danielsongroup.org/sites/default/files/2020-01/2013_FfTEvalInstrument_Web_v1.2_20140825_.pdf JANÍKOVÁ, V. Autonomní učení, strategie učení a cizojazyčná výuka. Pedagogická orientace. 2003, 4. s. 89-102. ISSN 1211-4669. KASÍKOVÁ, H. VALIŠOVÁ, A. (eds.) et al. Pedagogika pro učitele. 2. rozš. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9 KRČÁLOVÁ, H. Edukace žáků mladšího školního věku se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich integrace na základní školu uplatňující koncept alternativního vzdělávacího programu Začít spolu. Brno, 2009. Dipolomová práce. Masarykova Universita, Pedagogická fakulta. Vedoucí Diplomové práce Ilona FIALOVÁ. LANGMEIER, J. a KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada Publishing, 2006. ISBN- 80-247-1248-9 LOUGHRAN, J. (Ed.) et. al. International handbook of self-study of teaching and teacher education practices. Dordrecht: Springer, 2007. ISBN-10 1-4020-1812-6 MAŇÁK, J., CSc. Aktivizující výukové metody. In: rvp.cz [online] 23.11. 2011. [cit. 2021-07-09]Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/c/O/14483/AKTIVIZUJICI-VYUKOVE-METODY.html/ MAŇÁK, J. a ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2003. ISBN 8073150395. NEWTON, J. Teaching ESL/EFL Listening and Speaking. Routredge,2008. ISBN 0-203-89170-8 PASCH, M. et. al. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7367-054-2 PREISSOVÁ, I. Vývojové poruchy řeči. Pediatrie pro praxi [online].2013, roč. 14, č. 4, s. 242-243[cit. 2021-07-09] ISSN 1803-5264. Dostupné z:https://www.solen.cz/pdfs/ped/2013/04/08.pdf PRŮCHA, J., E. WALTEROVÁ a J. MAREŠ (ed.) Pedagogický slovník. Praha: Portál, 1995. ISBN 80-7178-029-4. ROBAT, E. a kol. Strategy-Based Teaching in ELT: A Meta- Analysis. [online] 06.2021. [cit. 2021-07-10] DOI: 10.29252 Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/352746622_Strategy-Based_Teaching_in_ELT_A_Meta-Analysis SCRIVENER, J. Learning Teaching: The Essential Guide to English Language Teaching. Spain: Macmillan Publishers, 2011. ISBN 978-0-230- 72982-7 STRAKOVÁ, J. Mohou žáci hodnotit naši práci? In: Clanky rvp.cz[online] 15.09. 2006 [cit. 2021-07-10] Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/913/mohou-zaci-hodnotit-nasi-praci-.html/ ŠRŮMOVÁ, Z. Sebepojetí žáka mladšího školního věku se specifickými poruchami učení. Praha, 2012. Diplomová práce. Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra primární pedagogiky. Vedoucí práce Jana UHLÍŘOVÁ. VLČKOVÁ, K. a J. PŘIKRYLOVÁ. Strategie učení se cizímu jazyku: dotazník pro žáky. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, 2011. ISBN sbn: 978-80-87063-44-6 WALBERG, H. a PAIK, S. Effective educational practices. International Academy of Education. [online]2000, Vol. 3 [cit. 2021-07-10] Dostupné z:www.ibe.unesco.org/sites/default/files/resources/edu-practices_03_eng.pdf Zákon č. 561/2004 Sb. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). In: Sbírka zákonů České republiky [online].2004[cit. 2021-07-09] Dostupné z:https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561 ZORMANOVÁ, L. Výuka cizího jazyka u dětí mladšího školního věku. In: Clanky.rvp.cz [online] 26.03. 2015.[cit. 2021-07-09]Dostupné z:https://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/19691/VYUKA-CIZIHO-JAZYKA-U-DETI-MLADSIHO-SKOLNIHO-VEKU.html/ |