Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komparace výskytu projevů vyhoření u středoškolských vyučujících v tradičním a alternativním školství
Název práce v češtině: Komparace výskytu projevů vyhoření u středoškolských vyučujících v tradičním a alternativním školství
Název v anglickém jazyce: A Comparison of the Incidence of Burnout Symptoms among High School Teachers in Traditional and Alternative Education
Klíčová slova: pracovní stres|vyhoření|syndrom vyhoření|tradiční školy|alternativní školy|vyučující
Klíčová slova anglicky: work-related stress|burnout|burnout syndrome|traditional schools|alternative schools|teachers
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Renata Kocianová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 10.12.2019
Datum zadání: 10.12.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.12.2022
Datum a čas obhajoby: 24.01.2023 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:05.01.2023
Datum proběhlé obhajoby: 24.01.2023
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Alexandra Fonville, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je identifikovat výskyt projevů vyhoření u vyučujících na tradičních a alternativních středních školách. Práce se bude nejprve věnovat pracovnímu stresu a syndromu vyhoření, dále se zaměří na specifika syndromu vyhoření u vyučujících. Přiblíženy budou rizikové faktory specifické pro tuto profesi a protektivní faktory a možné formy prevence syndromu vyhoření. Následně práce vymezí rozdíly mezi tradičními a alternativními školami a pozornost bude zaměřena na specifika práce vyučujících na obou typech škol, která budou rozpracována ve vztahu k syndromu vyhoření. Součástí práce bude empirické šetření, jehož cílem bude porovnat výskyt projevů vyhoření u vyučujících působících na tradičních a alternativních středních školách. Projevy vyhoření budou u vyučujících zjišťovány pomocí validizovaného dotazníku Copenhagen burnout inventory. Sledovány budou rovněž stresové faktory vnímané vyučujícími jako nejvýraznější a metody sebepéče, které vyučující využívají. Šetření bude realizováno prostřednictvím online dotazníku, respondenti z řad vyučujících na tradičních a alternativních středních školách budou získáváni e-mailem a na sociálních sítích. Vzhledem k výrazně odlišné velikosti základního souboru vyučujících na tradičních a alternativních středních školách je předpokládáno přibližně 300 respondentů z řad vyučujících na tradičních školách a 30 respondentů, kteří vyučují na alternativních školách.

Předběžná struktura práce:

1 Pracovní stres
2 Syndrom vyhoření
3 Specifika syndromu vyhoření u vyučujících
3 Charakteristika tradičních škol
5 Charakteristika alternativních škol
6 Specifika práce vyučujících v tradičních a alternativních školách ve vztahu k vyhoření
7 Empirické šetření: Komparace výskytu projevů vyhoření u středoškolských vyučujících na tradičních a alternativních školách
Seznam odborné literatury
AKBABA, Sirri. A Comparison of the Burnout Levels of Teachers with Different Occupational Satisfaction Sources. Educational Sciences: Theory and Practice [online]. 2014,14(4), 1253–⁠1261 [cit. 2020-03-05]. ISSN 1303-0485. Dostupné z:https://eric.ed.gov/contentdelivery/servlet/ERICServlet?accno=EJ1045091.

DA SILVA, Andelson et al. Prevailing factors causing professional burnout in teachers. Cadernos Brasileiros de Terapia Ocupacional [online]. 2017,25(2), 333–⁠339 [cit. 2020-03-05]. ISSN 2526-8910. Dostupné z:https://docs.bvsalud.org/biblioref/2017/12/876061/i.pdf

SKAALVIK, Einar M. a Sidsel SKAALVIK. Does school context matter? Relations with teacher burnout and job satisfaction. Teaching and Teacher Education [online]. 2009,25(3), 518–524. ISSN 0742-051X. Dostupné z: doi:10.1016/j.tate.2008.12.006

FERNET, Claude, Frédéric GUAY, Caroline SENÉCAL a Stéphanie AUSTIN. Predicting intraindividual changes in teacher burnout: The role of perceived school environment and motivational factors. Teaching and Teacher Education [online]. 2012,28(4), 514–⁠525 [cit. 2020-07-15]. ISSN 0742-051X. Dostupné z: doi: 10.1016/j.tate.2011.11.013.

JANDERKOVÁ, Dita. Rozvoj učitele a péče o sebe. Praha: Raabe, 2019. ISBN 978-80-7496-437-4.

KEBZA, Vladimír a Iva ŠOLCOVÁ. Syndrom vyhoření. Praha: Státní zdravotní ústav, 2003. ISBN 80-7071-231-7.

KRISTENSEN, Tage a kol. The Copenhagen Burnout Inventory: A new tool for the assessment of burnout. Work & Stress, 2005,19(3), 192–⁠207. ISSN 0267-8373. doi: 10.1080/02678370500297720.

POL, Milan. Waldorfské školy: izolovaná alternativa, nebo zajímavý podnět pro jiné školy? Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1097-5.

PRŮCHA, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7178-999-4.

SMETÁČKOVÁ, Irena a Veronika FRANCOVÁ. Souvislosti mezi vnímanou kvalitou vztahů v pedagogických sborech a syndromem vyhoření u vyučujících základních škol. Studia paedagogica [online]. 2020,25(1), 9–32. ISSN 2336-4521. Dostupné z: doi:10.5817/SP2020-1-1

STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3553-5.

SVOBODOVÁ, Jana. Výběr z reformních i současných edukačních koncepcí: (zdroje inspirace pro učitele). Brno: MSD, 2007. ISBN 978-80-86633-93-0.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK