Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Možnosti lektora v podpoře transferu měkkých dovedností do praxe účastníků kurzu
Název práce v češtině: Možnosti lektora v podpoře transferu měkkých dovedností do praxe účastníků kurzu
Název v anglickém jazyce: Trainer's Possibilities to Support the Transfer of Soft Skills Training into Practice of the Course Participants
Klíčová slova: transfer učení|transfer dovedností|efektivita vzdělávání|trénink měkkých dovedností|rozvoj měkkých dovedností
Klíčová slova anglicky: transfer of learning|transfer of training|training effectiveness|soft skills training|soft skills development
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Mgr. Jan Gruber, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 08.12.2019
Datum zadání: 08.12.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.09.2020
Datum a čas obhajoby: 06.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:27.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je odpovědět na otázku, čím vším může lektor měkkých dovedností podpořit, aby účastníci po skončení kurzu naučené skutečně aplikovali, tedy aby došlo k transferu učení do chování. Úvodní část se proto bude věnovat transferu a měkkým dovednostem – vymezí je a u měkkých dovedností též popíše způsoby jejich tréninku, a to včetně rozdílných přístupů a důrazů, čímž položí teoretické základy pro následné šetření. Uvede též způsoby evaluace tréninku měkkých dovedností a specifika jejich transferu. Dále se bude práce zabývat jednotlivými faktory, které transfer dovedností ovlivňují. Pouze stručně budou popsány faktory organizační, neboť ty jsou zpravidla mimo pravomoc lektora. Detailněji budou diskutovány jednotlivé charakteristiky kurzu, které působí ve prospěch či neprospěch následného transferu. Část práce bude věnována také faktorům individuálním, tedy těm na straně účastníků kurzu, jako je motivace či schopnost sebeřízení. Práce bude usilovat o objasnění všech těchto rovin transferu z psychologického hlediska a následně také vyvodí
doporučení pro praxi lektora. Cílem empirického šetření pak bude identifikovat široké spektrum způsobů, jakými lektoři měkkých dovedností transfer podporují, a komparovat, jakým způsobem pracují s jednotlivými faktory transferu. Šetření bude realizováno formou polostrukturovaných rozhovorů. Vzhledem k cíli šetření budou respondenti z řad lektorů voleni tak, aby reprezentovali co nejširší škálu forem, metod a důrazů používaných ve výuce (např. tradiční metody v porovnání s outdoorovými kurzy či gamifikačními prvky).


Předběžná struktura práce:

1 Pojetí transferu v literatuře
2 Měkké dovednosti
2.1 Vymezení měkkých dovedností
2.2 Formy a metody tréninku měkkých dovedností
2.2.1 Tradiční metody: nácvik, diskuze, workshop
2.2.2 Outdoorové kurzy
2.2.3 4Mat – systém užívaný trenéry ČASP
2.2.4 Gamifikační prvky
2.2.5 Aplikovaná divadelní improvizace
2.2.6 Rolové hry
2.3 Evaluace měkkých dovedností
2.4 Specifika transferu měkkých dovedností do praxe
3 Kontext transferu dovedností: organizační faktory
4 Charakteristiky kurzu ovlivňující transfer dovedností
4.1 Relevance obsahu pro účastníky jako faktor transferu dovedností
4.2 Důraz na aplikaci jako faktor transferu dovedností
4.3 Zpětná vazba lektora účastníkům ve vztahu k transferu dovedností
4.4 Různorodost učebních situací ve vztahu k transferu dovedností
4.5 Role celkového didaktické řešení kurzu ve vztahu k transferu dovedností
5 Individuální faktory v transferu dovedností
5.1 Role motivace v transferu dovedností
5.2 Schopnost sebeřízení jako faktor transferu dovedností
6 Empirické šetření: Identifikace a komparace způsobů užívaných k podpoře transferu měkkých dovedností do praxe účastníků kurzu mezi lektory pracujícími s rozdílnými formami a metodami tréninku
Seznam odborné literatury
ARMSTRONG, Michael. Řízení lidských zdrojů. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1407-3.

BALCAR, Jiří a Stanislav KNOB. Rozvoj měkkých kompetencí na základních, středních a vysokých školách. Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta, 2016. ISBN 978-80-248-3928-8.

BJORK, Robert A. Memory and Metamemory Considerations in the Training of Human Beings. In: METCALFE, Janet a Arthur P. SHIMAMURA. Metacognition: knowing about knowing. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press, 1996, s. 185–205. ISBN 978-0-262-63169-3.

CREE, Viviene E. a Cathlin MACAULAY. Transfer of Learning in Professional and Vocational Education: Handbook for Social Work Trainers [online]. London: Routledge, 2000 [cit. 2019-08-09]. ISBN 978-0-415-20418-7. Dostupné z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=nlebk&AN=63893&lang=cs&site=eds-live&scope=site.

GEGENFURTNER, Andreas. Motivation and transfer in professional training: A meta-analysis of the moderating effects of knowledge type, instruction, and assessment conditions. Educational Research Review [online]. 2011, 6(3), 153–168 [cit. 2019-04-24]. DOI: 10.1016/j.edurev.2011.04.001. ISSN 1747-938X. Dostupné z: https://www-sciencedirect-com.ezproxy.is.cuni.cz/science/article/pii/S1747938X11000157.

GIST, Marilyn E., Anna G. BAVETTA a Cynthia K. STEVENS. Transfer training method: Its influence on skill generalization, skill repetition, and performance level. Personnel Psychology [online]. 1990, 43(3), 501–523 [cit. 2019-04-24]. DOI: 10.1111/j.1744-6570.1990.tb02394.x. ISSN 0031-5826. Dostupné z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=psyh&AN=1991-06016-001&lang=cs&site=eds-live&scope=site.

CHAROENSAP-KELLY, Piyawan, Lauren BROUSSARD, Mallory LINDSLY a Megan TROY. Evaluation of a Soft Skills Training Program. Business and Professional Communication Quarterly [online]. 2016, 79(2), 154–179 [cit. 2019-08-09]. DOI: 10.1177/2329490615602090. ISSN 2329-4922. Dostupné z: http://dx.doi.org/10.1177/2329490615602090.

KULIČ, Václav. Psychologie řízeného učení. Praha: Academia, 1992. ISBN 80-200-0447-5.

LAKER, Dennis R. a Jimmy L. POWELL. The differences between hard and soft skills and their relative impact on training transfer. Human Resource Development Quarterly [online]. 2011, 22(1), 111–122 [cit. 2019-04-24]. DOI: 10.1002/hrdq.20063. ISSN 1044-8004. Dostupné z: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,shib&db=eric&AN=EJ921129&lang=cs&site=eds-live&scope=site.

MAREŠ, Jiří. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.

TONHÄUSER, Cornelia a Laura BÜKER. Determinants of Transfer of Training: A Comprehensive Literature Review. International Journal for Research in Vocational Education and Training [online]. 2016, 3(2), 127–165 [cit. 2019-04-24]. DOI: 10.13152/IJRVET.3.2.4. ISSN 2197-8646. Dostupné z: https://journals.sub.uni-hamburg.de/hup2/ijrvet/article/view/165/50.

WEISWEILER, Silke, Alexandra NIKITOPOULOS, Janine NETZEL a Dieter FREY. Gaining insight to transfer of training through the lens of social psychology. Educational Research Review [online]. 2013, 8, 14–27 [cit. 2019-04-24]. DOI: 10.1016/j.edurev.2012.05.006. ISSN 1747-938X. Dostupné z: https://www-sciencedirect-com.ezproxy.is.cuni.cz/science/article/pii/S1747938X12000449.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK