Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Metodika vzdělávací akce "Víkend pro oddílové rady" Junáka – českého skauta
Název práce v češtině: Metodika vzdělávací akce "Víkend pro oddílové rady" Junáka – českého skauta
Název v anglickém jazyce: Guidelines of the Educational Event "Weekend for Unit Boards" of Junák – Czech Scouting
Klíčová slova: skauting|vzdělávání|teambuilding|týmový rozvoj|podpora|vedoucí|oddílová rada|inspirace|motivace|skautská výchovná metoda
Klíčová slova anglicky: scouting|education|teambuilding|team development|support|leader|unit board|inspiration|motivation|the scout method
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 06.12.2019
Datum zadání: 06.12.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 22.05.2020
Datum a čas obhajoby: 15.06.2020 14:00
Datum odevzdání elektronické podoby:22.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Junák – český skaut, z. s. (dále jen Junák) má rozpracovaný systém vzdělávání svých činovníků (aktivních dobrovolníků). Těžiště systému leží v kurzech, které absolventy kvalifikují k práci s dětmi a vedení oddílů a táborů. Tématem bakalářské práce je nová forma vzdělávací akce, v dosavadním vzdělávacím systému ještě neukotvená, kterou organizace v roce 2019 pilotně ověřovala – Víkend pro oddílové rady (dále jen VOR). VOR vznikl s myšlenkou společného vzdělávání týmů skautských oddílů. Práce se zaměří na přípravu VORu a bude obsahovat popis jeho realizace vycházející z odborné literatury a relevantních dokumentů Junáka (i světové skautské organizace). Hlavní oporou pro podněty k přípravě VORu budou zkušenosti a názory pořadatelů, které budou identifikovány prostřednictvím zúčastněného pozorování na poradách. Autorka rovněž využije své osobní zkušenosti získané při přípravě analyzované vzdělávací akce v organizaci Junák. Cílem práce je analyzovat a kriticky posoudit všechny hlavní aspekty přípravy a realizace VORu tak, aby z ní mohly čerpat další týmy, které se touto konkrétní akcí budou inspirovat. Kromě toho bude práce diskutovat, zda VOR naplňuje očekávání, která od něj Junák má.

Předběžná struktura práce:

1 Junák – český skaut, z. s.
1.1 Pohled do historie skautingu
1.2 Skautská výchovná metoda
1.3 Vzdělávací systém Junáka
1.4 Vzdělávací systém Junáka z pohledu jeho tvůrců
1.5 Skautský oddíl a oddílová rada
2 Víkend pro oddílové rady
2.1 Vývoj Víkendu pro oddílové rady
2.2 Význam Víkendu pro oddílové rady
2.3 Postup zkoumání Víkendu pro oddílové rady
3 Příprava pilotního projektu Víkendu pro oddílové rady
3.1 Základní informace o projektu
3.2 Sestavení týmu projektu a průběh příprav projektu
3.3 Rozbor rozvojových cílů projektu
4 Realizace pilotního projektu Víkendu pro oddílové rady
4.1 Dramaturgie projektu
4.2 Patronský systém projektu
4.3 Teambuildingová část projektu
4.4 Inspirační část projektu
4.5 Část projektu věnovaná motivaci
4.6 Část projektu věnovaná skautské výchovné metodě
5 Zhodnocení pilotního projektu Víkendu pro oddílové rady
5.1 Hodnocení projektu jeho účastníky
5.2 Hodnocení projektu jeho organizačním týmem
5.3 Hodnocení projektu z pozice Junáka a srovnání s ostatními VORy
Seznam odborné literatury
AUBE, Caroline, Vincent ROUSSEAU, Eric BRUNELLE a Dominic MARQUES. The relevance of being "on the same page" to succeed as a project team: A moderated mediation model. [online]. Motivation and Emotion, 2018, 42(6), 804–815 [vid. 2019-03-12]. ISSN 0146-7239. Dostupné z: https://link-springer-com.ezproxy.is.cuni.cz/article/10.1007/s11031-018-9706-2.

BENEŠ, Zdeněk, Daniel DRAHANSKÝ, Jana HAKOVÁ, Milan HANUŠ, Miroslav HANUŠ, Radek HANUŠ, Aleš POKORNÝ a Karel ŠTĚPÁNEK. Instruktorský slabikář: metodická příručka pro všechny, kdo organizují kurzy zážitkové pedagogiky. Praha: Nadační fond Gymnasion, 2016. ISBN 978-80-270-0476-8.

BORCOSI, Corina Ana. Creating of Efficient Project Teams for Successful Implementation of Projects [online]. Research and Science Today, 2018, 15(1), 41–46 [vid. 2019-03-12]. ISSN 2247- 4455. Dostupné z: http://heinonline.org/HOL/Page?handle=hein.journals/rescito15&div=7.

BŘICHÁČEK, Václav. Poselství skautské výchovy. Liberec: Skauting, 1991. ISBN 80-85421-02- X.

BŘICHÁČEK, Václav. Skautský oddíl. Liberec: Skauting, 1992. ISBN 80-85421-04-6.

DEWALT, Kathleen M. a Billie R. DEWALT. Participant observation: a guide for fieldworkers. Lanham: Altamira Press, 2002. ISBN 978-0-7591-0045-4.

JUNÁK ČESKÝ SKAUT, Z. S.. Metodický pokyn pro organizování vzdělávacích akcí VOR – VÍKEND ODDÍLOVÝCH RAD [online]. Praha, 2019. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/dokumenty/file/2446-metodicky-pokyn-pro-organizovani-
vzdelavacich-akci-vor-vikend-oddilovych-rad.

JUNÁK ČESKÝ SKAUT, Z. S.. Řád pro vzdělávání činovnic a činovníků [online]. Praha, 2017. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/dokumenty/file/266-rad-pro-vzdelavani- cinovnic-a-cinovniku.

JUNÁK ČESKÝ SKAUT, Z. S.. Stanovy spolku [online]. Litomyšl, 2014. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://krizovatka.skaut.cz/dokumenty/file/114-stanovy-junaka-podepsane.

MILLER, Mark a Kenneth H. BLANCHARD. Tajemství týmů: co výjimečné týmy vědí a jak postupují. Praha: Pragma, 2013. ISBN 978-80-7349-377-6.

MOHAUPTOVÁ, Eva. Teambuilding: cesta k efektivní spolupráci. Praha: Portál, 2005. ISBN 80- 736-7042-9.

MUŽÍK, Jaroslav. Didaktika profesního vzdělávání dospělých. Plzeň: Fraus, 2005. ISBN 80-723- 8220-9.

PAYNE, Vivette. Teambuilding workshop: trénink týmových dovedností. Brno: Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1588-6.

PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých: průvodce pro lektory, účastníky a zadavatele. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4806-1.

SVATOŠ, Vladimír a Petr LEBEDA Outdoor trénink pro manažery a firemní týmy. Praha: Grada. 2005. ISBN 80-247-0318-1.

WORLD SCOUT BOUREAU. Let's do a Scout project! Introduction to a project approach in Scouting [online]. Geneva, 2000. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://www.scout.org/node/6430.

WORLD SCOUT BOUREAU. Training System Review [online]. Geneva, 2008. ISBN neuvedeno. Dostupné z: https://www.scout.org/node/450401.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK