Využití kompetencí získaných skautskými vedoucími v čekatelském kurzu
Název práce v češtině: | Využití kompetencí získaných skautskými vedoucími v čekatelském kurzu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Use of Competencies Gained by the Scout Leaders in the Supporting Leader Preparation Course |
Klíčová slova: | kompetence|skautský vedoucí|vzdělávání dospělých|skauting|čekatelská zkouška|čekatelský kurz|vzdělávací metoda|čekatel |
Klíčová slova anglicky: | competence|scout leader|adult education|scouting|supporting leader preparation exam|supporting leader preparation course|educational method|supporting leader |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 03.12.2019 |
Datum zadání: | 03.12.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 30.07.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 04.09.2020 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 04.08.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 04.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou kompetencí skautských vedoucích působících v organizaci Junák – český skaut po absolvování čekatelského kurzu a splnění čekatelské zkoušky. Cílem práce je zjistit, jak časté využití mají v praxi kompetence čekatele, které jsou stanoveny čekatelským profilem, osvojovány na čekatelském kurzu a ověřovány čekatelskou zkouškou. Na začátku práce vymezí klíčové pojmy týkající se probírané otázky a představí Junáka jako organizaci. Bude nastíněna historie Junáka a popsány principy a poslání organizace a skautská výchovná metoda. Práce poukáže na zásady při vzdělávání činovníků Junáka a rozvede skautský kompetenční model, který stanovuje oblasti, ve kterých jsou činovníci na kurzech vzděláváni. Dále rozebere kompetence, které jsou součástí kompetenčního profilu čekatele a jsou vyžadovány Junákem při plnění čekatelské zkoušky. Práce popíše funkci čekatelských kurzů, které se zabývají osvojováním a ověřováním kompetencí z čekatelského profilu, a srovná podobu čekatelského lesního kurzu a pouze čekatelského kurzu. Následně budou prezentovány výsledky empirického šetření, které bude realizováno s využitím dotazníku. Pomocí šetření bude zjištěno, které kompetence z čekatelského profilu mají častější využitelnost než jiné. Dotazováni budou skautští vedoucí, kteří absolvovali čekatelský kurz, aktivně minimálně rok pracují s dětmi, a splnili čekatelskou zkoušku nejdříve roku 2013, kdy se výrazně změnil kompetenční profil čekatele. Na závěr práce zhodnotí, do jaké míry je kompetenční profil čekatele relevantní k činnosti čekatelů. Předběžná struktura práce: 1 Junák – český skaut, z.s. 1.1 Představení organizace 1.2 Skautská výchovná metoda 2 Vzdělávání činovníků v Junáku 2.1 Skautský kompetenční model 2.2 Obsah čekatelské zkoušky 2.3 Čekatelské kurzy 3 Empirické šetření: Využití kompetencí z čekatelského kurzu v praxi 4 Relevance kompetenčního profilu čekatele |
Seznam odborné literatury |
BADEN-POWELL, Robert. Vlče, skaut, rover. Liberec: Skauting, [1993]. Skautské prameny. ISBN 80-85421-06-2. ČERNOHORSKÝ, Vojtěch. Metodika pro oddílovou praxi. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2015. ISBN 978-80-7501-076-6. JUNÁK – ČESKÝ SKAUT, Z.S. Experimentální skautská stezka: manuál pro vedoucí. [kolektiv autorů]. Praha: Junák – svaz skautů a skautek ČR, tiskové a distribuční centrum, 2006. ISBN 80-86825-20-5. NEUWIRTHOVÁ, Barbora. Vůdcovská zkouška: příručka nejen k přípravě na vůdcovskou zkoušku. Praha: Junák – svaz skautů a skautek ČR, Tiskové a distribuční centrum, 2013. ISBN 978-80-86825-81-6. NORTHOUSE, Peter. Leadership: theory and practice. Thousand Oaks: Sage Publications, 2010. ISBN 978-1-4129-7488-2. SVOBODA, David, Pavel BÁR, Milan BÍLÝ, et al. Vodácká příručka ke kapitánské zkoušce vodních skautů. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2017. ISBN 978-80-7501-118-3. VALLORY I SUBIRÀ, Eduard. Světový skauting: výchova ke globálnímu občanství. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2016. ISBN 978-80-7501-097-1. VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1770-8. VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí: kompetence v andragogice, pedagogice a řízení. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-54-9. VÍTEK, Tomáš. Čekatelská zkouška. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2016. ISBN 978-80-7501-100-8. WLODKOWSKI, Raymond J. a Margery B. GINSBERG. Enhancing adult motivation to learn: a comprehensive guide for teaching all adults. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2017. ISBN 978-11-1907-799-2. ZAPLETAL, Miloš. Rádce skautské družiny. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2016. ISBN 978-80-7501-102-2. |