Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Využití kompetencí získaných skautskými vedoucími v čekatelském kurzu
Název práce v češtině: Využití kompetencí získaných skautskými vedoucími v čekatelském kurzu
Název v anglickém jazyce: Use of Competencies Gained by the Scout Leaders in the Supporting Leader Preparation Course
Klíčová slova: kompetence|skautský vedoucí|vzdělávání dospělých|skauting|čekatelská zkouška|čekatelský kurz|vzdělávací metoda|čekatel
Klíčová slova anglicky: competence|scout leader|adult education|scouting|supporting leader preparation exam|supporting leader preparation course|educational method|supporting leader
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 03.12.2019
Datum zadání: 03.12.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 30.07.2020
Datum a čas obhajoby: 04.09.2020 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 04.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat problematikou kompetencí skautských vedoucích působících v organizaci Junák – český skaut po absolvování čekatelského kurzu a splnění čekatelské zkoušky. Cílem práce je zjistit, jak časté využití mají v praxi kompetence čekatele, které jsou stanoveny čekatelským profilem, osvojovány na čekatelském kurzu a ověřovány čekatelskou zkouškou. Na začátku práce vymezí klíčové pojmy týkající se probírané otázky a představí Junáka jako organizaci. Bude nastíněna historie Junáka a popsány principy a poslání organizace a skautská výchovná metoda. Práce poukáže na zásady při vzdělávání činovníků Junáka a rozvede skautský kompetenční model, který stanovuje oblasti, ve kterých jsou činovníci na kurzech vzděláváni. Dále rozebere kompetence, které jsou součástí kompetenčního profilu čekatele a jsou vyžadovány Junákem při plnění čekatelské zkoušky. Práce popíše funkci čekatelských kurzů, které se zabývají osvojováním a ověřováním kompetencí z čekatelského profilu, a srovná podobu čekatelského lesního kurzu a pouze čekatelského kurzu. Následně budou prezentovány výsledky empirického šetření, které bude realizováno s využitím dotazníku. Pomocí šetření bude zjištěno, které kompetence z čekatelského profilu mají častější využitelnost než jiné. Dotazováni budou skautští vedoucí, kteří absolvovali čekatelský kurz, aktivně minimálně rok pracují s dětmi, a splnili čekatelskou zkoušku nejdříve roku 2013, kdy se výrazně změnil kompetenční profil čekatele. Na závěr práce zhodnotí, do jaké míry je kompetenční profil čekatele relevantní k činnosti čekatelů.

Předběžná struktura práce:
1 Junák – český skaut, z.s.
1.1 Představení organizace
1.2 Skautská výchovná metoda
2 Vzdělávání činovníků v Junáku
2.1 Skautský kompetenční model
2.2 Obsah čekatelské zkoušky
2.3 Čekatelské kurzy
3 Empirické šetření: Využití kompetencí z čekatelského kurzu v praxi
4 Relevance kompetenčního profilu čekatele
Seznam odborné literatury
BADEN-POWELL, Robert. Vlče, skaut, rover. Liberec: Skauting, [1993]. Skautské prameny. ISBN 80-85421-06-2.

ČERNOHORSKÝ, Vojtěch. Metodika pro oddílovou praxi. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2015. ISBN 978-80-7501-076-6.

JUNÁK – ČESKÝ SKAUT, Z.S. Experimentální skautská stezka: manuál pro vedoucí. [kolektiv autorů]. Praha: Junák – svaz skautů a skautek ČR, tiskové a distribuční centrum, 2006. ISBN 80-86825-20-5.

NEUWIRTHOVÁ, Barbora. Vůdcovská zkouška: příručka nejen k přípravě na vůdcovskou zkoušku. Praha: Junák – svaz skautů a skautek ČR, Tiskové a distribuční centrum, 2013. ISBN 978-80-86825-81-6.

NORTHOUSE, Peter. Leadership: theory and practice. Thousand Oaks: Sage Publications, 2010. ISBN 978-1-4129-7488-2.

SVOBODA, David, Pavel BÁR, Milan BÍLÝ, et al. Vodácká příručka ke kapitánské zkoušce vodních skautů. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2017. ISBN 978-80-7501-118-3.

VALLORY I SUBIRÀ, Eduard. Světový skauting: výchova ke globálnímu občanství. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2016. ISBN 978-80-7501-097-1.

VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Kompetence ve vzdělávání. Praha: Grada, 2008. Pedagogika. ISBN 978-80-247-1770-8.

VETEŠKA, Jaroslav a Michaela TURECKIOVÁ. Vzdělávání a rozvoj podle kompetencí: kompetence v andragogice, pedagogice a řízení. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2008. ISBN 978-80-86723-54-9.

VÍTEK, Tomáš. Čekatelská zkouška. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2016. ISBN 978-80-7501-100-8.

WLODKOWSKI, Raymond J. a Margery B. GINSBERG. Enhancing adult motivation to learn: a comprehensive guide for teaching all adults. San Francisco, CA: Jossey-Bass, 2017. ISBN 978-11-1907-799-2.

ZAPLETAL, Miloš. Rádce skautské družiny. Praha: Junák – český skaut, Tiskové a distribuční centrum, 2016. ISBN 978-80-7501-102-2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK