Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Jak Češi (ne)porušují dopravní zákony a co si o tom myslí
Název práce v češtině: Jak Češi (ne)porušují dopravní zákony a co si o tom myslí
Název v anglickém jazyce: How Czechs do(n't) obey traffic laws and what do they think about it
Klíčová slova: sociologie dopravy|dopravní chování|postoj k dopravním zákonům
Klíčová slova anglicky: sociology of traffic|traffic behavior|relating to traffic laws
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Jiří Buriánek, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.11.2019
Datum zadání: 29.11.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.12.2019
Datum a čas obhajoby: 10.06.2020 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:18.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 10.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Zuzana Podaná, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V roce 2018 počet dopravních nehod opět vzrostl, za posledních 10 let se konstantně zvyšuje. Policejní statistiky ukazují, že viníkem v téměř 13 % případů nebyl člověk, 12 % bylo způsobeno zvířetem a 0,7 % technickým stavem vozovky či automobilu. Tedy v 87 % případů byl viníkem člověk a v 83 % byl viníkem řidič automobilu, tak mluví data z policejní ročenky nehodovosti (Straka & Fabiánová, 2019).
Bezpečnost na českých silnicích je tedy podle policejních statistik ve velké míře v rukou řidičů automobilů (Straka & Fabiánová, 2019). Výzkumy v jiných zemích dokazují, že je důležité znát jejich postoje k dopravním předpisům. Při té příležitosti by bylo dobré zjistit jejich míru ochoty tyto předpisy porušit, jejich vysvětlení vlastního chování a jejich vnímání rizikovosti určitých faktorů na vznik dopravní nehody.
Cílem práce je vysvětlit souvislosti mezi jednotlivými aspekty porušování dopravních předpisů a vnímanou rizikovostí.
K tomuto cíli se pokusí přiblížit několika následujícími podcíli. A to je zjištění postoje řidičů k českým dopravním zákonům, jejich ochotu porušovat dopravní předpisy z hlediska různých druhů přestupků, jako je požívání alkoholu před jízdou, nevěnování se řízení, nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě či nesprávný způsob jízdy. Podcílem je také zmapovat jejich ochotu porušovat dopravní předpisy s ohledem na jejich věk, pohlaví a další sociodemografické ukazatele. Práce pokusí zjistit, jak si to sami u sebe vysvětlují a jestli vnímají rozdíl mezi tím, když předpis poruší sami a když ten samý předpis poruší někdo jiný.
Dále se zaměří na vnímání rizikovosti určitých typů chování za volantem jako například telefonování, či chatování.
Metodika využije self – report studie: v kvótním výběru na internetovém panelu se zaměří na české řidiče automobilů.
Dotazník se bude skládat z několika baterií. Porušování dopravních předpisů respondentem bude částí dotazníku, kde se bude zjišťovat, jestli se respondent někdy zachoval v rozporu s některými dopravními předpisy a jestli tak činí opakovaně. Ty předpisy, na které se budeme ptát, jsou požití zakázaných látek za volantem (alkohol, drogy), nevěnování se řízení (telefonování, chatování), nepřiměřená rychlost, nedání přednosti v jízdě či nesprávný způsob jízdy.
Další částí bude zjišťování postoje k dopravním zákonům. V této části bude respondent tázán na to, jestli mu přijdou tresty za určité porušení dopravních předpisů adekvátní, které předpisy by zrušil a jaké upravil.
Dále bude respondent odpovídat na otázky týkajících se vysvětlování si vlastního i cizího provinění proti dopravním zákonům. Budou mu představeny situace, kdy ten samý přestupek provede on, někdo z jeho rodiny nebo přátel a někdo cizí.
Na závěr zodpoví respondent otázky na rizikovost určitých typů chování na vznik dopravní nehody. Půjde o otázky zaměřené na předem vybrané druhy porušování dopravních zákonů.
Hypotézy
1. Ochota páchat přestupky závisí na pohlaví, věku, vzdělání a dalších sociodemografických faktorech.
2. U lidí, kteří se dopouštějí přestupků proti dopravním zákonům existují neutralizační techniky, kterými si své chování vysvětlují.
3. Používání mobilního telefonu za volantem je nejčastější deklarovaný přestupek proti dopravním zákonům.
Charakteristika závěrů
Na základě závěrů studií věnujících se tomuto tématu jsou důvody dopravních přestupků velmi latentní. V Česku zároveň neexistují veřejně přístupná data o dopravních nehodách, ani veřejně přístupné výsledky studií zaměřených na toto téma. Závěry by tak mohly být zmapováním těchto jevů ze strany české veřejnosti, upozorněním na stávající situaci, či podnětem ke konání dalšího výzkumu.
Seznam odborné literatury
Avaz, Z., Meeghat, H., & Moridpour, S. (1. březen 2014). Sociological Study of the Influence of Citizen’s Traffic Ethics on Driving Violations Case Study Tehran. Journal of Traffic and Logistics Engineering, stránky 71-75.
Conley, J. (2012). A Sociology of Traffic: Driving, Cycling, Walking. Technologies of Mobility in the Americas, 219-236.
Erjem, Y. (14. 3 2007). Sociological study on the course of the traffic system and the traffic accidents. International Journal of Human Sciences, stránky 1-25.
Goffman, E. (1963). Behavior in public places: Notes on the social organization of gatherings. New York, NY: Free Press.
Goffman, E. (1971). Relations in public: Microstudies of the public order. New York, NY: Harper & Row.
Jørgensen, A. J. (2006). Traffic Culture: Law, Morality and Actual Behaviour. Aalborg: Aalborg University.
Komárek, J. (4. říjen 2013). Přestupky v dopravě. Načteno z Policejní akademie České republiky v Praze: https://www.polac.cz/g2/view.php?katedry/kvs/konfer/pres_riz1.html
Schuppert, G. F. (2017). The World of Rules: A Somewhat Different Measurement od the World. Frankfurt nad Mohanem: Max Planck Institute for European Legal History.
Straka, J., & Fabiánová, J. (2019). Ročenka nehodovosti na pozemních komunikacích v České republice v roce 2018. Praha: Ředitelství služby dopravní policie Policejního prezidia České republiky.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK