Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Bariéry v zaměstnávání asistentů pedagoga
Název práce v češtině: Bariéry v zaměstnávání asistentů pedagoga
Název v anglickém jazyce: Barries in Employing Teaching Assistants
Klíčová slova: asistent pedagoga|bariéry|rizika|kompetence|motivace|seberealizace|kvalifikace|osobnostní předpoklady|náplň práce|legislativa
Klíčová slova anglicky: Teaching Assistant|Barriers|Risks|Competences|Motivation|Self-realization|Qualification|Personal Prerequisites|Job Content|Legislation
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.11.2019
Datum zadání: 26.11.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.12.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 12:00
Datum odevzdání elektronické podoby:04.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. František Baumgartner, CSc.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozpracovávat problematiku zaměstnávání asistentů pedagoga, se kterou se pojí mnohé bariéry, které mohou být limitující a zásadní jak pro zaměstnavatele, tak pro samotného zaměstnance. Cílem bakalářské práce bude identifikace a analýza bariér, které při zaměstnávání a výkonu profese asistenta pedagoga vyvstávají. Především se jedná o takové bariéry, které do jisté míry brání profesnímu uplatnění se a seberealizaci asistenta pedagoga. Tyto bariéry vyplývají z legislativy vztahující se k profesi asistenta pedagoga a z dalších specifik, které se k profesi váží. V teoretických východiscích se budu zabývat analýzou motivace pedagogických pracovníků včetně motivu seberealizace. Dále teoretická východiska obsáhnou požadavky na pozici asistenta pedagoga, náplň práce asistenta pedagoga a legislativu, která se dotýká profese. To vše může ovlivňovat množství asistentů pedagoga na trhu práce. Veškeré bariéry mohou také ovlivňovat celkovou kvalitu práce asistentů pedagoga. Cílem empirického šetření bude zjistit, jak asistenti pedagoga vnímají jednotlivé výše uvedené bariéry a zda se vyskytují i další pociťované překážky v jejich práci. Data v kvantitativním empirickém šetření budou sbírána metodou dotazníku, který bude distribuován mezi asistenty pedagoga prostřednictvím internetu i osobním doručením do škol. Předpokládaná velikost zkoumaného vzorku je přibližně 50 respondentů.

Předběžná struktura práce:

1 Pedagogičtí pracovníci ve školním prostředí
1.1 Osobnost učitele a asistenta pedagoga
1.2 Motivace učitelů a asistentů pedagoga k výkonu pedagogické profese
1.3 Možnosti seberealizace v pedagogické profesi
2 Profese asistenta pedagoga
2.1 Kvalifikační požadavky na asistenta pedagoga
2.2 Osobnostní předpoklady asistenta pedagoga
2.3 Náplň práce asistenta pedagoga
3 Zaměstnávání asistentů pedagoga
3.1 Legislativa vztahující se k pozici asistenta pedagoga
3.2 Zřizování pozice asistenta pedagoga ve školách
3.3 Rizika v zaměstnávání asistentů pedagoga
4 Asistenti pedagoga na trhu práce v České republice
4.1 Financování asistentů pedagoga
4.2 Rozmístění a počty asistentů pedagoga v rámci České republiky
5 Empirické šetření: Zjišťování výskytu bariér v profesi asistenta pedagoga
Seznam odborné literatury
HÁJKOVÁ, Vanda. Asistent pedagoga – profese utvářená v dialogu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2018. ISBN 978-80-7603-009-1.
KENDÍKOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole – praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. Praha: Pasparta, 2013. ISBN 978-80-905576-0-4.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Asistent pedagoga. Praha: Raabe, 2017. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-349-0.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vademecum asistenta pedagoga. Praha: Pasparta, 2016. ISBN 978-80-88163-12-1.
LEE, Barbara. Teaching Assistants in Schools: The Current State of Play. Slough: National Foundation for Educational Research, 2002. ISBN 978-1-903880-33-3.
MORÁVKOVÁ VEJROCHOVÁ, Monika a kolektiv. Standard práce asistenta pedagoga. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4722-3.
NĚMEC, Zbyněk. Společné přípravy a konzultace jako klíč k úspěšné spolupráci asistenta s učitelem. Praha: Nová škola, 2016. ISBN 978-80-905807-3-2.
NĚMEC, Zbyněk, Klára ŠIMÁČKOVÁ-LAURENČÍKOVÁ a Vanda HÁJKOVÁ. Co změnit na práci asistentů pedagoga?. Pedagogika [online]. 2014, 64(2), s. 200–211. ISSN 2336-2189. Dostupné z: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?attachment_id=3860&edmc=3860.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-503-5.
RICHARDS, Gill a Felicity ARMSTRONG. Key issues for teaching assistants: working in diverse and inclusive classrooms. New York: Routledge, 2016. ISBN 978-1-315-68776-6.
SHARMA, Umesh a Spencer J. SALEND. Teaching assistants in inclusive classrooms: A systematic analysis of the international research. Australian Journal of Teacher Education [online]. 2016, 41(8), p. 118–134. ISSN 1835-517X. Dostupné z: https://ro.ecu.edu.au/cgi/viewcontent.cgi?article=3355&context=ajte.
TEPLÁ, Marta. Asistent pedagoga: jak efektivně zavést pozici asistenta pedagoga ve školách. Praha: Dashöfer, 2015. ISBN 978-80-87963-15-9.
TEPLÁ, Marta a Hana ŠMEJKALOVÁ. Základní informace k zajištění asistenta pedagoga do třídy, v níž je vzděláván žák nebo žáci se zdravotním postižením. Praha: IPPPČR, 2010. ISBN 978-80-86856-66-7.
UZLOVÁ, Iva. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0.
WREN, Alison. Understanding the role of the Teaching Assistant: comparing the views of pupils with SEN and TAs within mainstream primary schools. Support for Learning [online]. 2017, 32(1), p. 4–19. ISSN 1467-9604. Dostupné z: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/1467-9604.12151.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK