Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Nefarmakologické metody kognitivní remediace u pacientů se schizofrenním onemocněním - transkraniální stimulace stejnosměrným proudem (tDCS) a kognitivní trénink
Název práce v češtině: Nefarmakologické metody kognitivní remediace u pacientů se schizofrenním onemocněním - transkraniální stimulace stejnosměrným proudem (tDCS) a kognitivní trénink
Název v anglickém jazyce: Non-pharmacological methods of cognitive remediation in schizophrenia patients - transcranial direct current stimulation (tDCS) and cognitive training
Klíčová slova: schizofrenie|neurokognice|kognitivní trénink|transkraniální stimulace
Klíčová slova anglicky: schizophrenia|neurocognition|cognitive training|transcranial stimulation
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra psychologie (21-KPS)
Vedoucí / školitel: PhDr. Markéta Niederlová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.11.2019
Datum zadání: 25.11.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 29.11.2019
Datum a čas obhajoby: 25.01.2021 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:06.12.2020
Datum proběhlé obhajoby: 25.01.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. PhDr. Lenka Krámská, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: doc. MUDr. Monika Klírová, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá možnostmi ovlivnění kognitivních poruch u osob se schizofrenním onemocněním pomocí transkraniální stimulace stejnosměrným proudem tDCS a počítačového kognitivního tréninku (RehaCOM).
Literárně-přehledová část popíše v jednotlivých kapitolách onemocnění schizofrenie, neurokognitivní poruchy u schizofrenie, kognitivní trénink a neurostimulační metody (se zaměřením na tDCS). Čtenář tak získá podrobné teoretické informace, na které bude dále navázáno ve výzkumné části.
V empirické části bude použit kvantitativně-kvalitativní design. Kvantitativní část si klade za cíl objektivně zmapovat, zda stimulace tDCS v kombinaci s kognitivním tréninkem vede ke zlepšení v kognitivních funkcích u pacientů se schizofrenií. Změna v kognitivních funkcích u pacientů se schizofrenií bude měřena testem RBANS (verzí A a B) před a po interveci. Studie proběhne dvojitě zaslepeně s kontrolní sham (neaktivní) stimulací. Kvalitativní část popíše, jak pacienti subjektivně vnímají změny v kognitivních funkcích po stimulaci tDCS s tréninkem. Zmapuje také případné vedlejší účinky stimulace a zhodnotí tak bezpečnost. K účelům kvalitativní studie bude využit polostrukturovaný rozhovor. Studie bude probíhat v Národním ústavu duševního zdraví v Klecanech (NÚDZ) v období 2019-2020.

Výstupem studie bude ověření, zda stimulace tDCS v kombinaci s kognitivním tréninkem má vliv na kognitivní funkce u pacientů se schizofrenií a jak pacienti případné změny vnímají.
Výsledky výzkumu by měly také vést k vytvoření základů pro další obsáhlejší šetření na více probandech a výhledově k případnému klinickému uplatnění metody.
Seznam odborné literatury
Dedoncker, J., Brunoni, A. R., Baeken, C., & Vanderhasselt, M.-A. (2016). A Systematic Review and Meta-Analysis of the Effects of Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) Over the Dorsolateral Prefrontal Cortex in Healthy and Neuropsychiatric Samples: Influence of Stimulation Parameters. Brain Stimulation, 9(4), 501–517. doi:10.1016/j.brs.2016.04.006

Fioravanti, M., Bianchi, V., & Cinti, M. E. (2012). Cognitive deficits in schizophrenia: an updated metanalysis of the scientific evidence. BMC psychiatry, 12, 64. doi:10.1186/1471-244X-12-64

Mareš, T., Albrecht, J., Buday, J., Čerešňáková, S., Raboch, J., & Anders, M. (2019). Praktické užití a indikace transkraniální stimulace stejnosměrným proudem. Československá neurologie a neurochirurgie. 82/ 115(1): 37– 47. doi: 10.14735/amcsnn201937

Martin, D. M., Liu, R., Alonzo, A., Green, M., Player, M. J., Sachdev, P., & Loo, C. K. (2013). Can transcranial direct current stimulation enhance outcomes from cognitive training? A randomized controlled trial in healthy participants. The International Journal of Neuropsychopharmacology, 16(09), 1927–1936. doi:10.1017/s1461145713000539

Minzenberg, M. J., & Carter, C. S. (2012). Developing treatments for impaired cognition in schizophrenia. Trends in Cognitive Sciences, 16(1), 35–42. doi:10.1016/j.tics.2011.11.017

Nienow, T. M., MacDonald, A. W., & Lim, K. O. (2016). TDCS produces incremental gain when combined with working memory training in patients with schizophrenia: A proof of concept pilot study. Schizophrenia Research, 172(1-3), 218–219. doi:10.1016/j.schres.2016.01.053

Twamley, EW., Jest, DV., & Bellack, AS. (2003). A review of cognitive training in schizofrenia. Schizophr Bull. 29(2):359-82.

Voráčková, V., Albrecht, J., & Anders, M. (2015). Transkraniální stimulace stejnosměrným proudem a kognitivní deficit u pacientů trpících schizofrenií. Česká a slovenská Psychiatrie;111(6): 290 -294.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK