Problematika malých rodinných firem na Příbramsku
Název práce v češtině: | Problematika malých rodinných firem na Příbramsku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Small family business issues in the region of Přibram |
Klíčová slova: | rodinná firma|socioemocionální bohatství|firma|rodina|podnik|polostrukturované rozhovory |
Klíčová slova anglicky: | family business|socioemotioanal wealth|business|family|firm|semi-structured interview |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra sociologie (21-KSOC) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Dana Mudd, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 25.11.2019 |
Datum zadání: | 25.11.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 21.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 21.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Rodinné firmy jsou významný aktuální společenský jev a dle Petera Maye (2009, p. 123) se jedná o podniky budoucnosti. Převážná část malých podniků jsou rodinné firmy a zároveň většina rodinných firem jsou malé či střední podniky (Evropská komise, 2009, p. 4). V evropské ekonomice hrají významnou roli (Koráb, 2001, p. 9).
Cílem práce je sjednotit a ucelit terminologii rodinného podnikání, přispět k teoretickému vymezení a upřesnit definici rodinných firemu v českém prostředí. Práce bude směřovat k zaznamenání různých úrovní vzájemného působení rodiny na rodinnou firmu a firemních záležitostí na chod rodiny. V neposlední řadě povede k odhalení důležitosti jednotlivých komponent socioemocionálního bohatství. Práce bude zpracována kvalitativní analýzou, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů. Výzkumné otázky tedy zní: 1. 1. Jaké jsou klíčové komponenty socioemocionálního bohatství malých rodinných firem s dlouholetou tradicí? 1.1. Jaká je definice rodinné firmy? 1.2. Co vede k tomu, že rodinná firma (ne)pokračuje v další generaci? 1.3. Je socioemocionální bohatství preferováno před finančními cíli? |
Seznam odborné literatury |
Berrone, P., Cruz, C., & Gomez-Mejía, L. R. (2012). Socioemotional Wealth in Family Firms: Theoretical Dimensions, Assessment Approaches, and Agenda for Future Research. Family Business Review, 25(3), 258–279.
Dayan, M., Yen Ng, P., & Oly Ndubisi, N. (2019). Mindfulness, socioemotional wealth, and environmental strategy of family businesses. Business Strategy and the Environment, 28(3), 433-481. Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele (3rd ed.). Praha, Czechia: Karolinum. European Commission. (2009). Final report of the expert group, overview of family-business-relevant issues: research, network, policy measure and existing studies. European commission. [online]. November, 2009. 33 s. [cit. 2019-10-20]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/10388/attachments/1/translations Koráb, V. et. al. (1998). Jak pracují malé rodinné firmy. Brno, Czechia: VUT, Podnikatelská fakulta. Koráb, V. (2001). Determinanty rozvoje malých rodinných firem: Teze habilitační práce. Brno, Czechia: VUTIUM. Koráb, V. (2008). Malé a střední rodinné podniky a perspektivy jejich rozvoje. Brno, Czechia: VUTIUM. Machek, O. (2017). Rodinné firmy. Praha, Czechia: C.H. Beck. May, P. (2009). Familienunternehmen erfolgreich führen–Von der Inhaber-Strategie zur Unternehmens-Strategie. ZfB, Special Issue 2, 113-126. Meško, D., Katuščák, D., & Findra, J. (2006). Akademická příručka. Martin, Slovakia: Osveta. Villalonga, B. & Amit, R. (2006). How do family ownership, control and management affect firm value? Journal of Financial Economics, 80, 385–417. Zellweger, T. M., Eddleston, K. A., & Kellermanns, F. W. (2010). Exploring the concept of familiness: Introducing family firm identity. Journal of Family Business Strategy, 1, 54-63. Literatura k nastudování a případnému využití Bennedsen, M., & Fan, J. P. H. (2014). The family business map: Assets and roadblocks in long-term planning. Houndmills, Basingstoke, Hampshire, England: Palgrave Macmillan. De Massis, A., Scharma, P., Chua, J. H., & Chrisman, J. J. (2012). Family business studies: An annotated bibliography. Cheltenham, England: Edward Elgar Publishing. Hesková, M., & Vojtko, V. (2008). Rodinné firmy: Zdroj regionálního rozvoje. Zeleneč, Czechia: Profess Consulting s.r.o. Hlavačka, M., & Bek, P. (2018). Rodinné podnikání v moderní době. Praha: Historický ústav AV ČR. Lindow, C. M. (2013). 21 Strategy formulation in family businesses: a review and research agenda. In Smyrnios, K. X., Poutziouris, P. Z., a Goel, S. (Eds). Handbook of research of family business. Cheltenham, UK: Edward Elgar, pp. 467-492. Lukášová, R., & Nový, I. (2004). Organizační kultura: Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha, Czechia, Grada. Němec, O., Bucman, P. & Šikýr, M. (2014). Řízení lidských zdrojů. Praha, Czechia: Vysoká škola finanční a správní. Servus, S., Elischer, D., & Horáček, T. (2018). Aktuální otázky nástupnictví pří rodinném podnikání. Praha: Wolters Kluwer ČR. Stýblo, J. (2003). Personální řízení v malých a středních podnicích. Praha, Czechia: Management Press. Yu, A., Lumpkin, G. T., Sorenson, R. L., & Brigham, K. H. (2012). The landscape of family business outcomes a summarty and numerical taxonomy of dependent variables. Family Business Review, 25(1), 33-57. |