Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Problematika malých rodinných firem na Příbramsku
Název práce v češtině: Problematika malých rodinných firem na Příbramsku
Název v anglickém jazyce: Small family business issues in the region of Přibram
Klíčová slova: rodinná firma|socioemocionální bohatství|firma|rodina|podnik|polostrukturované rozhovory
Klíčová slova anglicky: family business|socioemotioanal wealth|business|family|firm|semi-structured interview
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sociologie (21-KSOC)
Vedoucí / školitel: Mgr. Dana Mudd, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.11.2019
Datum zadání: 25.11.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.11.2019
Datum a čas obhajoby: 21.06.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 21.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jaromír Mazák, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Rodinné firmy jsou významný aktuální společenský jev a dle Petera Maye (2009, p. 123) se jedná o podniky budoucnosti. Převážná část malých podniků jsou rodinné firmy a zároveň většina rodinných firem jsou malé či střední podniky (Evropská komise, 2009, p. 4). V evropské ekonomice hrají významnou roli (Koráb, 2001, p. 9).
Cílem práce je sjednotit a ucelit terminologii rodinného podnikání, přispět k teoretickému vymezení a upřesnit definici rodinných firemu v českém prostředí. Práce bude směřovat k zaznamenání různých úrovní vzájemného působení rodiny na rodinnou firmu a firemních záležitostí na chod rodiny. V neposlední řadě povede k odhalení důležitosti jednotlivých komponent socioemocionálního bohatství.
Práce bude zpracována kvalitativní analýzou, prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů.
Výzkumné otázky tedy zní:
1. 1. Jaké jsou klíčové komponenty socioemocionálního bohatství malých rodinných firem s dlouholetou tradicí?
1.1. Jaká je definice rodinné firmy?
1.2. Co vede k tomu, že rodinná firma (ne)pokračuje v další generaci?
1.3. Je socioemocionální bohatství preferováno před finančními cíli?
Seznam odborné literatury
Berrone, P., Cruz, C., & Gomez-Mejía, L. R. (2012). Socioemotional Wealth in Family Firms: Theoretical Dimensions, Assessment Approaches, and Agenda for Future Research. Family Business Review, 25(3), 258–279.
Dayan, M., Yen Ng, P., & Oly Ndubisi, N. (2019). Mindfulness, socioemotional wealth, and environmental strategy of family businesses. Business Strategy and the Environment, 28(3), 433-481.
Disman, M. (2000). Jak se vyrábí sociologická znalost: Příručka pro uživatele (3rd ed.). Praha, Czechia: Karolinum.
European Commission. (2009). Final report of the expert group, overview of family-business-relevant issues: research, network, policy measure and existing studies. European commission. [online]. November, 2009. 33 s. [cit. 2019-10-20]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/DocsRoom/documents/10388/attachments/1/translations
Koráb, V. et. al. (1998). Jak pracují malé rodinné firmy. Brno, Czechia: VUT, Podnikatelská fakulta.
Koráb, V. (2001). Determinanty rozvoje malých rodinných firem: Teze habilitační práce. Brno, Czechia: VUTIUM.
Koráb, V. (2008). Malé a střední rodinné podniky a perspektivy jejich rozvoje. Brno, Czechia: VUTIUM.
Machek, O. (2017). Rodinné firmy. Praha, Czechia: C.H. Beck.
May, P. (2009). Familienunternehmen erfolgreich führen–Von der Inhaber-Strategie zur Unternehmens-Strategie. ZfB, Special Issue 2, 113-126.
Meško, D., Katuščák, D., & Findra, J. (2006). Akademická příručka. Martin, Slovakia: Osveta.
Villalonga, B. & Amit, R. (2006). How do family ownership, control and management affect firm value? Journal of Financial Economics, 80, 385–417.
Zellweger, T. M., Eddleston, K. A., & Kellermanns, F. W. (2010). Exploring the concept of familiness: Introducing family firm identity. Journal of Family Business Strategy, 1, 54-63.

Literatura k nastudování a případnému využití
Bennedsen, M., & Fan, J. P. H. (2014). The family business map: Assets and roadblocks in long-term planning. Houndmills, Basingstoke, Hampshire, England: Palgrave Macmillan.
De Massis, A., Scharma, P., Chua, J. H., & Chrisman, J. J. (2012). Family business studies: An annotated bibliography. Cheltenham, England: Edward Elgar Publishing.
Hesková, M., & Vojtko, V. (2008). Rodinné firmy: Zdroj regionálního rozvoje. Zeleneč, Czechia: Profess Consulting s.r.o.
Hlavačka, M., & Bek, P. (2018). Rodinné podnikání v moderní době. Praha: Historický ústav AV ČR.
Lindow, C. M. (2013). 21 Strategy formulation in family businesses: a review and research agenda. In Smyrnios, K. X., Poutziouris, P. Z., a Goel, S. (Eds). Handbook of research of family business. Cheltenham, UK: Edward Elgar, pp. 467-492.
Lukášová, R., & Nový, I. (2004). Organizační kultura: Od sdílených hodnot a cílů k vyšší výkonnosti podniku. Praha, Czechia, Grada.
Němec, O., Bucman, P. & Šikýr, M. (2014). Řízení lidských zdrojů. Praha, Czechia: Vysoká škola finanční a správní.
Servus, S., Elischer, D., & Horáček, T. (2018). Aktuální otázky nástupnictví pří rodinném podnikání. Praha: Wolters Kluwer ČR.
Stýblo, J. (2003). Personální řízení v malých a středních podnicích. Praha, Czechia: Management Press.
Yu, A., Lumpkin, G. T., Sorenson, R. L., & Brigham, K. H. (2012). The landscape of family business outcomes a summarty and numerical taxonomy of dependent variables. Family Business Review, 25(1), 33-57.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK