Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Role ikoničnosti v porozumění vedlejším větám časovým: příprava protokolu pro mluvčí s afázií
Název práce v češtině: Role ikoničnosti v porozumění vedlejším větám časovým: příprava protokolu pro mluvčí s afázií
Název v anglickém jazyce: The role of iconicity in the comprehension of temporal adverbial clauses: preparation of an aphasia research protocol
Klíčová slova: vedlejší věta časová|získaná afázie|časová ikoničnost|větosled|zpracování komplexních vět
Klíčová slova anglicky: temporal adverbial clauses|acquired aphasia|temporal order iconicity|clause order|complex sentence processing
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav obecné lingvistiky (21-ULING)
Vedoucí / školitel: Mgr. Michal Láznička, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.11.2019
Datum zadání: 05.12.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.12.2019
Datum a čas obhajoby: 09.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:10.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Jakub Jehlička, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Korpusové výzkumy větosledu ukazují, že se postavení vedlejší věty časové vyjadřující předčasnost či následnost vůči hlavní větě řídí vedle dalších faktorů časovou ikoničností (co se stalo dříve v realitě, objevuje se dříve v textu). Teoretická literatura o strukturní ikoničnosti předpokládá, že gramaticky ikonická vyjádření budou kognitivně výhodnější v kontextu neprototypického zpracování (osvojování prvního a dalšího jazyka, jazykové poruchy). Tento předpoklad potvrzuje výzkum v oblasti osvojování prvního jazyka. Cílem práce je připravit test pro studium zmíněného předpokladu v kontextu jazykových poruch. V souladu s literaturou přitom předpokládáme, že souvětí s ikonický pořádkem typu "Potom co se osprchoval, nasnídal se" budou jednodušší na porozumění, protože nutně nevyžadují úspěšné zpracování syntaktické struktury věty. Cílem práce je navrhnout vhodný experimentální design, který bude testovat porozumění souvětím se zapojením faktorů předčasnost/následnost a ikoničnost/neikoničnost, a připravit vhodné podnětové věty. Následně bude protokol otestován s neurotypickými mluvčími a připraven pro pilotáž s mluvčími s afázií.
Seznam odborné literatury
Clark, E. V. (1971). On the acquisition of the meaning of before and after. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 10(3), 266–275. https://doi.org/10/dwdxrp
de Ruiter, L. E., Theakston, A. L., Brandt, S., & Lieven, E. V. M. (2018). Iconicity affects children’s comprehension of complex sentences: The role of semantics, clause order, input and individual differences. Cognition, 171, 202–224. https://doi.org/10.1016/j.cognition.2017.10.015
Diessel, H. (1996). Processing Factors of Pre- and Postposed Adverbial Clauses. Proceedings of the Twenty-Second Annual Meeting of the Berkeley Linguistics Society: General Session and Parasession on The Role of Learnability in Grammatical Theory, 71–82. https://doi.org/10.3765/bls.v22i1.1344
Diessel, H. (2001). The Ordering Distribution of Main and Adverbial Clauses: A Typological Study. Language, 77(3), 433–455. https://doi.org/10.1353/lan.2001.0152
Diessel, H. (2005). Competing motivations for the ordering of main and adverbial clauses. Linguistics, 43(3), 449–470. https://doi.org/10.1515/ling.2005.43.3.449
Diessel, H. (2008). Iconicity of sequence: A corpus-based analysis of the positioning of temporal adverbial clauses in English. Cognitive Linguistics, 19(3), 465–490. https://doi.org/10.1515/COGL.2008.018
Flanderková, E. (2015). Čeština v afázii co říkají offline experimenty (Dizertační práce). Univerzita Karlova, Praha.
Givón, T. (1995). Isomorphism in the grammatical code: Cognitive and biological considerations. In R. Simone (Ed.), Iconicity in language (pp. 47-76). John Benjamins.
Haiman, J. (1980). The Iconicity of Grammar: Isomorphism and Motivation. Language, 56(3), 515–540. https://doi.org/10.2307/414448
Haiman, J. (1983). Iconic and Economic Motivation. Language, 59(4), 781–819. https://doi.org/10.2307/413373
Lehečková, H. (2001). Manifestation of aphasic symptoms in Czech. Journal of Neurolinguistics, 14(2–4), 179–208.
Lehečková, H. (2016). Afázie v lingvistice, lingvistika v afáziologii. Časopis pro moderní filologii, 98(1), 7–22.
Ramat, A. G. (1995). Iconicity in grammaticalization processes. In R. Simone (Ed.), Iconicity in language (pp. 119-139). John Benjamins.
Schveiger, P. (1995). Aphasia and syntactic iconicity. In M. E. Landsberg (Ed.), Syntactic Iconicity and Linguistic Freezes (pp. 373–390). https://doi.org/10.1515/9783110882926.373
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK