Dvojí adresát ve vybraných titulech současné prózy pro děti
Název práce v češtině: | Dvojí adresát ve vybraných titulech současné prózy pro děti |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Double addressee in selected works of contemporary children’s literature |
Klíčová slova: | Dětská literatura|implikovaný čtenář|dvojí adresát|analýza|historický kontext |
Klíčová slova anglicky: | Children’s literature|implied reader|double adressee|analysis|historical contex |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav české literatury a komparatistiky (21-UCLK) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Andrea Králíková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 11.11.2019 |
Datum zadání: | 11.11.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 20.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 08.06.2020 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 15.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 08.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Josef Šebek, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce bude sledovat tematizaci adresáta v narativní struktuře vybraných próz současné literatury pro děti. Kromě primárního modelového dětského čtenáře se v literatuře pro děti a mládež totiž bezprostředně setkáváme také s rovinou, která je určena pro jiného, dospělého modelového čtenáře. Tato práce se bude zabývat pojmem dvojího adresáta současné dětské knihy, která nabízí náročnější témata a složitější narativní způsoby, a směřuje tedy k různým typům čtenářů. Cílem bakalářské práce je interpretace vybraných próz pro děti a následná analýza jejich vztahu k adresátovi, přičemž větší důraz bude kladen na prvky, které směřují k adresátovi dospělému. Problematika bude ukázána na interpretaci tří současných próz pro děti se společným historickým pozadím – Transport za věčnost, Cílovníci a Anička, mluvící potok a další chovanci ústavu paní Majerové. |
Seznam odborné literatury |
ČEŇKOVÁ, Jana. Vývoj literatury pro děti a mládež. 2006, s. 87-90. ECO, Umberto. Šest procházek literárními lesy: přednášky na Harvardově univerzitě. Olomouc: Votobia, 1997. CHALOUPKA, O., NEZKUSIL, V. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury I–III. Praha: Albatros, 1973, 1976, 1979. ISER, Wolfgang: Apelová struktura textů. In: Čtenář jako výzva (ed. Miroslav Červenka). Brno: Host, 2001, s. 39-61. JEDLIČKOVÁ, Alice. Ke komu mluví vypravěč?: adresát v komunikační perspektivě prózy. 1. vyd. [Jinočany]: Ústav pro českou a světovou literaturu, 1993. 123 s. KUBÍNOVÁ, Marie. Text v pohybu četby: (úvahy o významové a komunikační povaze literárního díla). Praha: Academia, 2009. LUKAVSKÁ, Jana. Za devatero horami: K teorii literatury pro děti a mládež. Diplomová práce. Praha: FF UK, 2015. NEZKUSIL, Vladimír. Spor o specifičnost dětské literatury. Praha: Albatros, 1971. NEZKUSIL, Vladimír. Studie z poetiky literatury pro děti a mládež. Praha: Albatros, 1983. NOVÁKOVÁ, Luisa. Fantazie, uvolnění a hledání řádu: Dětská literatura a dospělý čtenář. In: Současnost literatury pro děti a mládež: Liberec 16.–17. března 2006 RIMMON-KENAN, Shlomith. Poetika vyprávění. Brno: Host, 2001. Strukturalistická knihovna. SEGI LUKAVSKÁ, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ŠUBRTOVÁ, Milena. Pohádkové příběhy v české literatuře pro děti a mládež 1990-2010. Brno: Masarykova univerzita, 2011. TOMAN, Jaroslav. Vybrané kapitoly z teorie dětské literatury. 1. Čes. Budějovice: Ped. Fakulta JU. 1992 TOMAN, Jaroslav. Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež (Brno: CERM, 2000), 22 stran. URBANOVÁ, Svatava. Meandry a metamorfózy dětské literatury. Olomouc: Votobia, 2003. URBANOVÁ, Svatava. Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). V Olomouci: Votobia, 2004. |