Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem
Název práce v češtině: | Vzdělávání žáků s odlišným mateřským jazykem |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Education of pupils with different mother tongue |
Klíčová slova: | žák s odlišným mateřským jazykem|integrace|žák-cizinec|inkluze|bilingvismus|jazykové bariéry|rodina|vzdělávání|čeština jako druhý jazyk |
Klíčová slova anglicky: | pupil with a different mother tongue|integration|pupil-foreigner|inclusion|bilingualism|language barriers|family|education|Czech language as a second language |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | Mgr. Tereza Komárková, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 07.11.2019 |
Datum zadání: | 07.11.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 15.06.2020 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 02.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 15.06.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PaedDr. Eva Valášková Vincejová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním žáků s odlišným mateřským jazykem (OMJ). Bude mít teoreticko-empirický charakter. Cílem práce je popsat a charakterizovat, jakými způsoby žáci s OMJ získávají podporu a s čím se rodiny potýkají v souvislosti s jejich vzděláváním a začleňováním. Teoretická část podá informace o začleňování žáků s OMJ, základních pojmech, legislativě a aktuálních koncepčních dokumentech. Dále popíše bariéry, které znesnadňují integraci a inkluzi žáka s OMJ. Nabídne přehled strategií podpory pro dítě i rodinu. Praktickou část bakalářské práce pak budou tvořit případové studie několika dětí s OMJ. Analyzuji a interpretuji data získaná polostrukturovanými rozhovory s dětmi i jejich rodinami. |
Seznam odborné literatury |
RADOSTNÝ, Lukáš. Žáci s odlišným mateřským jazykem v českých školách. Praha: Meta - Sdružení pro příležitosti mladých migrantů, 2011. ISBN 978-80-254-9175-1. TITĚROVÁ, Kristýna, Lukáš RADOSTNÝ, Zuzana BRUMLICHOVÁ, Klára HORÁČKOVÁ a Petra VÁVROVÁ. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem: systémová doporučení. Praha: Meta - Společnost pro příležitosti mladých migrantů, [2014]. ISBN 978-80-270-2568-8. KOLDINSKÁ, Kristina, SCHEU, Harald Christian a Martin ŠTEFKO, ed. Sociální integrace cizinců. Praha: Auditorium, 2016. ISBN 978-80-87284-60-5. KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7. JARKOVSKÁ, Lucie. Etnická rozmanitost ve škole: stejnost v různosti. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0792-4 |