Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Právní úprava provozování zoologických a botanických zahrad
Název práce v češtině: Právní úprava provozování zoologických a botanických zahrad
Název v anglickém jazyce: Legal regulation of the operation of zoological and botanical gardens
Klíčová slova: zoologická zahrada, botanická zahrada, právní úprava provozu
Klíčová slova anglicky: zoological gardens, botanical gardens, a legislative framework
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra práva životního prostředí (22-KPZP)
Vedoucí / školitel: prof. JUDr. Milan Damohorský, DrSc.
Řešitel: skrytý - zadáno vedoucím/školitelem
Datum přihlášení: 11.11.2019
Datum zadání: 19.11.2019
Datum a čas obhajoby: 31.01.2023 12:00
Místo konání obhajoby: Právnická fakulta UK, nám. Curieových 7, Praha 1, 338, 338
Datum odevzdání elektronické podoby:14.12.2022
Datum proběhlé obhajoby: 31.01.2023
Oponenti: JUDr. Stanislav Derlich, Ph.D.
 
 
 
Předběžná náplň práce
Tato diplomová práce se zabývá současným stavem právní úpravy provozování
zoologických a botanických zahrad. Vzhledem k neustále aktuálnější potřebě zachování
biologické rozmanitosti přírodního prostředí vystupuje čím dál víc do popředí role zoologických
a botanických zahrad. Tomu odpovídající úroveň právní úpravy by měla provozovatelům těchto
zařízení za dodržení všech zákonných podmínek umožnit co nejefektivnější přispění k druhové
ochraně ohrožených rostlin a živočichů. Zoologické a botanické zahrady se významně zapojují
do druhové ochrany ex-situ, tj. mimo přirozená stanoviště druhů, zejména chovem ohrožených
živočišných druhů v co nejpřirozenějším umělém prostředí či pěstováním ohrožených rostlinných
druhů za účelem ochrany genofondu, a druhové ochraně in-situ, tj. přímo v místě přirozeného
výskytu, a to prostřednictvím navracení odchovaných a vypěstovaných ohrožených jedinců zpět
do přírody.
První část práce poskytuje základní historický, společenský a ochranářský kontext
existence zoologických a botanických zahrad, a zároveň uvádí nejvýznamnější organizace
a sdružení, které svou činností a vzájemnou spoluprací různou měrou přispívají k plnění cílů
směřujících k ochraně přírodního prostředí.
V druhé části práce je mimo přehledu relevantních mezinárodních a unijních právních
předpisů stěžejní rozbor zákona č. 162/2003 Sb., o zoologických zahradách a dalších s provozem
zoologických zahrad úzce souvisejících vnitrostátních předpisů, která slouží jako základ pro
navazující srovnání s právními řády Německa, Velké Británie a Slovenské republiky, a především
pro úvahová pojednání k zodpovězení otázky, zda úroveň české právní úpravy provozu
zoologických zahrad dosahuje dostatečné úrovně.
Právní úprava zoologických zahrad, konkrétně zákon o zoologických zahradách a nařízení
vlády o poskytování dotací provozovatelům zoologických zahrad, vykazuje nedostatky v několika
oblastech. Nejzávažnější z nich je zákonná výjimka umožňující zařízením chovajícím menší počet
druhů, než je potřebných k naplnění zákonné definice zoologické zahrady, existovat mimo
kontrolní činnost ministerstva životního prostředí a komise pro zoologické zahrady. Tato zařízení
v ostatních ohledech definiční zoologické zahrady napodobují, ale zároveň nemusí dodržovat
povinnosti pro provoz stanovené zákonem o zoologických zahradách, zejména povinnost zajistit
chovaným živočichům podmínky směřující k co nejpřirozenějšímu, druhově specifickému
chování. Tím konkurují licencovaným zoologickým zahradám z hlediska vzdělávacího
a ochranářského. Dalšími v práci vytýkanými nedostatky je pak neefektivní systém státních dotací,
137
zejména pak v průběhu pandemie koronaviru, a nedostatečně vymezená úprava minimálních
podmínek provozu v otázkách druhově specifických požadavků chovaných zvířat, standardů
vzdělávání veřejnosti a požadavků zoologické zahrady účastnit se vědeckých a ochranářských
projektů.
Třetí část práce provádí rozbor obecných mezinárodních, unijních a vnitrostátních předpisů
souvisejících s aspekty provozu botanických zahrad, který vyúsťuje v pojednání o nedostatečném
stavu regulace botanických zahrad v českém právním řádu. Důvodem je absence vlastní zákonné
úpravy, ať už v podobě zvláštního zákona o botanických zahradách srovnatelného se zákonem
o zoologických zahradách, nebo zmínky botanických zahrad v zákoně ČNR č. 114/1992 Sb.,
o ochraně přírody a krajiny obdobně tak, jak je tomu např. v právním řádu Slovenské republiky.
Tento problém by vyřešil už několik let existující návrh zákona o botanických zahradách, jehož
přijetí se s během času jeví nezbytým, a to především z potřeby vyrovnat právní a ekonomické
postavení zoologických a botanických zahrad tak, aby se botanické zahrady pod oporou zákonné
úpravy, a s tím související státní podpory, mohly efektivněji zapojit do druhové ochrany a ochrany
genofondu.
Předběžná náplň práce v anglickém jazyce
This thesis details the current state of the legal regulation of the operation of zoological
and botanical gardens. Given the ever more pressing need to preserve the biodiversity of the natural
environment, the role of zoological and botanical gardens is increasingly coming to the fore. The
appropriate level of regulation should enable the operators of these facilities to make the most
effective contribution to the conservation of endangered flora and fauna, subject to compliance
with all legal conditions. Zoological and botanical gardens are significantly involved in ex-situ
species conservation, i.e. outside the natural habitats of species, in particular by breeding
endangered species in the most natural environment possible or by cultivating endangered plant
species in order to protect the gene pool, and in-situ species conservation, i.e. directly in their
natural habitat, by returning bred and reared endangered individuals back to the wild.
The first part of the thesis provides the basic historical, social and conservation context of
the existence of zoological and botanical gardens, and also introduces the most important
organisations and associations that contribute in various ways to the achievement of the goals of
conservation through their activities and mutual cooperation.
In the second part of the thesis, apart from the overview of relevant international and EU
legislation, the analysis of Act No. 162/2003 Coll. on zoological gardens and other closely related
national regulations on zoo operation is crucial, which then serves as a basis for further
comparisons with the legal systems of Germany, Great Britain and the Slovak Republic, and above
all for reflective discussions to answer the question of whether the level of Czech legislation on
zoo operation is sufficient.
The legislation on zoos, specifically the czech Act on zoological gardens and its
government regulation on the provision of subsidies to zoo operators, is deficient in several areas.
The most serious of these is the legal exemption that allows facilities keeping fewer species than
are needed to fulfil the legal definition of a zoo to exist outside the control activities of the Ministry
of the Environment and the Zoo Commission. These facilities mimic the definition of a zoo in
other respects, but at the same time they do not have to comply with the obligations for operation
laid down in the Act on zoological gardens, in particular the obligation to provide the animals kept
with conditions aimed at the most natural, species-specific behaviour. They thus compete with
legally licensed zoos in terms of education and conservation. Other shortcomings cited in the thesis
are the ineffective system of state subsidies, especially during the coronavirus pandemic, and the
lack of defined minimum conditions of operation in terms of species-specific requirements of the
139
animals kept, standards of public education and the requirements of zoos to participate in scientific
and conservation projects.
The third part of the thesis analyses the general international, EU and national regulations
related to aspects of botanical garden operation, which results in a discussion of the insufficient
state of botanical garden regulation in the Czech legal system. The reason for this is the absence
of legal regulation specifically concerning botanical gardens, either in the form of a special Act on
botanical gardens comparable to the Act on zoological gardens or the mention of botanical gardens
in the Act No. 114/1992 Coll., on nature and landscape protection, similar to the Slovak legal
system. This problem would be solved by a draft Act on botanical gardens, which has been in
existence for several years and whose adoption seems necessary over time, especially because of
the need to balance the legal and economic status of zoological and botanical gardens so that
botanical gardens, under the support of legal regulation and related state support, can participate
more effectively in species conservation and protection of the gene pool.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK