Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Scrutonovo pojetí hudebního významu
Název práce v češtině: Scrutonovo pojetí hudebního významu
Název v anglickém jazyce: Scruton's Concept of Musical Meaning
Klíčová slova: Emoce|estetika|exprese|forma|hudba|jazyk|obsah|reprezentace|sémantika|sémiotika|syntax|význam|znak
Klíčová slova anglicky: Emotion|aesthetics|expression|form|music|language|content|representation|semantics|semiotics|syntax|meaning|sign
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra estetiky (21-KEST)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Roman Dykast, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 01.11.2019
Datum zadání: 06.11.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.11.2019
Datum a čas obhajoby: 14.06.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:21.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Náplní práce bude výzkum Scrutonovy hudební estetiky v kontextu jeho filozoficko-estetického systému se zaměřením na jeho kritickou polemiku s vybranými hudebně sémiotickými přístupy. Cílem práce bude prostřednictvím takového výzkumu ukázat, jakým způsobem Scruton vstupuje do debaty s převážně anglo-americkými estetiky, uplatňujícími sémiotické a lingvistické teorie na hudební problematiku, a nakolik přispěla tato polemika k formulaci a rozvoji jeho vlastní hudební estetiky. Práce se bude metodicky opírat o analýzu Scrutonových textů vztahujících se k tématům hudební sémiotiky a estetiky a jejich komparaci s klíčovými texty autorů, s nimiž Scruton vede kritický dialog.
Seznam odborné literatury
COOKE, Deryck. The language of music. Repr. Oxford: Oxford University Press, 2001. Clarendon paperbacks.
COLLINGWOOD, R. G. The principles of art. [39. print]. London: Oxford University Press, 2010.
CROCE, Benedetto. Aesthetika vědou výrazu a všeobecnou linguistikou. Praha: Otto, 1907.
ECO, Umberto. O zrcadlech a jiné eseje: znak, reprezentace, iluze, obraz. Praha: Mladá fronta, 2002.
ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. Praha: Argo, 2009.
GOODMAN, Nelson. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007.
HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu: příspěvek k revizi hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1973.
HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Praha: Odeon, 1966.
KANT, Immanuel a Tomáš KOBLÍŽEK. Kritika soudnosti. Praha: OIKOYMENH, 2015.
KIVY, Peter. Music, language, and cognition: and other essays in the aesthetics of music [online]. Oxford: Clarendon Press, [2007] [cit. 2019-10-24].
LERDAHL, Fred and Ray JACKENDOFF (1983). A generative theory of tonal music. Cambridge, MA: MIT Press.
MEYER, Leonard B. Emotion and meaning in music. Paperback ed. Chicago: University of Chicago Press, 1961.
NATTIEZ, Jean-Jacques. Music and discourse: toward a semiology of music. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, c1990.
PEIRCE, Charles Sanders, C. K. OGDEN, Haskell Brooks CURRY, Charles W. MORRIS, I. A. RICHARDS a Bohumil PALEK. Sémiotika. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1997.
SAUSSURE, Ferdinand de, Charles BALLY a Albert SECHEHAYE. Kurs obecné lingvistiky. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0070-6.
SCRUTON, Roger. Kant. Praha: Argo, 1996.
SCRUTON, Roger. Beauty. Oxford , UK: Oxford University Press, c2009.
SCRUTON, Roger. The aesthetics of music. Repr. Oxford, UK: Oxford University Press, 2009.
SCRUTON, Roger. The aesthetic understanding: essays in the philosophy of art and culture. South Bend, Indiana, USA: St. Augustine's Press, c1998.
SCRUTON, Roger. Understanding music: philosophy and interpretation. London: Continuum, 2011.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK