Scrutonovo pojetí hudebního významu
Název práce v češtině: | Scrutonovo pojetí hudebního významu |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Scruton's Concept of Musical Meaning |
Klíčová slova: | Emoce|estetika|exprese|forma|hudba|jazyk|obsah|reprezentace|sémantika|sémiotika|syntax|význam|znak |
Klíčová slova anglicky: | Emotion|aesthetics|expression|form|music|language|content|representation|semantics|semiotics|syntax|meaning|sign |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra estetiky (21-KEST) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Roman Dykast, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 01.11.2019 |
Datum zadání: | 06.11.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 21.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | Mgr. Štěpán Kubalík, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Náplní práce bude výzkum Scrutonovy hudební estetiky v kontextu jeho filozoficko-estetického systému se zaměřením na jeho kritickou polemiku s vybranými hudebně sémiotickými přístupy. Cílem práce bude prostřednictvím takového výzkumu ukázat, jakým způsobem Scruton vstupuje do debaty s převážně anglo-americkými estetiky, uplatňujícími sémiotické a lingvistické teorie na hudební problematiku, a nakolik přispěla tato polemika k formulaci a rozvoji jeho vlastní hudební estetiky. Práce se bude metodicky opírat o analýzu Scrutonových textů vztahujících se k tématům hudební sémiotiky a estetiky a jejich komparaci s klíčovými texty autorů, s nimiž Scruton vede kritický dialog. |
Seznam odborné literatury |
COOKE, Deryck. The language of music. Repr. Oxford: Oxford University Press, 2001. Clarendon paperbacks.
COLLINGWOOD, R. G. The principles of art. [39. print]. London: Oxford University Press, 2010. CROCE, Benedetto. Aesthetika vědou výrazu a všeobecnou linguistikou. Praha: Otto, 1907. ECO, Umberto. O zrcadlech a jiné eseje: znak, reprezentace, iluze, obraz. Praha: Mladá fronta, 2002. ECO, Umberto. Teorie sémiotiky. Praha: Argo, 2009. GOODMAN, Nelson. Jazyky umění: nástin teorie symbolů. Praha: Academia, 2007. HANSLICK, Eduard. O hudebním krásnu: příspěvek k revizi hudební estetiky. Praha: Supraphon, 1973. HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Estetika. Praha: Odeon, 1966. KANT, Immanuel a Tomáš KOBLÍŽEK. Kritika soudnosti. Praha: OIKOYMENH, 2015. KIVY, Peter. Music, language, and cognition: and other essays in the aesthetics of music [online]. Oxford: Clarendon Press, [2007] [cit. 2019-10-24]. LERDAHL, Fred and Ray JACKENDOFF (1983). A generative theory of tonal music. Cambridge, MA: MIT Press. MEYER, Leonard B. Emotion and meaning in music. Paperback ed. Chicago: University of Chicago Press, 1961. NATTIEZ, Jean-Jacques. Music and discourse: toward a semiology of music. Princeton, New Jersey: Princeton University Press, c1990. PEIRCE, Charles Sanders, C. K. OGDEN, Haskell Brooks CURRY, Charles W. MORRIS, I. A. RICHARDS a Bohumil PALEK. Sémiotika. 2., přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 1997. SAUSSURE, Ferdinand de, Charles BALLY a Albert SECHEHAYE. Kurs obecné lingvistiky. Praha: Odeon, 1989. ISBN 80-207-0070-6. SCRUTON, Roger. Kant. Praha: Argo, 1996. SCRUTON, Roger. Beauty. Oxford , UK: Oxford University Press, c2009. SCRUTON, Roger. The aesthetics of music. Repr. Oxford, UK: Oxford University Press, 2009. SCRUTON, Roger. The aesthetic understanding: essays in the philosophy of art and culture. South Bend, Indiana, USA: St. Augustine's Press, c1998. SCRUTON, Roger. Understanding music: philosophy and interpretation. London: Continuum, 2011. |