Souvislost citové vazby, sebehodnocení a vědomí vlastní účinnosti u adolescentů.
Název práce v češtině: | Souvislost citové vazby, sebehodnocení a vědomí vlastní účinnosti u adolescentů. |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Relationship between attachment,self-esteem and self-efficacy in adolescents |
Klíčová slova: | sebehodnocení|vědomí vlastní účinnosti|vyhýbavost|úzkostnost|adolescence |
Klíčová slova anglicky: | self-esteem|self-efficacy|avoidance|anxiety|adolescence |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra psychologie (21-KPS) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Ilona Gillernová, CSc. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 30.10.2019 |
Datum zadání: | 30.10.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 07.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 01.09.2020 00:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.07.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 01.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | prof. PhDr. Lenka Šulová, CSc. |
Zásady pro vypracování |
Cílem této práce je zmapovat citovou vazbu v adolescenci, vědomí vlastní účinnosti a sebehodnocení adolescentů a zjistit, jakou mají tyto proměnné vzájemnou souvislost.
Obsahem literárně přehledové části budou závěry ze zahraničních studií týkající se citové vazby v adolescenci, vědomí vlastní účinnosti i sebehodnocení adolescentů, a to jak na v teoretické rovině, tak bude obsahovat již známé závěry z realizovaných výzkumů, které se vztahují k této problematice. Návrh výzkumu: kvantitativní výzkum, který bude realizován na vzorku participantů získaných na středních školách, citová vazba k rodičům bude zjištována dotazníkem Inventory of Parent and Peer Attachment (IPPA), vědomí vlastní účinnosti škálou General Self-Efficacy Scale (GSE) a sebehodnocení bude zjišťováno Rosenbergerovou škálou sebehodnocení „SEI“. Následně bude provedeno statistické zpracování získaných dat. Výsledky výzkumy mohou posloužit k obohacení psychoterapeutické práce s adolescenty. |
Seznam odborné literatury |
Allen, J. P., & Land, D. (1999). Attachment in adolescence. In J. Cassidy & P. R. Shaver (Eds.), Handbook of attachment: Theory, research, and clinical applications (pp. 319-335). Retrieved from:http://people.virginia.edu/~psykliff/pubs/publications/at2.pdf
Chia-huei, W. (2009). The relationship between attachment style and self-concept clarity: The mediation effect of self-esteem. Personality and Individual Differences, 47, 42–46. Locker, J., & Cropley, M. (2004). Anxiety, depression and self-esteem in secondary school children: An Investigation into the impact of standard assessment tests (SATs) and other important school examinations. School Psychology International, 25, 333–345. McCormick, B., C., Kennedy, H. J. (1994).Parent-child attachment working models and self-esteem in adolescence, Journal of Youth and Adolescence, 23, 1-18. Orrie, D., Omrit B. I., & Kurman, J. (2013). Attachment, self-esteem and test anxiety in adolescence and early adulthood. Educational Psychology, 34, 659 – 673. |