Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vlastenecká výchova v čínských učebnicích dějepisu pro střední školy
Název práce v češtině: Vlastenecká výchova v čínských učebnicích dějepisu pro střední školy
Název v anglickém jazyce: Patriotic Education in Chinese Secondary School History Textbooks
Klíčová slova: čínský nacionalismus|učebnice dějepisu|čínské dějiny 20. století|vlastenecká výchova
Klíčová slova anglicky: Chinese nationalism|history textbooks|20th century Chinese history|patriotic education
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sinologie (21-KSI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Jiří Hudeček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 29.10.2019
Datum zadání: 30.10.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.11.2019
Datum a čas obhajoby: 14.06.2022 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:09.05.2022
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2022
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. Mgr. Jakub Maršálek, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Je obecně známo, že čínský stát cíleně využívá výuky dějepisu k posilování národní hrdosti, pocitu „sta let ponížení“ a legitimizaci vlády Komunistické strany Číny (Wang Zheng 2008). Přesné mechanismy, kterými se těchto výsledků dosahuje, ale nebyly dosud příliš uspokojivě popsány. Student se v této práci zaměří na výuku moderních čínských dějin na čínských středních školách a identifikuje jak textové, tak institucionální nástroje vlastenecké výchovy. V úvodu shrne proměny pohledu na čínské dějiny v průběhu ČLR (především opuštění dominantního paradigmatu třídního boje) a vznik výchovy k vlastenectví jako systematické vládní politiky po roce 1989. Dále popíše organizaci výuky dějepisu na čínských školách (formy výuky a testování, celkové zaměření osnov a používané učební materiály). V analytické části se zaměří na konkrétní učebnici moderních dějin a popíše, jakými prostředky je budován narativ čínských moderních dějin sloužící potřebám vlastenecké výchovy (přímý hodnotící narativ a citáty autorit, zdůraznění a vypuštění historických událostí, rétorické obraty a použití hodnotících jazykových prostředků, vizuální doprovod výkladu apod.)
Seznam odborné literatury
Pramen:

Qi Shirong (ed.) Zhongguo lishi. Ba nianji shang ce. Beijing: Renmin jiaoyu chubanshe 2017.

Literatura:

Baranovitch, Nimrod. “Others No More: The Changing Representation of Non-Han Peoples in Chinese History Textbooks, 1951-2003.” The Journal of Asian Studies, 69(1): 85–122, 2010.

Cohen, Paul A. "Remembering and Forgetting: National Humiliation in Twentieth Century China." Twentieth Century China 27 (2): 1-39, 2002.

Reilly, James. "Remember History, Not Hatred: Collective Remembrance of China's War of Resistance to Japan." Modern Asian Studies 45(2): 463-90, 2011.

Smith, Anthony D. Nationalism: theory, ideology, history. 2nd edition, revised and updated. Cambridge: Polity Press, 2010.

Unger, Jonathan (ed.) Using the Past to Serve the Present: Historiography and Politics in Contemporary China. Armonk, NY: ME Sharpe 1993.

Wang, Zheng. “National Humiliation, History Education, and the Politics of Historical Memory: Patriotic Education Campaign in China.” International Studies Quarterly, 52(4): 783–806, 2008.

Yuan, Weishi. "Xiandaihua yu Lishi Jiaokeshu." Bing dian weekly supplement to China Youth Daily, January 11, 2006.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK