Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Komunikační chování žáků a učitele na základní škole speciální
Název práce v češtině: Komunikační chování žáků a učitele na základní škole speciální
Název v anglickém jazyce: Communicative behaviour of pupils and a teacher in a primary special pedagogical school
Klíčová slova: komunikace|český jazyk|vzdělávání|základní škola|speciální pedagogika
Klíčová slova anglicky: communication|Czech language|education|primary school|special pedagogy
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 26.10.2019
Datum zadání: 01.11.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.11.2019
Datum a čas obhajoby: 23.06.2021 08:15
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 23.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Kateřina Šormová, Ph.D.
 
 
 
Konzultanti: PhDr. Kamila Homolková, Ph.D.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat komunikací mezi učitelem a žáky na základní škole speciální. Jedná se o žáky ve věku od třinácti do šestnácti let, jejichž postižení je buď mentální retardace, nebo porucha autistického spektra. Autorka se soustředí především na komunikační chování žáků, tedy jaké jsou komunikační projevy žáků, jak žáci reagují na učitele, jak se komunikačně zapojují do výuky a jak zpětně na žáky reaguje učitel. Hlavními metodami sběru materiálu bude pozorování a audionahrávky vyučovacích hodin. Práce bude také doplněna o zpětnou vazbu učitele, která se zaměří především na přípravu na výuku a na jeho reflexi vybraných jevů, které se při výuce vyskytnou; informace od učitele budou získány formou polostrukturovaného rozhovoru. Výzkum bude probíhat na vybrané základní škole speciální po dobu osmi měsíců (od října do května) v rámci předmětu český jazyk (komunikační výchova). Autorka práce také v pozdější fázi výzkumu navrhne pracovní listy zaměřené na vybrané komunikační kompetence, s nimiž budou žáci v rámci tohoto předmětu pracovat.
Hlavním cílem diplomové práce je prozkoumat specifika komunikačního chování žáků, kteří jsou vzděláváni pomocí odlišných osnov, ale věkem jsou rovni žákům druhého stupně základních škol a středních škol intaktní populace.
Postup práce:
1. Prostudovat odbornou literaturu, která se zabývá komunikací ve třídě a komunikačními kompetencemi žáků daného věku a také žáků s mentální retardací a s poruchami autistického spektra.
2. Získat informované souhlasy vedení školy, učitele a rodičů žáků.
3. Shromáždit materiály z hodin, tedy záznamy z pozorování a (především)nahrávky, které budou následně vhodným způsobem přepsány.
4. Připravit okruhy pro rozhovor s učitelem, rozhovor či rozhovory realizovat, obsah vhodným způsobem zaznamenat zapracovat.
5. Připravit pracovní listy; předložit pracovní listy žákům a výsledky vyhodnotit.
6. Analyzovat získaný materiál. Zaměřit se především na to, jak se žáci komunikačně chovají při výuce, a také na výsledky jejich práce s pracovními listy, které se komunikace týkají.
7. Vyvodit závěry, do práce zahrnout i diskusi týkající se výhod a nevýhod provedeného výzkumu a zvolených výzkumných metod.
Seznam odborné literatury
Základní literatura:
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1195-2.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
HLADKÁ, Lenka a Alena PAVLIŠTÍKOVÁ. Struktura a strukturované úkoly pro děti s autismem. Proboštov: Ladislav Pavlištík, 2008. ISBN 978-80-254-2356-1.
HÖFLEROVÁ, Eva. Školský dialog a jeho vliv na rozvoj řeči dětí. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003. ISBN 80-7042-297-1.
KEREKRÉTIOVÁ, Aurélia. Logopédia. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, 2016. ISBN 978-80-223-4165-3.
KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. 2. přeprac. vyd. Brno: Paido, 2000. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85931-88-5.
LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Vyd. 3., dopl. a přeprac. Přeložil Jana KŘÍŽOVÁ. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.
MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK. Diagnostika jazykového vývoje: diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku: testová příručka. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4239-7.
MAREŠ, Jiří a Jaro KŘIVOHLAVÝ. Komunikace ve škole. Brno: Masarykova univerzita, 1995. ISBN 80-210-1070-3.
PEETERS, Theo. Autismus: od teorie k výchovně-vzdělávací intervenci. Praha: Scientia, 1998. ISBN 80-7183-114-X.
PROKEŠOVÁ, Ludmila a Iva STUCHLÍKOVÁ. K vybraným problémům pedagogické komunikace. České Budějovice: Pedagogická fakulta v Českých Budějovicích, 1990. ISBN 80-7040-022-6.
RICHMAN, Shira. Výchova dětí s autismem: aplikovaná behaviorální analýza. Vydání třetí. Přeložil Miroslava JELÍNKOVÁ. Praha: Portál, 2015. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0984-3.
SKUTIL, Martin. Základy pedagogicko-psychologického výzkumu pro studenty učitelství. Praha: Portál, 2011 [cit. 2019-06-05]. ISBN 978-80-7367-778-7.
SYCHROVÁ, Pavla. Podpůrná opatření a poradenské služby pro žáka s narušenou komunikační schopností v základní škole. Brno: Masarykova univerzita, 2012. ISBN 978-80-210-5860-6.
ŠEĎOVÁ, Klára, Roman ŠVAŘÍČEK a Zuzana ŠALAMOUNOVÁ. Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0085-7.
ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4., přeprac. Praha: Portál, 2011. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-889-0.
THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0768-9.
THOROVÁ, Kateřina. Školní pas pro děti s PAS. Praha: Nakladatelství Pasparta, 2011. ISBN 978-80-87690-10-9.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vyd. 2., dopl. a přeprac. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.
VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-687-2.
VYBÍRAL, Zbyněk. Psychologie komunikace. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-387-1.
ZEZULKOVÁ, Eva. Jazyková a komunikativní kompetence dětí s mentálním postižením. V Ostravě: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-991-9.
Relevantní časopisecké a sborníkové studie, kvalifikační práce, slovníková hesla v lingvistických, speciálněpedagogických a pedagogických encyklopediích.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK