Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv amerického pragmatismu na čínskou učebnici Kaiming guoyu keben
Název práce v češtině: Vliv amerického pragmatismu na čínskou učebnici Kaiming guoyu keben
Název v anglickém jazyce: The influence of pragmatic philosophy in the Chinese textbook Kaiming guoyu keben
Klíčová slova: pragmatismus|John Dewey|Ye Shengtao|Májové hnutí|základní vzdělávání
Klíčová slova anglicky: pragmatic philosophy|May Fourth Movement|elementary education|Republican China
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra sinologie (21-KSI)
Vedoucí / školitel: Mgr. Ing. Jiří Hudeček, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 25.10.2019
Datum zadání: 30.10.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 01.11.2019
Datum a čas obhajoby: 09.02.2023 09:00
Odevzdaná/finalizovaná: ne
Oponenti: Mgr. Dušan Andrš, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V západní literatuře byla věnována značná pozornost vlivu Johna Deweyho a amerického pragmatismu na čínský vzdělávací systém v období rané Čínské republiky (Keenan 1977, Wang 2007). Jedním z produktů tohoto působení byla reforma čínského vzdělávacího systému a osnov z let 1922-1923 („Nový vzdělávací systém“ xin xue zhi), na které se významně podílel mj. spisovatel Ye Shengtao, v té době redaktor nakladatelství Commercial Press. Ye Shangtao později sestavil učebnici Kaiming guoyu keben (1932), která se stala jednou z nejúspěšnějších republikánských učebnic čínského jazyka pro základní a střední školy a díky nedávnému fotolitografickému reprintu je poslední dobou objektem významného badatelského zájmu (Lei Shi 2013, Zhao Qingjuan 2014, Zhao Jingjing 2019). V těchto čínských pracech se však jen okrajově zmiňuje vliv zahraniční pedagogické teorie. Cílem této práce je propojit obě perspektivy a prozkoumat, jak se myšlenky Johna Deweyho odrazily v Ye Shengtaově propracované učebnici a didaktické metodě.
Seznam odborné literatury
Prameny:

Ye Shengtao, Feng Zikai (ilustrace): Kaiming guoyu keben, Kaiming shudian 1932, reedice Shanghai keji wenxian chubanshe 2005.
Qu Xingui, Tang Liangtan (ed.) Zhongguo jindai jiaoyu shiliao huibian. Xuezhi yanbian. Shanghai jiaoyu chubanshe 1991.
Li Guilin et al (eds.) Zhongguo jindai jiaoyu shiliao huibian. Putong jiaoyu. Shanghai jiaoyu chubanshe 1995.

Literatura:

Chang, Peng Chun. Education for modernization in China: a search for criteria of curriculum construction in view of the transition in national life, with special reference to secondary education. New York city: Teachers college, Columbia university, 1923.
Bi Yuan. Jianzao changshi: Jiaokeshu yu jindai Zhongguo wenhua zhuanxing. Fuzhou: Fujian jiaoyu chubanshe 2010.
Dewey, John. Lectures in China, 1919-1920. Honolulu: University Press of Hawaii 1973.
Kennan, Barry C. The Dewey experiment in China: educational reform and political power in the early Republic. Council on East Asian Studies, Harvard University: distributed by Harvard University Press, 1977
Lei Shi. „Minguo guoyu guowen jiaokeshu yanjiu.“ Jiaoyu yanjiu yu shiyan 2013(6):38-49
Wang, Jessica Ching-Sze. John Dewey in China: to teach and to learn. Albany: State University of New York Press 2007.
Zhao Jingjing. „Ye Shengtao yuwen jiaocai guan yanjiu.“ Dipl. práce, Hebei Normal University 2019.
Zhao Qingjuan. „Kaiming guoyu keben xuanwen yanjiu.“ Dipl. práce, Qufu Normal University 2014.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK