Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Příprava mladých dospělých v dětských domovech na profesní život
Název práce v češtině: Příprava mladých dospělých v dětských domovech na profesní život
Název v anglickém jazyce: Preparation of Young Adults in Children’s Homes for Work Life
Klíčová slova: dětské domovy|terciární vzdělávání|ústavní výchova|příprava na profesní život|psychosociální vývoj|psychosociální potřeby dítěte|motivace|stimulace|bariéry|kvalitativní výzkum
Klíčová slova anglicky: Children’s Homes|Tertiary Education|Institutional Care|Preparation for Work Life|Psychosocial Development|Psychosocial Needs of Children|Motivation|Stimulation|Barriers|Qualitative Research
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Helena Záškodná, CSc.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.10.2019
Datum zadání: 23.10.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 20.12.2019
Datum a čas obhajoby: 14.06.2021 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:13.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Ing. Monika Kavanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude rozpracovávat problematiku možností přechodu mladých lidí z dětského domova do profesního života. Bude se zaměřovat na vzdělávací programy, které jsou v dětských domovech nabízeny mladým dospělým. Cílem bakalářské práce bude zjištění, jakým způsobem jsou vzdělávací programy v dětských domovech koncipované. Teoretickými východisky budou psychosociální potřeby lidí, vzdělávání mladých dospělých, problémy integrace mladých dospělých z dětských domovů do společnosti, integrace mladých dospělých z dětských domovů na trh práce a neziskové organizace pomáhající této cílové skupině. Kvantitativní empirické šetření se zaměří na analýzu programů, které organizují vybrané dětské domovy v Plzni a v Praze. Bude sledován cíl, obsah, didaktika a efektivita nabízených vzdělávacích programů. Sběr dat bude probíhat pomocí dotazníků. Výzkumný vzorek bude obsahovat přibližně 30 respondentů, jimiž budou ředitelé vybraných dětských domovů v Plzni a v Praze.

Předběžná struktura práce:

1 Vliv dětského domova na psychosociální vývoj jedince
1.1. Psychický vývoj jedince
1.2. Socializace dětí v dětských domovech
2 Mladí dospělí jako specifická cílová skupina vzdělávání dospělých
2.1 Cíle vzdělávací politiky EU se zaměřením na mladé dospělé
2.2 Vzdělávací politika ČR se zaměřením na mladé dospělé
2.2.1. Vzdělávání sociálně ohrožených mladých dospělých
2.2.2. Vzdělávací programy pro mladé dospělé z dětských domovů
3 Aktuální stav na trhu práce v Plzni a v Praze
3.1 Dosažené vzdělání lidí z dětských domovů
3.2 Uplatnění mladých lidí z dětských domovů na trhu práce
4 Organizace pomáhající mladým dospělým z dětských domovů v přechodu do společnosti
4.1 Institucionalizovaná pomoc při hledání zaměstnání
4.2 Programy neziskového sektoru
5 Empirické šetření: Analýza vzdělávacích programů nabízených mladým dospělým v dětských domovech
Seznam odborné literatury
ADAMEC, Jiří, Šárka DOŘIČÁKOVÁ a Miro KADLUBIEC. Vývojová psychologie v normě a patologii: etiologie duševních poruch ze založeného konfliktu. Brno: Adamec Jiří - Filosofický seminář - katedra teorie, 2018. ISBN 978-80-87234-76-1.
CAMERON, R. J. a Colin MAGINN. Cesta k pozitivním výsledkům u dětí v náhradní péči. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga, 2012. ISBN 978-80-87652-61-9.
ČESKO. Zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí [online] Praha, 1999 [vid. 2019-04-10]. Dostupné z:http://www.zakonyprolidi.cz/cs/1999-359.
HICKS, Leslie. Managing Children’s Homes: Developing Effective Leadership in Small Organisations. London: Jessica Kingsley Publishers, 2007. ISBN 978-18-431-0542-8.
HRDLIČKOVÁ, Vlasta a Jiřina PÁVKOVÁ. Výchovně vzdělávací práce v dětských domovech. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1987. Metodické příručky (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN neuvedeno.
LANGMEIER, Josef a Zdeněk MATĚJČEK. Psychická deprivace v dětství. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1983-5.
MAREK, Jakub, Aleš STRNAD a Lucie HOTOVCOVÁ. Bezdomovectví: v kontextu ambulantních sociálních služeb. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0090-1.
MATĚJČEK, Zdeněk. O rodině vlastní, nevlastní a náhradní. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-85282-83-6.
MATOUŠEK, Oldřich. Ústavní péče. Praha: Sociologické nakladatelství, 1999. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 80-85850-76-1.
MATOUŠEK, Oldřich a Alois KŘIŠŤAN, eds. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0366-7.
MATOUŠEK, Oldřich, Pavla KODYMOVÁ a Jana KOLÁČKOVÁ, eds. Sociální práce v praxi: specifika různých cílových skupin a práce s nimi. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-818-0.
MŠMT ČR. Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2020 [online]. Praha: Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, 2014 [cit. 2019-04-10]. Dostupné z:http://www.msmt.cz/ministerstvo/strategie-vzdelavaci-politiky-2020,http://www.msmt.cz/uploads/Strategie_2020_web.pdf.
PRŮCHA, Jan. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7.
VÁGNEROVÁ, Marie, Ladislav CSÉMY a Jakub MAREK. Bezdomovectví jako alternativní existence mladých lidí. Praha: Karolinum, 2013. ISBN 978-80-246-2209-5.
VALÉRIE, Cohen-Scali. The Influence of Family, Social, and Work Socialization on the Construction of the Professional Identity of Young Adults. Journal of Career Development [online]. 2003,29(4), 237–238 [cit. 2019-04-10]. ISSN 0894-8453. Dostupné z:http://bernard.bianca.pivot.free.fr/Articles/Socialisation%20Organisationnelle/Cohen-Scali%20(2003).pdf.
VLACH, Jakub. Úspěšnost dětí z dětských domovů v sekundárním a terciárním vzdělávání – Porovnání pohledu klientů a jejich vychovatelů / Achievements of children from children's homes in secondary and tertiary Education – Comparing the view of clients and their educators. Sociální pedagogika | Social Education [online]. 2017,5(2), 72–84 [cit. 2019-04-10]. ISSN 1805-8825. Dostupné z:http://soced.cz/wp-content/uploads/2017/11/STUDIE_SocEd_6_5-2-2017.pdf.
VOCILKA, Miroslav. Dětské domovy v České republice: (charakteristika jednotlivých dětských domovů). Praha: Aula, 1999. ISBN 80-902667-6-2.
VOTRUBA, Svatopluk. Dětský domov - záchrana i prokletí. Třebíč: Akcent, 2011. ISBN 978-80-7268-814-2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK