Syntactic Complexity in the Speech of Learners of English: Issues in Operationalization
Název práce v češtině: | Syntaktická komplexnost anglického jazyka nerodilých mluvčích a její operacionalizace |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Syntactic Complexity in the Speech of Learners of English: Issues in Operationalization |
Klíčová slova: | CAF|syntaktická komplexnost|AS-unit|mluvený jazyk|žákovský jazyk |
Klíčová slova anglicky: | CAF|syntactic complexity|AS-unit|spoken language|learner language |
Akademický rok vypsání: | 2019/2020 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.10.2019 |
Datum zadání: | 23.10.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 01.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 02.09.2020 08:40 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 26.05.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 02.09.2020 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Gabriela Brůhová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Komplexnost je společně s přesností a plynulostí součástí modelu jazykové kompetence (CAF – Complexity, Accuracy, Fluency), který je již tradičně používán k popisu jazykového projevu. Při měření syntaktické komplexnosti projevu nerodilých mluvčích se však výzkum zaměřuje primárně na psaný jazyk, k jehož analýze již navíc existují dostupné automatizované nástroje. Diplomová práce si klade za cíl zjistit, zda existuje signifikantní rozdíl mezi syntaktickou komplexností mluvené angličtiny nerodilých mluvčích na úrovni B2 a C1 podle SERR. Přepisy nahrávek získaných z korpusu LINDSEI budou po manuální segmentaci porovnány na základě několika ukazatelů, jako např. průměrná délka klauze nebo počet klauzí na jednotku analýzy řeči, tzv. AS unit. Texty budou dále podrobeny obdobné analýze za použití automatizovaných nástrojů, které jsou primárně určeny k měření syntaktické komplexnosti psaného jazyka. Cílem tak bude stanovit, zda jsou nástroje vhodné rovněž k rozboru mluveného projevu. Práce bude vypracována v anglickém jazyce. |
Seznam odborné literatury |
Foster, P., Tonkyn, A. and Wigglesworth, G. (2000). Measuring spoken language: a unit for all reasons. Applied Linguistics, 21(3), 354-375. Graesser, A. C., McNamara, D. S., Louwerse, M. M., & Cai, Z. (2004). Coh-Metrix: Analysis of text on cohesion and language. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(2), 193–202. Housen, A., Kuiken, F. and Vedder, I. ed. (2012). Dimensions of L2 Performance and Proficiency. Complexity, Accuracy and Fluency in SLA. Amsterdam: John Benjamins. Kyle, K. and Crossley, S. (2018). Measuring Syntactic Complexity in L2 Writing Using Fine-Grained Clausal and Phrasal Indices. The Modern Language Journal, 102(2), 333-349. Lu, X. (2011). A Corpus-Based Evaluation of Syntactic Complexity Measures as Indices of College-Level ESL Writers’ Language Development. TESOL Quarterly, 45(1), 36–62. Norris, J. and Ortega, L. (2009). Towards an Organic Approach to Investigating CAF in Instructed SLA: The Case of Complexity. Applied Linguistics, 30(4), 555-578. Pallotti, G. (2014). A simple view of linguistic complexity. Second Language Research, 31(1), 117-134. Skehan, P., & Foster, P. (2008). Complexity, accuracy, fluency and lexis in task-based performance: A meta-analysis of the Ealing research. In S. Van Daele, A. Housen, F. Kuiken, M. Pierrard, & I. Vedder (Eds.). Complexity, accuracy and fluency in second language use, learning and teaching, 201–222. Wetteren: Universa Press. |