Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Morální filosofie Bernarda Williamse
Název práce v češtině: Morální filosofie Bernarda Williamse
Název v anglickém jazyce: The Moral Philosophy of Bernard Williams
Klíčová slova: důvod k jednání|praktické rozvažování|morálka|morální systém|etika|stud|pravdivost|autenticita
Klíčová slova anglicky: reasons for action|practical deliberation|morality|moral system|ethics|shame|truthfulness|authenticity
Akademický rok vypsání: 2019/2020
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav filosofie a religionistiky (21-UFAR)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Tereza Matějčková, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 18.10.2019
Datum zadání: 18.10.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 25.10.2019
Datum a čas obhajoby: 09.09.2020 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:07.08.2020
Datum proběhlé obhajoby: 09.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. James Hill, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bernardu Williamsovi bývá občas vytýkáno, že jeho kritická invence na poli morální filosofie je pro etiku jakožto teoretickou disciplínu destruktivní. Tato práce má za cíl postihnout Williamsovo morální myšlení v jeho celistvosti, tj. chce ukázat, na jakých pozitivních vhledech je jeho kritické stanovisko založeno. Ambicí přitom není vyčerpávajícím způsobem projít všechna témata, jimiž se Williams ve svém díle zabývá, a na základě toho rekonstruovat „etický systém Bernarda Williamse“ – to by svou povahou šlo přímo proti postoji, jenž Williams k morální problematice zaujímá –, ale spíše na několika klíčových motivech ukázat jejich vzájemnou provázanost, a tím tak dát vyvstat celkovému duchu tohoto myšlení. Těmito klíčovými motivy jsou následující tři. Prvním je jeho kritika pojmu povinnosti coby výlučného zdroje morálních důvodů jednání, která ovšem vede k širší skepsi ohledně možností teoretické reflexe etiky vůbec. Druhý motiv se týká komplexní problematiky hodnot pravdy a pravdivosti na pozadí možnosti klamu a sebe-klamu. V daném kontextu přitom nejde o tematizaci pravdy a pravdivosti z epistemologického hlediska, ale hlediska morálního, tzn. z perspektivy otázky života, jenž stojí za to žít. Třetím motivem je ideál autenticity, respektive způsob, jakým Williams tento ideál rozpracovává, a role, kterou v jeho myšlení hraje.
Východiskem práce jsou primárně dvě Williamsovy knihy, a to kriticky laděná Ethics and the Limits of Philosophy, kde přichází ke slovu motiv první, a Truth and Truthfulness, jež rozvíjí motiv druhý a třetí, tj. to, co Williams po skeptických závěrech Ethics and the Limits of Philosophy formuluje jako „tři naděje morálního myšlení“.
Seznam odborné literatury
Primární texty:

Williams, B., Ethics and the Limits of Philosophy, Cambridge MA 1985.
Williams, B., Truth and Truthfulness: An Essay in Genealogy, New Jersey 2002.

Další texty:

Freud, S., Das Unbehagen in der Kultur, Wien 1930.
Nietzsche, F., Zur Geneaologie der Moral in: Werke in drei Bänden: Zweiter Band, Darmstadt 1997, str. 761-900.
Rorty, R., Contingency, Irony, and Solidarity, New York 1989.
Taylor, Ch., Sources of the Self, Cambridge MA 2001.
Taylor, Ch., The Ethics of Authenticity, Cambridge MA – London 2003.
Trilling, L., Sincerity and Authenticity, Cambridge MA – London 1972.
Williams, B., Making Sense of Humanity, Cambridge 1995.
Williams, B., Moral Luck, Cambridge 1981.
Williams, B., Morality: An Introduction to Ethics, New York 2012.
Williams, B., Shame and Necessity, Berkeley – Los Angeles – London 2008.
Williams, B., The Sense of the Past: Essays in the History of Philosophy, New Jersey 2008.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK