Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Zpracování vět se slepou kolejí u studentů středních škol s češtinou jako mateřským jazykem
Název práce v češtině: Zpracování vět se slepou kolejí u studentů středních škol s češtinou jako mateřským jazykem
Název v anglickém jazyce: Garden-path sentences processing in high-school students with Czech as a native language
Klíčová slova: zpracování věty|psycholingvistika|čeština
Klíčová slova anglicky: sentence processing|psycholinguistics|Czech
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav českého jazyka a teorie komunikace (21-UCJTK)
Vedoucí / školitel: doc. Mgr. Jan Chromý, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 28.09.2019
Datum zadání: 08.10.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 10.10.2019
Datum a čas obhajoby: 06.09.2021 08:00
Datum odevzdání elektronické podoby:25.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 06.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Lucie Saicová Římalová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Práce se zaměří na to, jak rodilí mluvčí češtiny zpracovávají věty se slepou kolejí v češtině, konkrétně konstrukce typu "Medvěd sežral žákyni na výletě svačinu a utekl do lesa". Výzkum bude realizován prostřednictvím experimentu využívajícího čtení vlastním tempem, přičemž budou analyzovány jak reakční časy na jednotlivé čtené segmenty, tak odpovědi na kontrolní otázky testující porozumění. Oproti předchozím výzkumům realizovaným na češtině, které testovaly studenty FF UK, se tato diplomová práce zaměří na populaci středoškoláků, u nichž lze předpokládat větší individuální variabilitu výsledků. Testováno bude přibližně 70 středoškolských studentů ve věku cca 16–18 let, a to přímo na své střední škole (patrně v počítačové učebně). Spolu s experimentem na čtení bude testována pracovní paměť pomocí tzv. testu rozsahu čtení.
Seznam odborné literatury
Christianson, K. – Hollingworth, A. – Halliwell, J. F. – Ferreira, F. (2001): Thematic roles assigned along the garden path linger. Cognitive Psychology, 42, 368–407.
Christianson, K. – Williams, C. – Zacks, R. – Ferreira, F. (2006): Younger and Older Adults’ “Good-Enough” Interpretations of Garden-Path Sentences. Discourse Processes, 42(2), 205–238.
Daneman, M. – Carpenter, P. A. (1980): Individual differences in working memory and reading. Journal of Verbal Learning and Verbal Behavior, 19, 450–466.
Ferreira, F. – Bailey, K. – Ferraro, V. (2002): Good-enough representation in language comprehension. Current Directions in Psychological Science, 11(1), 11–15.
Ferreira, F. – Clifton, C. (1986): The independence of syntactic processing. Journal of Memory and Language, 25, 348–368.
Ferreira, F. – Henderson, J. (1991): Recovery from misanalyses of garden-path sentences. Journal of Memory and Language, 30, 725–745.
Ferreira, F. – Patson, N. (2007): The good enough approach to language comprehension. Language and Linguistics Compass, 1, 71–83.
Frazier, L. (1978): On Comprehending Sentences: Syntactic Parsing Strategies. University of Connecticut.
Jegerski, J. (2014): Self-paced reading. In: J. Jegerski – B. VanPatten (eds.), Research Methods in Second Language Psycholinguistics. New York – London: Routledge, 20–49.
Just, M. – Carpenter, P. – Woolley, J. (1982): Paradigms and processes in reading comprehension. Journal of Experimental Psychology: General, 111, 228–238.
Karimi, H. – Ferreira, F. (2015): Good-enough linguistic representations and online cognitive equilibrium in language processing. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69(5), 1013–1040.
MacDonald, M. – Pearlmutter, N. – Seidenberg, M. (1994): The lexical nature of syntactic ambiguity resolution. Psychological Review, 101, 676–703.
Malyutina, S. – den Ouden, D.–B. (2016): What is it that lingers? Garden-path (mis)interpretations in younger and older adults. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 69(5), 880–906.
Patson, N. – Darowski, E. – Moon, N. – Ferreira, F. (2009): Lingering Misinterpretations in Garden-Path Sentences: Evidence from a Paraphrasing Task. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 35(1), 280–285.
Slattery, T. J. – Sturt, P. – Christianson, K. – Yoshida, M. – Ferreira, F. (2013): Lingering misinterpretations of garden path sentences arise from competing syntactic representations. Journal of Memory and Language, 69(2), 104-120.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK