Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vliv názorových vůdců v prostředí sociálních sítí na čtení zpravodajství
Název práce v češtině: Vliv názorových vůdců v prostředí sociálních sítí na čtení zpravodajství
Název v anglickém jazyce: The impact of opinion leaders on reading news in the social network sites environment
Klíčová slova: názorové vůdcovství|rámcování|Facebook|sociální sítě|vodítka zdroje|důvěryhodnost|změna důležitosti přesvědčení
Klíčová slova anglicky: opinion leadership|framing|Facebook|social network sites|source cues|credibility|belief importance change
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií - studia nových médií (21-UISKNM)
Vedoucí / školitel: Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.09.2019
Datum zadání: 23.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.11.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2020 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:29.07.2020
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: Mgr. Michaela Slussareff, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na téma sdílení zpravodajství na sociálních sítích. Tato praxe bývá zkoumána s pomocí konceptu two-step flow of communication Paula Lazarsfelda (viz Katz, Lazarsfeld 1955). Teorie ze 40. let, podle níž se informace dostávají k lidem zprostředkovaně skrze tzv. názorové vůdce, bývá často využívána právě i v online prostředí (viz např. Wadbring, Ödmark 2016; Weeks et al. 2015).
Cílem diplomové práce je přispět k tomuto tématu a experimentálně prověřit, nakolik je toto sdílení "efektivní". To znamená: v českém kontextu bude prozkoumáno, do jaké míry lze s pomocí sdílení zpráv – a především doprovodného, uvozujícího textu názorového vůdce – předávat preferovaný úhel pohledu, rámec nazírání na zpravodajská témata.
Důležitou složkou experimentu bude i otázka, zda hrají roli jazykové prostředky, které se v těchto doprovodných textech objevují (protože například figurativní výrazy mohou vést k ještě intenzivnějšímu osvojování si rámců (viz Burgers et al. 2016)). Z toho důvodu proběhne nejprve analýza reprezentativního vzorku uvozujících textů, která objasní, o jaké prostředky přesně jde. Vodítkem pro tuto část bude výzkum, který se zaměřil na tento typ textů u zpravodajských médií na Facebooku (Pfeiferová 2017).
Po zjištění jazykových prostředků proběhne samotný experiment. Ten se zaměří na hlavní téma této diplomové práce: do jaké míry dokáže doprovodný text – oproti sdílení bez uvození – předávat názorovými vůdci preferované rámce.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
Burgers Ch., Konijn E., Steen G. 2016. Figurative Framing: Shaping Public Discourse Through Metaphor, Hyperbole, and Irony. Communication Theory, vol. 26, no. 4, pp. 410–430
Katz Elihu, Lazarsfeld, Paul. 1955. Personal influence. The part played by people in the flow of mass communication. Glencoe: Free Press.
Pfeiferová Anna. 2017. Jazyková analýza příspěvků českých zpravodajských internetových serverů na sociální síti Facebook, Diplomová práce. Katedra žurnalistiky na Fakultě sociálních věd, Karlova Univerzita. Vedoucí práce: Otakar Šoltys.
Wadbring Ingela, Ödmark Sara. 2016. Going Viral: News Sharing and Shared News in Social Media. In: Observatorio, Vol. 10, No. 4.
Weeks Brian, Ardevol-Abreu Alberto a Homero Gil de Zúniga. 2015. Online Influence? Social Media Use, Opinion Leadership, and Political Persuasion. In: International Journal of Public Opinion Research Vol. 29, No. 2.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK