Kompetence učícího knihovníka
Název práce v češtině: | Kompetence učícího knihovníka |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Teaching Librarian Competencies |
Klíčová slova: | učící knihovník|školní knihovník|kompetence učícího knihovníka|role učícího knihovníka |
Klíčová slova anglicky: | Teaching Librarian|Instruction Librarian|School Librarian|Competencies of Teaching Librarian|Role of Teaching Librarian |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Hana Landová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.09.2019 |
Datum zadání: | 23.09.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 14.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 07.09.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 28.07.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 07.09.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Radka Římanová, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Cílem práce je podat strukturovaný přehled kompetencí, jimiž by měl být vybaven knihovník, který se v rámci své profese věnuje pedagogickým a lektorským aktivitám (tzv. učící knihovník). V teoretické části práce autor na základě analýzy odborné literatury popíše existující koncepce a definice této profese a představí některé typové pracovní pozice z této oblasti. Dále představí existující rámce a doporučení pro oblast kompetencí této specializace a pokusí se najít jejich společné rysy. S důrazem na české prostředí autor popíše možnou profesní přípravu pro výkon této profese. V praktické části se metodami kvalitativního výzkumu zaměří na zástupce profese učícího knihovníka z oblasti základních a z oblasti vysokoškolských/specializovaných knihoven. Formou strukturovaného rozhovoru a dalších metod bude zjišťovat jejich absolvovanou přípravu, jejich názor na potřebné kompetence a případný pocit jejich deficitu. Součástí vyhodnocení výzkumu bude srovnání těchto pozic. Předběžná osnova: Učící knihovník: možná pojetí této specializace. Učící knihovník v knihovnické praxi: popis vybraných typových pozic. Kompetence učícího knihovníka: doporučení, rámce a jejich společné rysy. Možnosti profesní přípravy v ČR. Učící knihovník v základní a vysokoškolské/specializované knihovně: kvalitativní výzkum. Závěry. Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty. |
Seznam odborné literatury |
ACRL. Roles and strengths of teaching librarians: Approved by the ACRL Board of Directors, April 2017. College & Research Libraries News, 2017,78(7), s. 364–370. Dostupné z:http://www.ala.org/acrl/standards/teachinglibrarians HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2 MAZÁČOVÁ, P. Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe. ITlib: Informacne Technologie a Kniznice, 2018, (2), s. 12–17. Dostupné z:http://search.ebscohost.com.ezproxy.is.cuni.cz/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=lls&AN=131750997&lang=cs&site=ehost-live SHEPPARD, B., FLINNER, K., NORLANDER, R.J., FOUNIER, M.D. National Impact of Library Public Programs Assessment: Phase 1, A White Paper on the Dimensions of Library Programs & the Skills and Training for Library Program Professionals. Chicago: American Library Association & New Knowledge Organization Ltd., 2019. Dostupné z:https://nilppa.org/ |