Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Kompetence učícího knihovníka
Název práce v češtině: Kompetence učícího knihovníka
Název v anglickém jazyce: Teaching Librarian Competencies
Klíčová slova: učící knihovník|školní knihovník|kompetence učícího knihovníka|role učícího knihovníka
Klíčová slova anglicky: Teaching Librarian|Instruction Librarian|School Librarian|Competencies of Teaching Librarian|Role of Teaching Librarian
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Ústav informačních studií a knihovnictví (21-UISK)
Vedoucí / školitel: PhDr. Hana Landová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 23.09.2019
Datum zadání: 23.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 14.11.2019
Datum a čas obhajoby: 07.09.2021 09:00
Datum odevzdání elektronické podoby:28.07.2021
Datum proběhlé obhajoby: 07.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Radka Římanová, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Cílem práce je podat strukturovaný přehled kompetencí, jimiž by měl být vybaven knihovník, který se v rámci své profese věnuje pedagogickým a lektorským aktivitám (tzv. učící knihovník). V teoretické části práce autor na základě analýzy odborné literatury popíše existující koncepce a definice této profese a představí některé typové pracovní pozice z této oblasti. Dále představí existující rámce a doporučení pro oblast kompetencí této specializace a pokusí se najít jejich společné rysy. S důrazem na české prostředí autor popíše možnou profesní přípravu pro výkon této profese. V praktické části se metodami kvalitativního výzkumu zaměří na zástupce profese učícího knihovníka z oblasti základních a z oblasti vysokoškolských/specializovaných knihoven. Formou strukturovaného rozhovoru a dalších metod bude zjišťovat jejich absolvovanou přípravu, jejich názor na potřebné kompetence a případný pocit jejich deficitu. Součástí vyhodnocení výzkumu bude srovnání těchto pozic.

Předběžná osnova:
Učící knihovník: možná pojetí této specializace.
Učící knihovník v knihovnické praxi: popis vybraných typových pozic.
Kompetence učícího knihovníka: doporučení, rámce a jejich společné rysy.
Možnosti profesní přípravy v ČR.
Učící knihovník v základní a vysokoškolské/specializované knihovně: kvalitativní výzkum.
Závěry.

Diplomová práce bude připravena v souladu s platnými vnitřními předpisy FF UK a dalšími metodickými pokyny a normativními dokumenty.
Seznam odborné literatury
ACRL. Roles and strengths of teaching librarians: Approved by the ACRL Board of Directors, April 2017. College & Research Libraries News, 2017,78(7), s. 364–370. Dostupné z:http://www.ala.org/acrl/standards/teachinglibrarians
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní metody a aplikace. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-040-2
MAZÁČOVÁ, P. Pedagogické kompetence učícího knihovníka se zaměřením na dimenzi sebereflexe. ITlib: Informacne Technologie a Kniznice, 2018, (2), s. 12–17. Dostupné z:http://search.ebscohost.com.ezproxy.is.cuni.cz/login.aspx?direct=true&AuthType=ip,uid,url&db=lls&AN=131750997&lang=cs&site=ehost-live
SHEPPARD, B., FLINNER, K., NORLANDER, R.J., FOUNIER, M.D. National Impact of Library Public Programs Assessment: Phase 1, A White Paper on the Dimensions of Library Programs & the Skills and Training for Library Program Professionals. Chicago: American Library Association & New Knowledge Organization Ltd., 2019. Dostupné z:https://nilppa.org/
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK