Pedagogická práce s žákem s PAS v běžné školní praxi
Název práce v češtině: | Pedagogická práce s žákem s PAS v běžné školní praxi |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Pedagogic work with PAS pupil in common school practise |
Klíčová slova: | Poruchy autistického spektra|inkluze|vzdělávání |
Klíčová slova anglicky: | Autism spectrum disorders|inclusion|education |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra pedagogiky (21-KPED) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Jitka Lorenzová, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 23.09.2019 |
Datum zadání: | 23.09.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 04.12.2020 |
Datum a čas obhajoby: | 03.06.2021 09:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 23.12.2020 |
Datum proběhlé obhajoby: | 03.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Daniela Sedláčková, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce představuje inkluzivní vzdělávání žáka s PAS na základní škole běžného typu. Zabývá se vymezením pojmu poruchy autistického spektra v souvislosti s problematikou vzdělávání žáků s touto diagnózou. Práce popisuje úpravu podmínek vzdělávání a možné odlišnosti v přístupu pedagogických pracovníků k těmto žákům. Pozornost je dále věnována inkluzi a jejím specifikům.
Praktická část diplomové práce zjišťuje názory pedagogických pracovníků školy ke vzdělávání žáka s PAS a strategie, které při jeho vzdělávání tito pracovníci uplatňují. Kvalitativní výzkum je uskutečňován prostřednictvím zkoumání pedagogické dokumentace a individuálních rozhovorů s účastníky edukačního procesu, především pedagogy a asistenty pedagoga. Cílem diplomové práce je zjistit, jaké názory zaujímají pedagogičtí pracovníci školy běžného typu ke vzdělávání žáka s PAS a jaké strategie při práci s ním uplatňují. Dílčím cílem tedy je zmapování názorů na vzdělávání žáka s PAS mezi vedoucími pracovníky základních škol, učiteli a mezi pedagogickými asistenty. Těžiště práce představují rozhovory s pedagogy a jejich analýza. |
Seznam odborné literatury |
ADAMUS, Petr. Strategie uplatňované v edukaci žáků s poruchami autistického spektra. Ostrava: Montanex, 2016. 75 s. ISBN 978-807-2254-361.
BAZALOVÁ, Barbora. Autismus v edukační praxi. Praha: Portál, 2017. 207 s. ISBN 978-802-6211-952. THOROVÁ, Kateřina. Poruchy autistického spektra. Rozšířené a přepracované vydání. Praha: Portál, 2016. 493 s. ISBN 978-802-6207-689. VOSMIK, Miroslav a Lucie BĚLOHLÁVKOVÁ. Žáci s poruchou autistického spektra v běžné škole: možnosti integrace na ZŠ a SŠ. Praha: Portál, 2010. 197 s. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-807-3676-872. ŽAMPACHOVÁ, Zuzana a Věra ČADILOVÁ. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. 80 s. ISBN 978-802-4433-776. ČADILOVÁ, Věra a Zuzana ŽAMPACHOVÁ. Strukturované učení: vzdělávání dětí s autismem a jinými vývojovými poruchami. Praha: Portál, 2008. 405 s. ISBN 978-80-7367-475-5. |