Nonword repetition in bilinguals. Does performance differ from Developmental Language Disorder?
Název práce v češtině: | Opakování pseudoslov u bilingvních dětí. Liší se výsledky ve srovnání s dětmi s vývojovou poruchou jazyka? |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Nonword repetition in bilinguals. Does performance differ from Developmental Language Disorder? |
Klíčová slova: | bilingvismus|bilingvní osvojování jazyka|dětský bilingvismus|osvojování jazyka|osvojování fonologie|simultánní bilingvismus|sekvenční bilingvismus|opakování pseudoslov|vývojová porucha řeči |
Klíčová slova anglicky: | bilingualism|bilingual acquisition|child bilingualism|language acquisition|phonological acquisition|age of onset|simultaneous bilingualism|sequential bilingualism|nonword repetition|developmental language disorder |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | angličtina |
Ústav: | Ústav anglického jazyka a didaktiky (21-UAJD) |
Vedoucí / školitel: | doc. Luca Cilibrasi, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 18.09.2019 |
Datum zadání: | 18.09.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 25.09.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 26.01.2021 10:00 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 03.01.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 26.01.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Tomáš Gráf, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Both bilingual children and children with Developmental Language Disorder (DLD) are reported as having difficulties with the repetition of nonwords. This thesis aims at investigating whether the patterns of difficulties in the two groups differ qualitatively and quantitatively. In order to do that, the candidate will assess a group of bilingual children in international schools in Prague and will compare their performance to that of children with DLD previously assessed in the UK. The task used is the CNRep, the most widely used nonword repetition task in the UK.
This thesis will be written in English. |
Seznam odborné literatury |
Dollaghan, C., & Campbell, T. F. (1998). Nonword repetition and child language impairment. Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 41(5), 1136-1146.
Gathercole, S. E., Willis, C. S., Baddeley, A. D., & Emslie, H. (1994). The children's test of nonword repetition: A test of phonological working memory. Memory, 2(2), 103-127. Marinis, T., & Saddy, D. (2013). Parsing the passive: Comparing children with specific language impairment to sequential bilingual children. Language Acquisition, 20(2), 155-179. Thordardottir, E., & Brandeker, M. (2013). The effect of bilingual exposure versus language impairment on nonword repetition and sentence imitation scores. Journal of Communication Disorders, 46(1), 1-16. Windsor, J., Kohnert, K., Lobitz, K. F., & Pham, G. T. (2010). Cross-language nonword repetition by bilingual and monolingual children. American Journal of Speech-Language Pathology. |