Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávání pedagogických pracovníků dětských domovů v oblasti kariérového poradenství
Název práce v češtině: Vzdělávání pedagogických pracovníků dětských domovů v oblasti kariérového poradenství
Název v anglickém jazyce: Education of Pedagogical Staff of Children's Homes in Career Counseling
Klíčová slova: vzdělávání pedagogických pracovníků|kariérové poradenství|dětský domov|pedagogičtí pracovníci dětských domovů|další profesní vzdělávání
Klíčová slova anglicky: education of pedagogical staff|career counseling|children’s home|pedagogical staff of children’s home|further professional education
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.09.2019
Datum zadání: 13.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 17.01.2020
Datum a čas obhajoby: 15.06.2020 10:00
Datum odevzdání elektronické podoby:20.05.2020
Datum proběhlé obhajoby: 15.06.2020
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Schopnost poskytovat kariérové poradenství by měla být významnou kompetencí většiny pedagogických pracovníků v různých sférách. Cílem diplomové práce bude identifikace toho, zda získané vzdělání a možnosti dalšího vzdělávání v oblasti kariérového poradenství odpovídají reálným nárokům na výkon práce pedagogických pracovníků dětských domovů. Nejprve se práce bude zabývat systémem ústavní a ochranné výchovy v České republice. Dále bude popsáno kariérové poradenství, jeho specifika a význam pro děti a mladistvé. Další kapitola se bude věnovat pedagogickým pracovníkům vykonávajícím funkci vychovatele v dětských domovech, jejich roli ve vztahu k dětem, náplni práce a potřebným kompetencím ke zvládání této profese. Pozornost bude věnována také vzdělávání těchto pracovníků a jeho legislativnímu ukotvení. Následující kapitola bude obsahovat analýzu současné vzdělávací nabídky v oblasti kariérového poradenství v České republice. Součástí diplomové práce bude empirické kvantitativní šetření, jehož cílem bude identifikace účasti pedagogických pracovníků dětských domovů v Praze a Středočeském kraji na tomto vzdělávání, dále identifikace jejich vzdělávacích potřeb a případných bariér ve vzdělávání ve výše zmíněné oblasti. Cílovou skupinou budou pedagogičtí pracovníci dětských domovů zabývající se přímou výchovou dětí a mladistvých a péčí o ně v dětských domovech na území Prahy a Středočeského kraje. Těm bude distribuován strukturovaný dotazník.

Předběžná struktura práce:

1 Dětské domovy v kontextu ústavní a ochranné výchovy v České republice
1.1 Systém ústavní a ochranné výchovy v České republice
1.2 Dětské domovy v České republice
1.3 Funkce dětských domovů
1.4 Negativní vliv ústavní výchovy
2 Kariérové poradenství
2.1 Charakteristika a specifika kariérového poradenství
2.2 Význam kariérového poradenství pro dítě
2.3 Role rodiny v oblasti kariérového poradenství ve vztahu k dítěti
2.4 Význam kariérového poradenství v dětských domovech
3 Pedagogičtí pracovníci dětských domovů
3.1 Role pedagogického pracovníka v dětských domovech
3.1.1 Náplň práce pedagogických pracovníků dětských domovů
3.1.2 Kompetenční profil pedagogických pracovníků dětských domovů
3.2 Systém vzdělávání pedagogických pracovníků dětských domovů v České republice
3.2.1 Profesní příprava pedagogických pracovníků dětských domovů
3.2.2 Další vzdělávání pedagogických pracovníků dětských domovů
3.2.3 Vzdělávací potřeby pedagogických pracovníků dětských domovů
4 Analýza možností dalšího vzdělávání a rozvoje pedagogických pracovníků dětských domovů v České republice
4.1 Vzdělávací kurzy určené pro pedagogické pracovníky dětských domovů
4.2 Možnosti vzdělávání v oblasti kariérového poradenství
4.3 Projekty podporující vzdělávání v oblasti kariérového poradenství
5 Empirické šetření: Identifikace účasti pedagogických pracovníků dětských domovů v Praze a Středočeském kraji na vzdělávání v oblasti kariérového poradenství
Seznam odborné literatury
AMUNDSON, Norman E., JoAnn HARRIS-BOWLSBEY a Spencer G. NILES. Essential elements of career counseling: processes and techniques. Boston: Pearson, 2014. ISBN 978-01-3285-064-3.
COLTON, Matthew a Susan ROBERTS. Factors that contribute to high turnover among residential child care staff. Child [online]. 2007, 12(2), 133–142 [cit. 2019-04-22]. ISSN 1356-7500. Dostupné z:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1365-2206.2006.00451.x.
DOLEŽALOVÁ, Pavla. Sborník z mezinárodní konference k problematice ústavní a ochranné výchovy. Tišnov: Sdružení SCAN, 2010. ISBN 978-80-86620-29-9.
HLAĎO, Petr. Vliv sociálního okolí na kariérové rozhodování žáku při přechodu do vyššího sekundárního vzdělávání. Pedagogická orientace. 2010,20(3), 66–81. ISSN 1211-4669.
HUDSON, Angela L. Career Mentoring Needs of Youths in Foster Care: Voices for Change. Journal of Child [online]. 2013, 26(2), 131–137 [cit. 2019-04-22]. ISSN 1073-6077. Dostupné z:https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/jcap.12032.
CHUNNA Hou, Lin WU a Zhijun LIU. Parental emotional warmth and career decision-making difficulties: A model of intellectual-cultural orientation and conscientiousness. Social Behavior [online]. 2013, 41(8), 1387–1397 [cit. 2019-04-22]. ISSN 0301-2212. Dostupné z:https://www.sbp-journal.com/index.php/sbp/index.
KOHNOVÁ, Jana. Další vzdělávání učitelů a jejich profesní rozvoj. Praha: PF UK, 2004. ISBN 978-80-729-0148-7.
KUBÍČKOVÁ, Hana. Dítě – rodina – instituce aneb jak neztratit budoucnost. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, 2011. ISBN 978-80-7464-017-9.
MATĚJČEK, Zdeněk. Náhradní rodinná péče: průvodce pro odborníky, osvojitele a pěstouny. Praha: Portál, 1999. ISBN 978-80-717-8304-6.
MUHIĆ, Jasmin. Kariérové poradenství v České republice: zpráva o stavu v roce 2010. Praha: Dům zahraničních služeb pro Centrum Euroguidance, 2011. ISBN 978-80-87335-29-1.
SEKERA, Ondřej. Identifikace profesních aktivit vychovatelů výchovných ústavů a dětských domovů. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-728-1.
SHOFFNER, Sarah M. a Richard H. KLEMER. Parent Education for the Parental Role in Children's Vocational Choices. Family Coordinator [online]. 1973, 22(4), 419–427 [cit. 2019-04-22]. ISSN 0014-7214. Dostupné z:https://www.jstor.org/stable/583313?seq=1#page_scan_tab_contents.
TILBURY, Clare, Nicholas BUYS a Peter CREED. Perspectives of Young People in Care About their School-to-Work Transition. Australian Social Work [online]. 2009, 62(4), 476–490 [cit. 2019-04-22]. ISSN 0312-407X. Dostupné z:https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/03124070903312849.
UNESCO. Handbook on career counselling [online]. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization, 2002. [cit. 2019-04-22]. Dostupné z:http://unesdoc.unesco.org/images/0012/001257/125740e.pdf.
VENDEL, Štefan. Kariérní poradenství. Praha: Grada Publishing. 2008. ISBN 978-80-247-1731-9.Začátek formuláře
ZAPLETALOVÁ Jana a Hana VAŇKOVÁ. Kariérové poradenství - přítomnost a budoucnost. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2006. ISBN 978-80-868-5621-6.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK