Aktuální podoba realizace Virtuální univerzity třetího věku
Název práce v češtině: | Aktuální podoba realizace Virtuální univerzity třetího věku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | The Current State of Implementation of the Virtual University of the Third Age |
Klíčová slova: | senioři|vzdělávání seniorů|Univerzita třetího věku|Virtuální univerzita třetího věku|konzultační střediska |
Klíčová slova anglicky: | elderly people|senior education|University of the third age|Virtual university of the third age|consulting centres |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | bakalářská práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | PhDr. Michal Šerák, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.09.2019 |
Datum zadání: | 13.09.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2021 09:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 11.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Bakalářská práce se bude zaměřovat na podoby realizace Virtuální univerzity třetího věku (dále pak VU3V). Cílem práce je analyzovat potenciální pozitiva a negativa současné podoby VU3V. Nejprve se zaměřím na proces vzdělávání seniorů, jejich motivaci ke studiu a případné bariéry ve vzdělávání. Dále se budu věnovat možnostem vzdělávání pro seniory v České republice, a poté se konkrétněji zaměřím na současný stav VU3V. Následovat bude empirické šetření, jehož cílem je reflektovat zkušenosti poskytovatelů VU3V s realizací kurzů. Toto šetření bude zaměřeno na poskytovatele VU3V, jaké mají zkušenosti s provozováním kurzů a jak by identifikovali potenciální negativa při jejich realizaci. Ke sběru dat použiji metodu polostrukturovaného rozhovoru s respondenty, kterými budou osoby odpovídající za provozování kurzů VU3V ve vybraných konzultačních střediscích, tedy poskytovatelé VU3V. Předpokládaná velikost vzorku je 7 až 10 respondentů.
Předběžná struktura práce: 1 Vzdělávání seniorů 1.1 Proces vzdělávání seniorů 1.2 Význam vzdělávání seniorů 1.3 Motivace seniorů ke vzdělávání 1.4 Bariéry ve vzdělávání seniorů 2 Možnosti vzdělávání seniorů v České republice 2.1 Univerzity třetího věku 2.2 Akademie třetího věku 2.3 Kluby seniorů 2.4 Příklady dalších institucí zabývajících se vzděláváním seniorů 3 Virtuální univerzita třetího věku 3.1 Organizace Virtuální univerzity třetího věku 3.2 Účastníci Virtuální univerzity třetího věku 3.3 Konzultační střediska 4 Empirické šetření – Zkušenosti poskytovatelů s realizací kurzů VU3V |
Seznam odborné literatury |
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011. ISBN 978-80-2105-640-4.
ADAMEC, Petr, ed. Současná role celoživotního učení v životě seniorů z multidisciplinární perspektivy: Sborník příspěvků ke konferenci konané u příležitosti 25. výročí založení Univerzity třetího věku na Masarykově univerzitě dne 16. září 2015. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7940-3. BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání – výzva nebo povinnost? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000. ISBN 80-244-0155-X ČZU V PRAZE. 10 let Virtuální Univerzity třetího věku. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2018. ISBN 978-80-213-2856-3. ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007. ISBN 978-80-2232-287-4 FORMOSA, Marvin. Lifelong Learning in Later Life: The Universities of the Third Age. The LLI Review [online], Fall 2010, volume 5, 2010. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/277659225_Lifelong_learning_in_later_life_The_Universities_of_the_Third_Age. KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4. MEZIROW, Jack. Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1991. ISBN 978-1-55542-339-1. MPSV. Kvalita života ve stáří: národní program přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2008. ISBN 978-80-86878-65-2. MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 802-103-3452. ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3 PETŘKOVÁ, Anna, ed. Aktuální problémy vzdělávání seniorů: sborník příspěvků z odborného semináře se zahraniční účastí dne 29. 4. 1999. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999. ISBN 80-244-0007-3. RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978- 80-210-4779-2. STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2. ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6. VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-9054-607-3. |