Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Aktuální podoba realizace Virtuální univerzity třetího věku
Název práce v češtině: Aktuální podoba realizace Virtuální univerzity třetího věku
Název v anglickém jazyce: The Current State of Implementation of the Virtual University of the Third Age
Klíčová slova: senioři|vzdělávání seniorů|Univerzita třetího věku|Virtuální univerzita třetího věku|konzultační střediska
Klíčová slova anglicky: elderly people|senior education|University of the third age|Virtual university of the third age|consulting centres
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: bakalářská práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.09.2019
Datum zadání: 13.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.11.2019
Datum a čas obhajoby: 14.06.2021 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:11.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Tibor Vojtko, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na podoby realizace Virtuální univerzity třetího věku (dále pak VU3V). Cílem práce je analyzovat potenciální pozitiva a negativa současné podoby VU3V. Nejprve se zaměřím na proces vzdělávání seniorů, jejich motivaci ke studiu a případné bariéry ve vzdělávání. Dále se budu věnovat možnostem vzdělávání pro seniory v České republice, a poté se konkrétněji zaměřím na současný stav VU3V. Následovat bude empirické šetření, jehož cílem je reflektovat zkušenosti poskytovatelů VU3V s realizací kurzů. Toto šetření bude zaměřeno na poskytovatele VU3V, jaké mají zkušenosti s provozováním kurzů a jak by identifikovali potenciální negativa při jejich realizaci. Ke sběru dat použiji metodu polostrukturovaného rozhovoru s respondenty, kterými budou osoby odpovídající za provozování kurzů VU3V ve vybraných konzultačních střediscích, tedy poskytovatelé VU3V. Předpokládaná velikost vzorku je 7 až 10 respondentů.

Předběžná struktura práce:

1 Vzdělávání seniorů
1.1 Proces vzdělávání seniorů
1.2 Význam vzdělávání seniorů
1.3 Motivace seniorů ke vzdělávání
1.4 Bariéry ve vzdělávání seniorů
2 Možnosti vzdělávání seniorů v České republice
2.1 Univerzity třetího věku
2.2 Akademie třetího věku
2.3 Kluby seniorů
2.4 Příklady dalších institucí zabývajících se vzděláváním seniorů
3 Virtuální univerzita třetího věku
3.1 Organizace Virtuální univerzity třetího věku
3.2 Účastníci Virtuální univerzity třetího věku
3.3 Konzultační střediska
4 Empirické šetření – Zkušenosti poskytovatelů s realizací kurzů VU3V
Seznam odborné literatury
ADAMEC, Petr a David KRYŠTOF. Univerzity třetího věku na vysokých školách. Brno: Asociace univerzit třetího věku České republiky, 2011. ISBN 978-80-2105-640-4.

ADAMEC, Petr, ed. Současná role celoživotního učení v životě seniorů z multidisciplinární perspektivy: Sborník příspěvků ke konferenci konané u příležitosti 25. výročí založení Univerzity třetího věku na Masarykově univerzitě dne 16. září 2015. Brno: Masarykova univerzita, 2015. ISBN 978-80-210-7940-3.

BOČKOVÁ, Věra. Celoživotní vzdělávání – výzva nebo povinnost? Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2000. ISBN 80-244-0155-X

ČZU V PRAZE. 10 let Virtuální Univerzity třetího věku. Praha: Česká zemědělská univerzita v Praze, 2018. ISBN 978-80-213-2856-3.

ČORNANIČOVÁ, Rozália. Edukácia seniorov: vznik, rozvoj, podnety pre geragogiku. Bratislava: Vydavateľstvo UK, 2007. ISBN 978-80-2232-287-4

FORMOSA, Marvin. Lifelong Learning in Later Life: The Universities of the Third Age. The LLI Review [online], Fall 2010, volume 5, 2010. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/277659225_Lifelong_learning_in_later_life_The_Universities_of_the_Third_Age.

KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie: možnosti, které čekají. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4.

MEZIROW, Jack. Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass Publishers, 1991. ISBN 978-1-55542-339-1.

MPSV. Kvalita života ve stáří: národní program přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí, 2008. ISBN 978-80-86878-65-2.

MÜHLPACHR, Pavel. Gerontopedagogika. Brno: Masarykova univerzita, 2004. ISBN 802-103-3452.

ONDRÁKOVÁ, Jana. Vzdělávání seniorů a jeho specifika. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2012. ISBN 978-80-7465-038-3

PETŘKOVÁ, Anna, ed. Aktuální problémy vzdělávání seniorů: sborník příspěvků z odborného semináře se zahraniční účastí dne 29. 4. 1999. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1999. ISBN 80-244-0007-3.

RABUŠICOVÁ, Milada a Ladislav RABUŠIC, eds. Učíme se po celý život? O vzdělávání dospělých v České republice. Brno: Masarykova univerzita, 2008. ISBN 978- 80-210-4779-2.

STUART-HAMILTON, Ian. Psychologie stárnutí. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-274-2.

ŠERÁK, Michal. Zájmové vzdělávání dospělých. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-551-6.

VETEŠKA, Jaroslav. Gerontagogika: psychologicko-andragogická specifika edukace a aktivizace seniorů. Praha: Česká andragogická společnost, 2017. ISBN 978-80-9054-607-3.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK