Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Specifika vzdělávání dospělých v Mexiku
Název práce v češtině: Specifika vzdělávání dospělých v Mexiku
Název v anglickém jazyce: Specifics of Adult Education in Mexico
Klíčová slova: Mexiko|negramotnost|alfabetizace|vzdělávání dospělých|vzdělanostní zaostalost|systém vzdělávání|stupeň vzdělání
Klíčová slova anglicky: Mexico|illiteracy|teaching literacy|adult education|educational backwardness|education system|level of education
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 13.09.2019
Datum zadání: 13.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 11.11.2019
Datum a čas obhajoby: 14.06.2021 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:10.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: PhDr. Martin Sycha, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměří na charakteristiky a možnosti vzdělávání dospělých v Mexiku. Cílem práce bude poskytnout celistvý obraz o podobách vzdělávání dospělých v Mexiku a analyzovat jeho specifické aspekty a souvislosti, zejména alfabetizační úsilí různých vládních i nevládních aktérů. Úvodem se práce bude zabývat podobami vzdělávání v latinskoamerickém prostředí, jež zahrnují formální vládní programy, ale také neformální lidové vzdělávání se sociálním a kulturním přesahem. Postihnuta bude také role mezinárodních organizací OECD a UNESCO při tvorbě politiky i praxe vzdělávání. Následně poskytne exkurz do historického kontextu vzdělávání dospělých v Mexiku a přiblíží, jakým způsobem se tato země vyrovnávala s negramotností. Budou diskutovány různé alfabetizační snahy a jejich specifika vyplývající z národnostní struktury mexického obyvatelstva. Práce dále představí současnou podobu vzdělávání dospělých v Mexiku, tj. systém vzdělávání, legislativní ukotvení vzdělávání dospělých a aktuálně řešená témata a výzvy v dané oblasti. Představeny budou významné organizace a hnutí zabývající se alfabetizací mexické společnosti.

Předběžná struktura práce:

1 Charakteristiky vzdělávání v Latinské Americe
1.1 Negramotnost jako sociální problém
1.2 Podoby vzdělávání v Latinské Americe
1.2 Role OECD a UNESCO
2 Historický kontext vzdělávání v Mexiku
2.1 Španělská kolonizace – jezuité a jejich edukační působení
2.2 Období nezávislosti Mexika
2.3 Mexická revoluce a zapatistické hnutí
3 Boj s negramotností v Mexiku
3.1 Alfabetizace obyvatelstva
3.2 Paulo Freire a jeho vliv
3.3 Současný stav negramotnosti v Mexiku
4 Současná podoba vzdělávání dospělých v Mexiku
4.1 Aktuální témata a problémy v oblasti vzdělávání dospělých v Mexiku
4.2 Systém vzdělávání dospělých v Mexiku
4.3 Legislativní ukotvení vzdělávání dospělých v Mexiku
5 Vládní organizace „Instituto Nacional para Educación de los Adultos“
5.1 Okolnosti vzniku a cíle organizace Instituto Nacional para Educación de los Adultos
5.2 Úkoly organizace Instituto Nacional para Educación de los Adultos a její decentralizovaná působnost
6 Vybrané nevládní organizace a hnutí zabývající se vzděláváním dospělých v Mexiku
6.1 Organización de Estados Iberoamericanos (OEI)
6.2 Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe (CREFAL)
6.3 Consejo de Educación Popular de América Latina y el Caribe (CEAAL)
7 Reflexe specifik a potenciálu vzdělávání dospělých v Mexiku
Seznam odborné literatury
BÁRZANA GARCÍA, Eduardo, José NARRO ROBLES a Jaime MARTUSCELLI QUINTANA. Plan de Diez Años para Desallorar el Sistema Educativo Nacional [online]. Mexiko: Universidad Nacional Autónoma de México, 2012 [vid. 2019-04-27]. Dostupné z: http://www.planeducativonacional.unam.mx/index.html

CABALLERO MARTÍNEZ, María Joseta et al. Educación de Personas Jóvenes y Adultas en Iberoamérica [online]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2006 [vid. 2019-04-26]. Dostupné z: https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/1878

CAMPERO CUENCA, Carmen et al. Documento Complementario de México: El Desarrollo y el Estado de la Cuestión sobre el Aprendizaje y la Educación de Adultos (AEA) [online]. Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2008 [vid. 2019-04-27]. Dostupné z: https://uil.unesco.org/fileadmin/multimedia/uil/confintea/pdf/National_Reports/Latin%20America%20-%20Caribbean/mexico_documento_complementario.pdf

FERNÁNDEZ ESCALANTE, Carlos. Las cartillas de alfabetización de la campaña de 1944-1946 en México. Revista Mexicana de Historia de la Educación. 2013, 1(1), s. 155–162. ISSN neuvedeno. Dostupné z: http://www.somehide.org/images/documentos/articulosRevista1/somehide_1_7.pdf

FINNEGAN, Florencia. Educación Popular y Educación de Jóvenes y Adultos: Algunas Reflexiones sobre un Diálogo Complejo entre Tradiciones Diversas [online]. Paraguay: Instituto para el Desarrollo e la Innovación Educativa, 2009 [vid. 2019-04-26]. Dostupné z: https://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article4576&debut_5ultimasOEI=30

INEE (Instituto nacional para la Evaluación de la Educación). La Educación obligatoria en México: Informe 2018 [online]. Mexiko: INEE, © 2019 [cit. 2019-04-26]. Dostupné z: https://www.inee.edu.mx/portalweb/informe2018/index.html

LABORATORIO DE INVESTIGACIÓN E INNOVACIÓN EDUCATIVA DEL CREFAL. Rezago Educativo. Boletín LINE. 2018, 1(1), s. 1–9. ISSN neuvedeno. Dostupné z: https://www.crefal.org/investigacion/boletin/5a7cab3080d5bf6f2a7ed0fa

LIRA GARCÍA, Alba. La alfabetización en México: Campañas y cartillas, 1921-1944. Traslaciones: Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura. 2014, 1(2), s. 126–149. ISSN 2362-6194. Dostupné z: http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/viewFile/247/128

MENESES MORALES, Ernesto et al. Tendencias educativas oficiales en México, 1911-1934: La Problemática de la Educación Mexicana Durante la Revolucion y los Primeros Lustros de la Época Posrevolucionaria. Ciudad de México: Centro de Estudios Educativos, 1986. ISBN 968-7165-15-4

MEXIKO. Ley General de Educación. In: Diario Oficial de la Federación [online]. Mexiko, 1993 [vid. 2019-04-27]. Dostupné z: https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf

OEI (Organización de Estados Iberoamericanos). Sistemas Educativos Nacionales: México [online]. OEI, 1994 [vid. 2019-04-26]. Dostupné z: https://www.oei.es/historico/quipu/mexico/index.html

TORRES, Carlos A. Educación para Adultos y Prácticas Nacionales. Algunas Reflexiones sobre el Sistema Nacional para Adultos en Mexico, 1976-1981. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2017, 47(2), s. 167–200. ISSN 0185-1284. Dostupné z: https://www.redalyc.org/html/270/27052400008/

UNESCO. Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad
para todos al 2015. [online]. Santiago de Chile: UNESCO la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe, 2013 [vid. 2019-04-27]. Dostupné z: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK