Specifika vzdělávání dospělých v Mexiku
Název práce v češtině: | Specifika vzdělávání dospělých v Mexiku |
---|---|
Název v anglickém jazyce: | Specifics of Adult Education in Mexico |
Klíčová slova: | Mexiko|negramotnost|alfabetizace|vzdělávání dospělých|vzdělanostní zaostalost|systém vzdělávání|stupeň vzdělání |
Klíčová slova anglicky: | Mexico|illiteracy|teaching literacy|adult education|educational backwardness|education system|level of education |
Akademický rok vypsání: | 2018/2019 |
Typ práce: | diplomová práce |
Jazyk práce: | čeština |
Ústav: | Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR) |
Vedoucí / školitel: | doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D. |
Řešitel: | skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd. |
Datum přihlášení: | 13.09.2019 |
Datum zadání: | 13.09.2019 |
Schválení administrátorem: | zatím neschvalováno |
Datum potvrzení stud. oddělením: | 11.11.2019 |
Datum a čas obhajoby: | 14.06.2021 14:30 |
Datum odevzdání elektronické podoby: | 10.05.2021 |
Datum proběhlé obhajoby: | 14.06.2021 |
Odevzdaná/finalizovaná: | odevzdaná studentem a finalizovaná |
Oponenti: | PhDr. Martin Sycha, Ph.D. |
Zásady pro vypracování |
Diplomová práce se zaměří na charakteristiky a možnosti vzdělávání dospělých v Mexiku. Cílem práce bude poskytnout celistvý obraz o podobách vzdělávání dospělých v Mexiku a analyzovat jeho specifické aspekty a souvislosti, zejména alfabetizační úsilí různých vládních i nevládních aktérů. Úvodem se práce bude zabývat podobami vzdělávání v latinskoamerickém prostředí, jež zahrnují formální vládní programy, ale také neformální lidové vzdělávání se sociálním a kulturním přesahem. Postihnuta bude také role mezinárodních organizací OECD a UNESCO při tvorbě politiky i praxe vzdělávání. Následně poskytne exkurz do historického kontextu vzdělávání dospělých v Mexiku a přiblíží, jakým způsobem se tato země vyrovnávala s negramotností. Budou diskutovány různé alfabetizační snahy a jejich specifika vyplývající z národnostní struktury mexického obyvatelstva. Práce dále představí současnou podobu vzdělávání dospělých v Mexiku, tj. systém vzdělávání, legislativní ukotvení vzdělávání dospělých a aktuálně řešená témata a výzvy v dané oblasti. Představeny budou významné organizace a hnutí zabývající se alfabetizací mexické společnosti.
Předběžná struktura práce: 1 Charakteristiky vzdělávání v Latinské Americe 1.1 Negramotnost jako sociální problém 1.2 Podoby vzdělávání v Latinské Americe 1.2 Role OECD a UNESCO 2 Historický kontext vzdělávání v Mexiku 2.1 Španělská kolonizace – jezuité a jejich edukační působení 2.2 Období nezávislosti Mexika 2.3 Mexická revoluce a zapatistické hnutí 3 Boj s negramotností v Mexiku 3.1 Alfabetizace obyvatelstva 3.2 Paulo Freire a jeho vliv 3.3 Současný stav negramotnosti v Mexiku 4 Současná podoba vzdělávání dospělých v Mexiku 4.1 Aktuální témata a problémy v oblasti vzdělávání dospělých v Mexiku 4.2 Systém vzdělávání dospělých v Mexiku 4.3 Legislativní ukotvení vzdělávání dospělých v Mexiku 5 Vládní organizace „Instituto Nacional para Educación de los Adultos“ 5.1 Okolnosti vzniku a cíle organizace Instituto Nacional para Educación de los Adultos 5.2 Úkoly organizace Instituto Nacional para Educación de los Adultos a její decentralizovaná působnost 6 Vybrané nevládní organizace a hnutí zabývající se vzděláváním dospělých v Mexiku 6.1 Organización de Estados Iberoamericanos (OEI) 6.2 Centro de Cooperación Regional para la Educación de Adultos en América Latina y el Caribe (CREFAL) 6.3 Consejo de Educación Popular de América Latina y el Caribe (CEAAL) 7 Reflexe specifik a potenciálu vzdělávání dospělých v Mexiku |
Seznam odborné literatury |
BÁRZANA GARCÍA, Eduardo, José NARRO ROBLES a Jaime MARTUSCELLI QUINTANA. Plan de Diez Años para Desallorar el Sistema Educativo Nacional [online]. Mexiko: Universidad Nacional Autónoma de México, 2012 [vid. 2019-04-27]. Dostupné z: http://www.planeducativonacional.unam.mx/index.html
CABALLERO MARTÍNEZ, María Joseta et al. Educación de Personas Jóvenes y Adultas en Iberoamérica [online]. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 2006 [vid. 2019-04-26]. Dostupné z: https://ruidera.uclm.es/xmlui/handle/10578/1878 CAMPERO CUENCA, Carmen et al. Documento Complementario de México: El Desarrollo y el Estado de la Cuestión sobre el Aprendizaje y la Educación de Adultos (AEA) [online]. Hamburg: UNESCO Institute for Lifelong Learning, 2008 [vid. 2019-04-27]. Dostupné z: https://uil.unesco.org/fileadmin/multimedia/uil/confintea/pdf/National_Reports/Latin%20America%20-%20Caribbean/mexico_documento_complementario.pdf FERNÁNDEZ ESCALANTE, Carlos. Las cartillas de alfabetización de la campaña de 1944-1946 en México. Revista Mexicana de Historia de la Educación. 2013, 1(1), s. 155–162. ISSN neuvedeno. Dostupné z: http://www.somehide.org/images/documentos/articulosRevista1/somehide_1_7.pdf FINNEGAN, Florencia. Educación Popular y Educación de Jóvenes y Adultos: Algunas Reflexiones sobre un Diálogo Complejo entre Tradiciones Diversas [online]. Paraguay: Instituto para el Desarrollo e la Innovación Educativa, 2009 [vid. 2019-04-26]. Dostupné z: https://www.oei.es/historico/noticias/spip.php?article4576&debut_5ultimasOEI=30 INEE (Instituto nacional para la Evaluación de la Educación). La Educación obligatoria en México: Informe 2018 [online]. Mexiko: INEE, © 2019 [cit. 2019-04-26]. Dostupné z: https://www.inee.edu.mx/portalweb/informe2018/index.html LABORATORIO DE INVESTIGACIÓN E INNOVACIÓN EDUCATIVA DEL CREFAL. Rezago Educativo. Boletín LINE. 2018, 1(1), s. 1–9. ISSN neuvedeno. Dostupné z: https://www.crefal.org/investigacion/boletin/5a7cab3080d5bf6f2a7ed0fa LIRA GARCÍA, Alba. La alfabetización en México: Campañas y cartillas, 1921-1944. Traslaciones: Revista Latinoamericana de Lectura y Escritura. 2014, 1(2), s. 126–149. ISSN 2362-6194. Dostupné z: http://revistas.uncu.edu.ar/ojs/index.php/traslaciones/article/viewFile/247/128 MENESES MORALES, Ernesto et al. Tendencias educativas oficiales en México, 1911-1934: La Problemática de la Educación Mexicana Durante la Revolucion y los Primeros Lustros de la Época Posrevolucionaria. Ciudad de México: Centro de Estudios Educativos, 1986. ISBN 968-7165-15-4 MEXIKO. Ley General de Educación. In: Diario Oficial de la Federación [online]. Mexiko, 1993 [vid. 2019-04-27]. Dostupné z: https://www.sep.gob.mx/work/models/sep1/Resource/558c2c24-0b12-4676-ad90-8ab78086b184/ley_general_educacion.pdf OEI (Organización de Estados Iberoamericanos). Sistemas Educativos Nacionales: México [online]. OEI, 1994 [vid. 2019-04-26]. Dostupné z: https://www.oei.es/historico/quipu/mexico/index.html TORRES, Carlos A. Educación para Adultos y Prácticas Nacionales. Algunas Reflexiones sobre el Sistema Nacional para Adultos en Mexico, 1976-1981. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos. 2017, 47(2), s. 167–200. ISSN 0185-1284. Dostupné z: https://www.redalyc.org/html/270/27052400008/ UNESCO. Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. [online]. Santiago de Chile: UNESCO la Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe, 2013 [vid. 2019-04-27]. Dostupné z: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf |