Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Material Fictions: Moving (Between) Images of Contemporary Art
Název práce v češtině: Hmotné fikce: Pohyb mezi obrazy současného umění
Název v anglickém jazyce: Material Fictions: Moving (Between) Images of Contemporary Art
Klíčová slova: fikce|digitální obraz|digitální média|umění pohyblivého obrazu|současné umění|operativní obrazy|ontogeneze|fluidní ontologie|digitální objekt|technický objekt|umělá inteligence|cítění
Klíčová slova anglicky: fiction|digital image|digital media|moving image art|contemporary art|operational images|ontogenesis|fluid ontology|digital object|technical object|artificial intelligence|feeling
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: angličtina
Ústav: Katedra filmových studií (21-KFS)
Vedoucí / školitel: doc. PhDr. Kateřina Svatoňová, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 12.09.2019
Datum zadání: 12.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 26.09.2019
Datum a čas obhajoby: 08.09.2021 09:30
Datum odevzdání elektronické podoby:18.08.2021
Datum proběhlé obhajoby: 08.09.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: prof. Mgr. Miroslav Petříček, Dr.
 
 
 
Zásady pro vypracování
V diplomové práci budu dále rozvíjet teoretické přístupy pojímání spekulativní fikce jako prostředku imaginace současných či budoucích (technologických) možností, s nimiž jsem pracovala již v práci bakalářské. Zaměřím se především na vztah mezi snahou teorie či filozofie nacházet adekvátní koncepty pro popis digitálních technologií a jejich vlivu na naši každodenní existenci v globálně propojeném světě a určitými tendencemi v rámci současného umění pohyblivého obrazu, které si kladou podobné cíle. Hlavním cílem práce je poukázat na produktivní potenciál fikce pohyblivého obrazu, a na její schopnost rozvíjet i teoretické či filozofické myšlení o současných technologiích.
Zvýšený zájem o fikcionalizaci a spekulaci je v posledních letech viditelný v řadě současných myšlenkových proudů, od spekulativního realismu či nového materialismu a objektově orientované ontologie po nové formy akceleracionismu. Autoři těchto směrů se obracejí k fikci jako k hodnotnému zdroji poznání jevů či objektů, které se z různých důvodů nacházejí mimo dosah našeho chápání či běžných metod vědeckého či teoretického zkoumání, ať už se jedná o skryté kvality nebo o imaginaci budoucích technologií a alternativních možností. Kromě těchto autorů (tedy např. Armena Avanessiana, Simona O'Sullivana, Donny Haraway či Stevena Shavira) bude práce stavět například i na filozofii François Laruella, jehož úvahy o ne-filozofii (non-philosophy) často stírají hranici mezi filozofií a fikcí i (uměleckou) praxí a procesem myšlení – samotná myšlenka se podle něj může zrodit právě ve fikci, a to nejen metaforicky, ale i přímo materiálně. Zároveň budu vycházet z některých klasických textů, na kterých stojí uvažování o fikci, například z Co je filosofie?G. Deleuze a F. Guattariho či z obou dílůKapitalismu a schizofrenie. Spekulativní fikce tak bude nahlížena jako nejasné pole, na němž se formují nové představy a v němž se může uskutečnit i průnik kvalit ležících jakoby mimo náš čas a prostor.
Tendence vztahovat se k technologiím prostřednictvím fikce (ať už takové, jež by se dala označit přímo za science fiction nebo té více metaforické či fantazijní), je v rámci současného umění do jisté míry souběžná se zájmem o spekulativní filozofii. Mnozí umělci tak upřednostňují imaginaci, fantazii a určitou citovost a citlivost před konceptualizací a technologické (digitální) objekty v jejich dílech často získávají velmi autonomní a živoucí podobu. Pokoušejí se hledat různé cesty, jak mluvit o našem vztahu k digitálním technologiím, obecně se však vymykají pojetí a estetice postmoderního umění a principům juxtapozice či kritiky a k jejich pochopení je proto vhodnější uvažovat nad určitou produktivní poetikou, jakou rozvíjí právě Armen Avanessian, nebo potenciálně i nad určitým „metamoderním“ rámováním, které navrhují T. Vermeulen and R. van den Akker v knizeMetamodernism: Historicity, Affect, and Depth After Postmodernism.
V tomto kontextu jsou v umění patrné přímo snahy o určitou (science) fikcionalizaci – o konstrukci alternativních budoucností či fantazijních světů, ať už na rovině materiálu nebo více či méně realistického fikčního narativu. Tato díla se věnují určité futurizaci a zcizení ve prospěch neznámých prostředí, ne-lidských entit, autonomních technologií a odlišných časů. V tomto ohledu nacházíme širokou škálu zpracování od virtuálních prostředí, přes 3D CGI po z hlediska filmové řeči téměř konvenční science fiction narativy. Mezi nejznámějšími umělce, jejichž díla s podobnou tématikou se objevila na předních světových výstavách, lze zmínit např. Lawrence Leka (Geomancer),Cecil B. Evans (Hyperlinks or it didn’t happen,What the Hear Wants), Hito Steyerl (Factory of the Sun,Power Plants), Joey Holder (The Deep Belief Network) nebo Ryana Trecartina (Center Jenny).
Magisterská práce tedy bude usilovat o propojenífikce jako metody(jak zní i název sborníku věnovaného tomuto tématu) s otázkou kreativity a vznikání nového či neustálým produktivnímstáváním se(v Deleuzově smyslu) ve vztahu s digitálními technologiemi. S pomocí umění pohyblivého obrazů se pokusí nastínit, jakým způsobem nám spekulativní fikce pomáhá uvádět a konstruovat nové představy o našem vztahu k technologiím, okolním entitám a vlastním společenském vývoji. Vychází tak ze současného zájmu o fikci jak na poli teorie, tak na poli umění, a prozkoumá schopnost pohyblivého obrazu rozšiřovat naší citlivosti a imaginaci ve vztahu k technologiím. Podstatným momentem zde proto je i určitý přesun od teorie jako kritiky/procesu čtení a umění jako odrazu společnosti k představě fikce jako živého organismu umožňujícího aktualizovat nové představy, jak popisuje mj. diskutovaný koncepthyperstitionpojmenovaný kolektivem Ccru.
Produkce „jiného“ skrze fikci je na poli současného umění často motivována právě střetem s ekologickými katastrofami, společenskými nerovnostmi a válečnými hrozbami, čelem k nimž představují imaginace a kreativita především nástroj vytváření spekulativních budoucností konstruujících nutné alternativy k současnému stavu planety a společnosti. Fikci proto práce představí především jako odlišný způsob vztahování se ke světu, který je epistemologicky souřadný vědě nebo filosofii a který čelem k řadě dnešních problémů, které naši běžnou imaginaci často přerůstají, může pomoci rozvíjet určitou epistemickou estetiku (R. Nagarestani), tedy estetiku navigační a poznávací.
Seznam odborné literatury
David Burrows, Simon O’Sullivan, Fictioning: The Myth-Functions of Contemporary Art and Philosophy. Edinburgh University Press, 2019.
Armen Avanessian,Overwrite: Ethics of Knowledge, Poetics of Existence. Berlin: Sternberg Press 2017.
Suhail Malik, Armen Avanessian (eds.),The Time Complex: Post-Contemporary. Miami, Florida: 2016.
Baylee Brits, Prudence Gibson, Amy Ireland. Aesthetics After Finitude. Victoria: Re-Press 2016.
Benjamin H. Bratton,On Speculative Design. Dostupné online: http://dismagazine.com/discussion/81971/on-speculative-design-benjamin-h-bratton/
Ccru,Writings1997 – 2003. Time Spiral Press, 2015.
Mark Fisher,The Weird and the Eerie. London: Repeater Books 2016.
Gregory Flaxman,Gilles Deleuze and the fabulation of philosophy. Minneapolis: University of Minnesota Press 2012.
Vilém Flusser, Luis Bec, Vampyroteuthis Infernalis: A Treatise, with a Report by the Institut Scientifique de Recherche Paranaturaliste. Minneapolis: Univeristy of Minesota Press c2012
Vilém Flusser,The Shape of Things: A Philosophy of Design. London: Reaktion Books 1999.
Flusser Vilém: Science Fiction (přel. W. Hanff), inVilem FlusserStudies, č. 20.
Gilles Deleuze,Difference and repetition. New York: Columbia University Press 1994.
Gillese Deleuze, Félix Guattari.Tisíc plošin. Praha: Herrmann, 2010.
Gilles Deleuze, Félix Guattari,Co je filosofie?. Praha: Oikoymenh 2001.
Gilles Deleuze, Félix Guattari,Anti-oedipus: Capitalism and Schizophrenia. Minneapolis: University of Minnesota Press 1983.
Henriette Gunkel, Ayesha Hameed, Simon O’Sullivan (eds.),Futures and Fictions.London: Repeater Books 2017
Donna Haraway,Staying with the trouble: Making Kin in the Chthulucene, London/Durham: Duke University Press 2016
Donna Haraway, Simians, Cyborgs and Women: The Reinvention of Nature, London: Free Association Books 1991.
Frederic Jameson, Progress Versus Utopia; or, Can We Imagine the Future?.Science Fiction Studies#27 9:2 (July 1982): 147-58.
Václav Jánoščík, Vít Bohal, Dustin Breitling (eds.),Reinventing Horizons. Praha: Display 2016.
Lukáš Likavčan, Václav Janoščík, Jiří Růžička (eds).Mysl v terénu: filosofický realismus v 21. století. Praha: Akademie výtvarných umění v Praze, Vědecko-výzkumné pracoviště 2017.
Robin Mackay (ed.),Collapse VIII. Falmouth: Urbanomic 2014.
Robin Mackay, Armen Avanessian (eds.), #Accelerate: The Accelerationist Reader.Urbanomic 2014.
R. Mackay, L. Pendrel, J. Trafford (eds.), Speculative Aesthetics. Falmouth: Urbanomic 2014.
Quentin Meillasoux,Science Fiction and Extro-Science Fiction: followed by "The billiard ball" by Isaac Asimov. Minneapolis, MN: Univocal 2015
Reza Nagarestani, Cyclonopedia: Complicity with Anonymous Materials. Melbourne: Re:Press 2008.
François Laurelle, Philosophies of Difference: A Critical Introduction to Non-philosophy. Londýn: Bloomsbury 2010.
Simon O’Sullivan, Stephen Zephke (eds.),Deleuze, Guattari and the Production of the New. NY/London: Continuum International Books 2008.
Stephen Shaviro, Discognition.London: Repeater books 2016.
Steven Shaviro,Unpredicting the Future, Dostupné online.https://alienocene.files.wordpress.com/2018/04/unpredicting-to-print.pdf
Jon K. Shaw, Theo Reeves-Evison (eds.),Fiction as Method.Berlin: Sternberg Press 2017
Gilbert Simondon, On the Mode of Existence of Technical Objects. Univocal Publishing 2016.
Tiqunn.Preliminary Materials for a Theory of the Young-Girl. Los Angels: Semiotext(e) 2007.
Eugene Thacker, In the Dust of This Planet: The Horror of Philosophy. Winchester: Zero Books 2010.
Alfred North Whitehead, Process and Reality; an essay in cosmology. corr. ed. New York: The Free Press 1978.
Alfred North Whitehead, Adventures of Ideas. New York: Macmillan, 1967.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK