Témata prací (Výběr práce)Témata prací (Výběr práce)(verze: 368)
Detail práce
   Přihlásit přes CAS
Mediální gramotnost seniorů
Název práce v češtině: Mediální gramotnost seniorů
Název v anglickém jazyce: Media Literacy of Elderly People
Klíčová slova: média|mediální gramotnost|senioři|mediální vzdělávání|úroveň mediální gramotnosti|rozvoj mediální gramotnosti
Klíčová slova anglicky: media|media literacy|elderly|media education|level of media literacy|development of media literacy
Akademický rok vypsání: 2018/2019
Typ práce: diplomová práce
Jazyk práce: čeština
Ústav: Katedra andragogiky a personálního řízení (21-KANPR)
Vedoucí / školitel: PhDr. Michal Šerák, Ph.D.
Řešitel: skrytý - zadáno a potvrzeno stud. odd.
Datum přihlášení: 11.09.2019
Datum zadání: 11.09.2019
Schválení administrátorem: zatím neschvalováno
Datum potvrzení stud. oddělením: 05.05.2021
Datum a čas obhajoby: 14.06.2021 14:30
Datum odevzdání elektronické podoby:12.05.2021
Datum proběhlé obhajoby: 14.06.2021
Odevzdaná/finalizovaná: odevzdaná studentem a finalizovaná
Oponenti: doc. PhDr. Martin Kopecký, Ph.D.
 
 
 
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat tématem mediální gramotnosti seniorů. Cílem práce bude analyzovat možnosti měření úrovně mediální gramotnosti s přihlédnutím na specifika seniorské populace a identifikovat možnosti rozvoje této populace v oblasti mediální gramotnosti v České republice. V úvodních kapitolách budou vymezena ústřední témata, tj. média, mediální gramotnost, možnosti rozvoje mediální gramotnosti, specifika seniorské populace a možnosti měření úrovně mediální gramotnosti. Cílem empirického šetření bude analyzovat výzkumy úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice. Pro práci s daty budou analyzovány výzkumy realizované mezi léty 2016–2020, které se explicitně zaměřují na seniorskou populaci či na populaci dospělých, mezi které lze na základě vymezení výzkumů zařadit také seniorskou populaci.

Předběžná struktura práce:
1 Mediální gramotnost
1.1 Modely a koncepty mediální gramotnosti
1.2 Faktory ovlivňující úroveň mediální gramotnosti
1.3 Mediální výchova a mediální vzdělávání
2 Oblasti mediální gramotnosti
2.1 Mediální obsahy
2.2 Vliv a působení médií
2.3 Kontrola médií
3 Možnosti měření úrovně mediální gramotnosti seniorů
3.1 Nástroje umožňující měření úrovně mediální gramotnosti
3.2 Specifika seniorské populace
4 Možnosti rozvoje úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice
4.1 Instituce podporující rozvoj mediální gramotnosti
4.2 Projekty a programy rozvoje mediální gramotnosti
5 Empirické šetření – Analýza výzkumů úrovně mediální gramotnosti seniorů v České republice
Seznam odborné literatury
BRDIČKA, Bořivoj. Jak definovat digitální gramotnost? In: RVP: Metodický portál [online]. 2015 [vid. 2019-04-23]. Dostupné z: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/20549/JAK-DEFINOVAT-DIGITALNI-GRAMOTNOST.html/.

CELOT, Paolo.Study onAssessmentCriteriaforMediaLiteracyLevels[online]. Brusel: EAVI, 2009 [vid. 2019-04-30]. Dostupné z: http://ec.europa.eu/assets/eac/culture/library/studies/literacy-criteria-report_en.pdf.

IFLA.Media andinformationliteracyrecommendations[online]. Haag: IFLA, 2011. [vid. 2019-04-30].Dostupné z: https://www.ifla.org/files/assets/information-literacy/publications/media-info-lit-recommend-en.pdf.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Masová média. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-466-3.

JIRÁK, Jan a Barbara KÖPPLOVÁ. Média a společnost. Praha: Portál, 2003. ISBN 978-80-7367-287-4.

JIRÁK, Jan a Radim WOLÁK,eds. Mediální gramotnost: nový rozměr vzdělávání. Praha: Radioservis, 2007. ISBN 978-80-86212-58-6.

LOPES, Paula,PetríciaCOSTA, Luisa ARAUJO a Patrícia ÁVILA.Measuringmedia andinformationliteracyskills:Constructionofa test.Communications[online]. 2018, 43(4) [vid. 2020-06-05]. ISSN 1613-4087. Dostupné z:https://www.researchgate.net/publication/322918238_Measuring_media_and_information_literacy_skills_Construction_of_a_test.

NIKOLTCHEV, Susanne.Mappingofmedialiteracypracitisesandactionsin EU-28[online].Strasburg:EuropeanAudiovisualObservatory, 2016 [vid. 2019-05-14]. ISBN 978-92-79-64401-6. Dostupné z DOI: 10.2759/111731.

POTTER, James W. Medialiteracy. Los Angeles: SAGEPublications, 2008. ISBN 978-1-4129-5875-2.

RADA PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ.Stav mediální gramotnosti v ČR: Výzkum úrovně mediální gramotnosti obyvatelstva nad 15 let[online]. Praha: RRTV, 2011 [vid. 2019-10-31]. Dostupné z:https://www.rrtv.cz/cz/static/prehledy/medialni-gramotnost/vysledky-studie-15-plus.pdf.

RADA PRO ROZHLASOVÉ A TELEVIZNÍ VYSÍLÁNÍ.Mediální gramotnost ohrožených skupin: senioři, etnické a národnostní menšiny a vybrané aspekty mediální gramotnosti[online]. Praha: RRTV, 2016 [vid. 2019-04-30]. Dostupné z: https://www.rrtv.cz/cz/files/monitoring/2016-medialni_gramotnost_FINAL.pdf.

SAK, Petr a Jiří MAREŠ. Člověk a vzdělání v informační společnosti. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-230-0.

ŠIMONÍK, Pavel a Jan BURIANEC.Mediální gramotnost[online]. Praha:Stemmark, 2018 [vid. 2019-06-11]. Dostupné z: https://ct24.ceskatelevize.cz/sites/default/files/2221556-vyzkum_mg_konferencemsmt_ct_fin.pdf.

ZADRAŽILOVÁ, Iva. InformationLiteracyofElderlyPeople: BridgingtheDigital Gap [online]. In: EuropeanConferenceon InformationLiteracy: 18. 9. 2017. [vid. 2019-04-30] Cham: Springer, 2017, s. 545–554. ISBN 978-3-319-74333-2. Dostupné prostřednictvím Reaserchgatez: DOI: 10.1007/978-3-319-74334-9_56.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK